Som sagts tidigare, hårddiskar kraschar. Speciellt i laptops, antagligen pga att dom lever ett hårdare liv (läs: står inte bara still på skrivbordet) och sitter väldigt trångt och därför lever ett varmare liv.
Att bara ha t ex 2 speglade diskar som backup räcker inte enligt mig. Det beror ju iofs på hur man värderar sin data.
Om dessa diskar sitter i samma burk (NAS, dator eller vad det nu kan vara) skulle t ex en fel i strömförsörjningen till denna lätt kunna döda båda diskarna - samtidigt!
Om backupen man har, må vara spegling eller extern disk, är online hela tiden så är det inte jättesvårt att göra ett misstag och radera för mycket. Been there, done that...
Själv har jag mitt bildarkiv på 2 datorer hemma och på en extern disk på annan adress - men inom gångavstånd. Hade bilderna haft kommersiellt värde hade jag haft ytterligare en disk på annan adress. De viktigaste bilderna på familjen bränner jag på DVD alldeles för sällan och lagrar på annan adress - dvs ett media som inte riskerar att ändras bara man "kopplar" det till datorn.