Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilders hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)
andewid skrev:
Nej. Du säger att de säger. Har du läst vad jag skrev?
Jodå, jag har läst vad du skrev men det hindrar ju inte att vi vet så mycket om analog fotografi att 100 år är inget problem om man inte mekaniskt påverkar negativen.
Glasplåtar som legat i en låda på en vind är inga bekymmer om inte taket läcker t.ex.
Sådana finns det ju glädjande nog gott om.
Detta v e t vi.
Om det digityala mediet vet vi inte ett smack egentligen. Jo, jag vet t.ex. att bilder jag lät göra till min Amiga (jodå, scanning fanns då) på 80-talet inte fungerar längre. De sparades på diskett och fastän filformatet finns i PS är disketterna oläsbara idag. Och det var de för fyra - fem år sedan redan då jag skulle föra över dem till HD.
Men det kanske bara är jag som har sådana erfarenheter? Ingen annan som hållit på så länge kanske.....;-)).
Nu är det inte bara på detta jag grundar mina misstankar, jag har bilder som scannats in för ett par år sedan och ligger på en välfungerande HD men de går inte att öppna idag, Index handle truncated eller något sådant står det. Litet olika besked i PS, Irfanview, GIMP, PM och Corel Draw. Och PSP.
Så visst har jag försökt.
Ursäkta, jag har lång erfarenhet av analogt och kan fortfarande kopiera alla neg. jag sparat.
Min erfarenhet av bilder digitalt är ju bara 20 år -och inte så vittomfattande men jag är inte så imponerad. Ännu.
Us
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Nej för Guds skull, nu har du missförstått mig totalt!!!! Läs igen!
Jag är ingen ondsint person och glädjer mig inte alls åt förvaringsbekymmer vare sig analoga eller digitala.
Det jag skrev vaR:"och jag blir varje gång lika glad (om man säger så....) när digitalisterna förklarar hur oändligt mycket säkrare ...."

Trodde inte alls att du är ondsint, trodde du tyckte det var roligt att läsa om hur digitalister förklarar.

Och eftersom jag har hållt på ett bra tag med hållbarhetsfrågor tänkte jag att jag kunde glädja dig genom att beskriva hur svårt det är att få en bra hållbarhet på bilder som är gjorda på silvermaterial.


Det betyder att jag skrattar gott åt digitalförespråkarnas tvärsäkra uttalanden om hur dåligt det är med att förvara film (vilket är mycket väl bevisat att det inte är) kontra hur fantastiskt bra det är att bevara digitalt material (vilket vi vet är besvärligt, fråga NASA t.ex).

Anledningen till att jag gav mig in i denna tråd var att du fick det att låta som om man inte behövde bry sig ett dugg om hur man hanterar det analoga materialet. Det stämmer bara inte. Analogt material ställer stora krav på förvaringsmiljö, temperatur, kontroll av luftföroreningar med mera för att bilderna ska hålla.


Kort sagt, det vanliga fotot från familjekretsen är det som egentligen är värt att spara. Och det är där kunskapen hur man sparar oftast är sämst.
Us

Ur ett perspektiv har du helt rätt, det är illa att så mycket bilder från vardagen försvinner, vare sig de är analoga eller digitala.

Stefan
 
stefohl skrev:
......................
Anledningen till att jag gav mig in i denna tråd var att du fick det att låta som om man inte behövde bry sig ett dugg om hur man hanterar det analoga materialet. Det stämmer bara inte. Analogt material ställer stora krav på förvaringsmiljö, temperatur, kontroll av luftföroreningar med mera för att bilderna ska hålla.
................
Stefan
Givetvis skall man alltid vara försiktig med ömtåliga saker men med skammens rodnad brännande mina kinder skall jag erkänna att jag ärvde mina föräldrars negativ. De låg i en plålåda som tidigare innehållit....tjaaa, troligen tobak.
Där hade de samlats undan för undan sedan mitten av trettiotalet. Asken hade stått inomhus.De var perfekta - det är de fortfarande.
Och de förvaras likadant......jajaja.
Hur har de då haft/har det? Mörkt? Ja, definitivt, Svalt? njaee, jo krigsvintrarna kanske men annars rumstemperatur. Torrt? Jo, absolut.
Mina egna neg har jag i album.
Anders har rätt beträffande kemikalier såtillvida att en del har varit litet slarvigt fixerade och gulnat. Jag gjorde ett test med att fixera om och si, det funkade!
Men det som är riktigt gjort är hittills bekymmersfritt.
Negativ färg kan jag inte uttala mig om, det var så dåligt från början att jag i princip inte har några sådana negativ.
Dia? Något "uddamärke" från 50-talet var inte bra har jag märkt. Kodachrome 25 eller 64? Inga bekymmer överhuvud taget. Velvia? För tidigt att säga något om tycker jag.
Us
 
De sparades på diskett och fastän filformatet finns i PS är disketterna oläsbara idag. Och det var de för fyra - fem år sedan redan då jag skulle föra över dem till HD.

Ja det är synd. Men disketter viste vi för fem år sen att de inte var hållbara. Likaså viste vi det redan under Amiga-tiden (jo, jag växte upp med den också).

jag har bilder som scannats in för ett par år sedan och ligger på en välfungerande HD men de går inte att öppna idag, Index handle truncated eller något sådant står det. Litet olika besked i PS, Irfanview, GIMP, PM och Corel Draw.

Men det är trotts allt inte teknikens fel, utan användarens fel. Som jag skrev från början så är troligtvis analoga bilder lättare att spara för de som inte bryr sig så mycket.
 
andewid skrev:
.......
Men det är trotts allt inte teknikens fel, utan användarens fel. Som jag skrev från början så är troligtvis analoga bilder lättare att spara för de som inte bryr sig så mycket.

Jag vägrar att ta något som helst ansvar för att disketter var/(är) en mycket dålig och skör minnesbärare. Egentligen är det konstigt att de är sådana eftersom de ju egentligen är bandspelarband i cirkulärt format.
Och kassettband har jag kvar från 60-talet. Och de funkar!!!!
Beträffande de trunkerade filerna känner jag mig ocks oskyldig. Jag scannade in filerna, det fungerade några gånger - men sedan inte, helt plötsligt. Och även om det skulle vara handhavandefel så får inte ett system vara så känsligt att det inte tål att en fil öppnas och stängs - på ett helt riktigt sätt. Det handlar inte om att stänga av datorn med öppna filer eller sådant. Det är ett enigma helt enkelt.
Men däremot ingen stor förlust, jag har ju negativen/diabilderna kvar att använda när jag vill.....;-)).
Us
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Jag vägrar att ta något som helst ansvar för att disketter var/(är) en mycket dålig och skör minnesbärare. Egentligen är det konstigt att de är sådana eftersom de ju egentligen är bandspelarband i cirkulärt format.
Och kassettband har jag kvar från 60-talet. Och de funkar!!!!
Us
Du hör kanske inte brus och frekvensförändringarna, men de finns där. I vilket fall borde du, om du nu använt Amiga eller annan dator med disketter, veta att de inte är hållbara (rent kass faktiskt!). Ansvar eller inte. Det är så det är.

Skulle tro att 10% av dagens disketter slutar fungera bara efter några få användningar, sedan måste du formattera om dom. De gamla 720K disketterna var aningens bättre.

Bandbackupper håller däremot väldigt länge. De kan behövas spännas om efter ett tag, men generellt sätt har de bra lagringsbeständighet.
 
Sonnaren skrev:
Negativ färg kan jag inte uttala mig om, det var så dåligt från början att jag i princip inte har några sådana negativ.
Dia? Något "uddamärke" från 50-talet var inte bra har jag märkt. Kodachrome 25 eller 64? Inga bekymmer överhuvud taget. Velvia? För tidigt att säga något om tycker jag.
Us

De bilder som du värnade främst om, amatörernas bilder från vardagen, de är sedan början av 60-talet gjorda på negfilm. De är i stor utsträckning förstörda.

Min pappas dior från 50-talet var gjorda på Perutz och Agfa, de är urblekta tyvärr. De går att restaurera någorlunda genom att man skannar dem :)

Kodachrome är ju ett material som har mycket bra mörkerhållbarhet, men det är inte kul att se vad som händer med en bild som ligger framme i ljus. Det tar två-tre veckor på ett ljusbord, så har det blekts ordentligt. Men se till att förvara dem mörkt, gärna i en plåtlåda, så ska du se att de klarar sig bra. Gör gärna ett duplikat på dem om du ska visa dem i projektor.

MVH/Stefan
 
Hela operativsystemet till Amiga låg ju på diskett.....suck....ack ja...;-). Visserligen hade jag flera kopior av det men jag kan inteminnas att det var något bekymmer, jag har kunnat öppna några gamla textfiler (hex, men i alla fall) - men det är väl en fråga om kvalitén på disketterna förstås.
Men då är vi inne på ett annat spår. Vad v e t vi egentligen om CD/DVD kvalitén idag??
Us
 
andewid skrev:
Du hör kanske inte brus och frekvensförändringarna, .........
Jodå, var så säker på att de hörs men det går att höra vad det ärpå bandet, klart och tydligt. Sedan är det ju en annan sak också. Hur bra tror du att en bärbar kasettbandspelare var 1968? En DUX...dä du! 3-3,2 på den 10-gradiga skalan kanske? Inte mer.
Us
 
Sonnaren skrev:
Hela operativsystemet till Amiga låg ju på diskett.....suck....ack ja...;-). Visserligen hade jag flera kopior av det men jag kan inteminnas att det var något bekymmer, jag har kunnat öppna några gamla textfiler (hex, men i alla fall) - men det är väl en fråga om kvalitén på disketterna förstås.
Men då är vi inne på ett annat spår. Vad v e t vi egentligen om CD/DVD kvalitén idag??
Us

Efter att tagit mig igenom denna långa diskussion så kan jag konstatera att ingen tagit upp följande fakta. När det handlar om digital lagring så har det dom senaste 20-30 åren i datavärlden handlat om Optiska Media, såsom disketter, cdskivor, hårddiskar(som har skivor i sig). Faktum är att optisk lagringsmedia inte håller i längden. CD-skivor uppskattas hålla i 10-15 år innan de såkallas "optiskt bleknar" och riskerar då att förstöras(Ungefär samma med DVD). "Hållbar utveckling" yeah right...

Men som tur är så börjar det ramla in annan minneshantering som flashminnen och istället består av kretsar. Och dessa sägs kunna hålla forever, förutsatt att de inte utsätts för statisk elektricitet(vem vet om kosmisk strålning påverkar). Vilket faktiskt kan vara ett alternativ redan idag? Dock är dessa lagringsmedia relativt små fortfarande..t.ex Compact flash..

Sen pratar diskuteras även kompabilitet från gamla digitala format. Skulle vilja påstå att man idag har stora standardiseringar på filformat i datavärlden, och man är också väldigt medveten om bakåtkompabilitet. Så detta borde förhoppningsvis inte vara ett stort problem i framtiden.

När man pratar långtidslagring(bara för att vara extrem). Ett negativ kanske håller vad.. 300 år, även med rätt behandling? jag vet inte, men den blir således gammal i längden då ingen möjlighet finns att kopiera(eller är jag helt ute och cyklar?) utan att gå via digitalt?. Teoretiskt sett finns det i princip ingen ålderbegränsning med digital lagring, förutsatt rätt behandling.
 
Efter att tagit mig igenom denna långa diskussion så kan jag konstatera att ingen tagit upp följande fakta...

En bra sammanfattning. Det vi ska komma ihåg är skillnader på CD-R, CD-RW och CD-ROM. Den sista har bäst lagringsbeständighet. När vi läser om hållbarhet är det viktigt att se vilken variant de använt. Jag har skivor som jag fått i slutet av 80-talet och fungerar idag. Samtidigt har jag även vissa skivor som inte hållt mer än något år.

Det verkar som att analog film har väldigt hög hållbarhet om de förberätts rätt och lagras på rätt sätt. Under själva lagringsperioden behövs det inte så mycket (ingen?) översyn. Till sist bleknar även den analoga filmen ändå.

Den digtala bilden har potential att överleva i all evighet, men kräver i gengäld relativt regelbundet underhåll.
 
Har några cd-r skivor (noname) jag brände för ca 9 år sedan
Har inte varit speciellt rädd om dom (gamla källoder i pascal, C++ och Basic som jag gjorde en gång)
vilket fall som helst så fungerar dom fortfarande
ja det tar en stund att läsa dom, det har blivit en hel del repor på dom, men i bland så går jag i genom biblioteket för å använda något som jag gjort och inga fel ännu med kopiering från skivorna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.