Erik Schalin
Aktiv medlem
Då ökar sannolikheten...Har på dom 15 år jag haft PC aldrig råkat ut för en enda krasch
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då ökar sannolikheten...Har på dom 15 år jag haft PC aldrig råkat ut för en enda krasch
Nej, det gör den inte.Då ökar sannolikheten...
Nej, det gör den inte.
Jo, faktiskt så ökar sannolikheten för en diskkrasch med tiden man inte haft en krasch (beräknat på att man haft samma hårdvara och samma handhavande, så klart).
Integrera sannolikheten över tid så får du MTBF.
(Men jag antar att du liksom många andra så klart inte sitter med en 10 GB hårddisk på en Pentium-1-processor i dag =)
Raid 1 är ju ett alternativ till backup. Samma info skriven till 2 diskar. Lite säkrare är ju extern disk som inte står vid datorlådan ifall det börjar t.ex. pyra. Ordentlig backup har man inte ens i närheten! Själv kör jag med skivor och extern hårddisk som befinner sig på olika plats.
10GB? Den första jag hade var på 540MB
Jäklar, tyckte jag tog i lite för mycket =) Min första var på 214MB, och det var runt 15 år sedan faktiskt. Ja jeklarns ...
Pentium 75 med 8MB RAM. 4MB var standard och det kostade flera tusen med 4MB extra
Ditt inlägg är lite missledande. RAID är inte en typ av hårddiskar, det är en handfull lagringsmetoder där flera hårddiskar som en enhet. Olika RAID-typer används för att uppnå olika resultat. Läsprestanda, skrivprestanda och tillförlitlighet. Vissa RAID-typer ger SÄMRE tillförlitlighet än ingen RAID alls.
Ingen typ av RAID är ett alternativ till backup, de (kan vara) ett komplement.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Raid är aldrig och kommer aldrig vara backup.
Backup är en kopia på data på annan plats/brandzon.
10GB? Den första jag hade var på 540MB
Jesus vad duktig du är.....Var de du som startade wikipedia?
Alltså, jag blir helt i från mig...Du kanske är raketforskare...Eller näää, det kan du nog inte vara, då hade du förstått innebörden med inlägget..
Oj...Förlåt..Jag skulle inte skriva RAID utan LaCie Big-2...Förlåt...
Men det var ju helt underbart att vi just nu har hittat svar på hur en besserwisser är.
Dessutom tror jag att dom som sysslar med foto vet precis vilken typ av RAID jag menar...
Jag tycker det är fel att raljera över de som i mötet försökt att påpeka att RAID inte har något med backup att göra. Feltoleranta RAID-varianter om man nu valt det använder man ju för att man ska kunna köra vidare trots att en disk pajat utan att direkt behöva läsa in en backup. Det handlar mer om systemets uptime än om backup. Gemensamt för dessa RAID-varianter är ju annars att man alltid kan tappa en disk och köra vidare men inte två. Går bara en disk sönder så är det bara att byta ut den så bygger systemen normalt automatiskt upp speglat data på den nya disken.
Att RAID inte är någon garanti det heller visar väl de fall jag själv sett med HP-servrar för ett tiotal år sedan och diskar som faktiskt upprepade gånger lyckades krascha två diskar på samma gång i samma RAID 5 set. Händer det så är RAID ingen hjälp alls. Har man ingen backup då så är allt borta. Sedan kan precis som redan insiktsfullt sagts en defekt disk controler mycket väl skriva sönder data på båda diskarna. Detta data blir inte mera rätt eller mer skyddat för att felen är speglade.
Är ni så unga. Min första IBM-PC hade 30MB hårddisk vilket var den stora och den tog upp två stycken 5.25" platser (dvs lika stor som två DVD-spelare på varandra)
/Karl
Känner mig som en dinosaur
10 MB Hårddisk 640 kB internminne Floppydrive mjuk och sladdrig 5,25"
4 Mhz klockfrekvens vill jag minnas. Det var den första med hårddisk. Dessförinnan en med samma prestanda men utan hårddisk och 2 styck
5,25" floppy drives. På burken stod IBM och dom var dyra. Allt detta på 80-talet.
Givetvis är RAID1,2,3,4,5,6,10 (hädanefter benämnt RAID) inget fullgott skydd, men det har väldigt få råd och möjligheter att installera.
Däremot så är RAID otroligt mycket bättre än att inte ha något alls och för många kan det nog vara tillräckligt.
Skall du installera ett fullgott skydd skall du ha en stor rotation av backuper och lagra dom på säkra ställen.
Det dom flesta borde sträva efter är dock att ha ett RAIDat system där dom lagrar sina bilder och en backup på en extern disk lite då och då, externa diskar på 1.5TB är billiga nu.
/Karl