Annons

Bildgalleri på hemsidan

Produkter
(logga in för att koppla)

kojbojflickan

Aktiv medlem
Jag har tänkt göra ett bildgalleri på min hemsida (gjord i DreamWeaver).

Jag tänkte ha miniatyrer på själva sidan och när man klickar på dem så öppnas en större bild (som bilderna gör numera på tex facebook). Det kommer alltså upp en ruta med bilden som har samma storlek som den stora bilden. Det finns även ett kryss och en text där det står tex "Stäng".
Någon som vet hur man gör dettta?

Sen så till själva huvudproblemet. Tänkte bara fixa bilden i en storlek i Photoshop ( stor bild) som visas som miniatyr (tror det heter tumbnail eller nåt) och sedan är den lilla bilden klickbar (som jag beskrev ovan).
Jag har sökt som en galning på nätet men hittar inte nåt.. kan bero på att jag inte vet vad funktionen heter.

Det finns ett antal lösningar. Lightroom har en inbyggd lösning med thumbnails och full storlek på bilderna. Annars föreslår jag att du söker på:
JAlbum
Lightbox
Litebox
jQuery Slider
Det finns också färdiga tjänster för det på nätet.

Jag googlade och hittade hur man gör småbilder i Ps. Man klickar på script / imageprocessor. Det var ju väldigt enkelt. Det som inte var lika bra vara att den lilla bilden sparas med samma filnamn som den stora.

Ska googla mer på om det finns nån funktion i dreamweaver där man kan få ungefär samma funktion som med shadowbox.

För att göra ett fotoalbum verkar man behöva fireworks (som jag inte har). Tror ändå inte att man kan få den funktionen som jag vill.

Det finns ett antal lösningar. Lightroom har en inbyggd lösning med thumbnails och full storlek på bilderna. Annars föreslår jag att du söker på:
JAlbum
Lightbox
Litebox
jQuery Slider
Det finns också färdiga tjänster för det på nätet.

Jag har gjort ett album med Jalbum, men jag undrar om det är säkert för hemsidan? :)
Man vill ju inte riskera något...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto