Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna som får dig att tappa andan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var den starkast bild jag sett på denna sida och jag tittar på många bilder varje dag. Att kalla det för skit var det mest oförskämda jag läst. Är fortfarande helt tagen av bilden. Antar att ditt uttalande inte var helt genomtänkt. Fundera lite på det och titta på bilden och dess innebörd så får vi se hur du ställer dig till den.

Andreas

Galaxens President skrev:
Jag råder dig att gå in på fotografens hemsida och läsa hela historien bakom. Då tror jag inte tårarna kommer av glädje längre.

Edit: Min dotter var 11 månader när jag såg den bilden. Gissa om jag tappade andan. Lite stolt att jag var först med att kommentera den.

Lika usel för det. Ska man behöva veta. Har själv mina blödiga tragedier med nära släktingar. Inte blödig alls, folk dör sånt är livet.

Låt inte den här tråden förvandlas till något drev nu så vi måste in och städa. Återgå till spåret istället.

StefanA skrev:
Ska man behöva veta.
Nej, ser man kistan och barnsängen så räckte det (historien bakom läste jag efteråt). Att däremot kalla det naturbild är väl att ta i.

Tomas: Sedan skall Stockholmare inte uttala sig om något utanför tullarna för det vet de inget om ;-).

StefanA skrev:
Lika usel för det. Ska man behöva veta. Har själv mina blödiga tragedier med nära släktingar. Inte blödig alls, folk dör sånt är livet.
Ja, vi är nog många som upplevt tragedier. Men att barn dör..
Hur många lyckas förmedla tragedierna och känslorna av sån smärta just när vi befinner oss där? Och vilken teknik passar ett sånt läge tycker du?

Har varit i ett sånt rum (alltså förlorat och begravt barn) och jag kan inte tänka mig att något är värre. Kan inte tänka mig att någon förälder som fotograferar i det läget tänker på bilden, men bara att ta den och dela med sig är vansinnigt starkt. Sen i mina ögon lyckades denna fotografen med den kvaliten få fram en sann känsla. Det som berör. Bilden bör nog inte vara perfekt exponerad som jag ser det.

Jag borde kanske satt mig på händerna (som någon smart sa) och skitit i dessa inläggen. Gör det från nu och återkommer inte till diskussionen.

Anden skrev:
Det var den starkast bild jag sett på denna sida och jag tittar på många bilder varje dag. Att kalla det för skit var det mest oförskämda jag läst. Är fortfarande helt tagen av bilden. Antar att ditt uttalande inte var helt genomtänkt. Fundera lite på det och titta på bilden och dess innebörd så får vi se hur du ställer dig till den.

Andreas

Haller helt med dig Andreas. En av de starkaste bilder jag nagonsin sett. Det tekniska i bilden är sa oväsentligt när en bild ger ett sadant intryck. Känslan en bild förmedlar är alltid viktigare an det tekniska enligt min mening.
Hälsningar Conny

StefanA skrev:
Ha ha, vilken usel bild. Lite små kul!

Rubriken i denna tråd var "Bilderna som får dig att tappa andan" inte "De mest perfekta bilderna". Om man inte tappar andan av bilden i fråga så vet jag inte vad som skulle få en att reagera så. Fulländad teknik i all ära men bilder som förmedlar ett budskap betyder mer för mig i alla fall.

Jag tappade inte andan, men jag grät när jag såg den bilden. Den kanske har en massa tekniska brister, men den säger nästan för mycket.

Det är hur som helst den enda bild här på FS som fått mig att reagera så mycket.

StefanA skrev:
Ni driver eller hur? Någon gräns för ren shit och riktig fotografi måste finnas.

Stefan,
jag kan bara beklaga om du inte inser storheten i Katarina Brändströms bild. Att kalla den för "usel" och "smårolig" är känslokallt och det slår tillbaka på dig. Man funderar på vad du är för person och vad som för dig att raljera så opassande om ett så tragiskt ämne som bilden i fråga skildrar.
Visst, den skulle se annorlunda ut. Tekniskt finns utrymme för förbättringar, även om en tekniskt fulländad bild i min mening ofta känns steril. Är det det tekniska du vänder dig emot? Varför då inte komma med förslag till förbättringar? Eller kan du inte det?
Eller är det det svåra ämnet du inte kan hantera?

Om du väljer att vara lite mer ödmjuk Stefan tjänar du på det. Det finns tillfällen då raljanterier inte är OK. Detta är ett.

Tomas: Sedan skall Stockholmare inte uttala sig om något utanför tullarna för det vet de inget om ;-).
Åååå, jag är norrlänning själv, så jag tyckte jag kunde kosta på mig att retas med den oförskämde fiskaren.

Kraxabraxa skrev:
Rubriken i denna tråd var "Bilderna som får dig att tappa andan" inte "De mest perfekta bilderna". Om man inte tappar andan av bilden i fråga så vet jag inte vad som skulle få en att reagera så. Fulländad teknik i all ära men bilder som förmedlar ett budskap betyder mer för mig i alla fall.

Såg ut som ett skämt.En av de sämsta bilder jag sett. Han måste skoja vilket jag ännu är helt övertygad om. Ni har gått på en nit.

Tomasz skrev:
Åååå, jag är norrlänning själv, så jag tyckte jag kunde kosta på mig att retas med den oförskämde fiskaren.
Stockholmaren beskyller mig för att vara norrlänning också ;-) eftersom jag är född och uppvuxen 200 meter norr om (öster-)dalälven. Nåväl, åter till tråden.

StefanA skrev:
Såg ut som ett skämt.En av de sämsta bilder jag sett. Han måste skoja vilket jag ännu är helt övertygad om. Ni har gått på en nit.
Fejk eller inte, bilden får många att "tappa andan" så den är väl lyckad då.
Du har däremot fått många att ge hals med dina substanslösa inlägg som liknar fyllesnack. Eftersom du tror att det är en man som tagit bilden så kanske jag har lite rätt?

StefanA skrev:
Knäpp iskallen med moral över huvet. Det sunda förnuftet råder på gemene man.
Förstår inte vad du menar.
På min planet är det inte moral det handlar om, utan om förmåga till empati, dvs förmågan att känna det andra känner utifrån kunskapen om andras situation.

Bilden ger omständigheterna ganska tydligt. Vad mer behöver du för att känna?

Ok, det här är sista gången jag säger till innan jag börjar radera. Diskutera bilden men håll isär sak och person.

Stockholmaren beskyller mig för att vara norrlänning också ;-) eftersom jag är född och uppvuxen 200 meter norr om (öster-)dalälven. Nåväl, åter till tråden.
Nu ska vi se. Det är nog inte dig, Richard, jag hackar på, utan den känslokalle Stefan. Men, norr om Dalälven, då är vi bröder;-)

Ska försöka hitta fler bildexempel så att tråden kan komma tillrätta igen.

Notera: denna diskussion ligger i Naturforumet, och den som startade den skriver tydligt att det är naturbilder som gäller. Och lägg ner personangreppen tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar