Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna på en skärm???

Produkter
(logga in för att koppla)

Hexa11

Ny medlem
Hej!

Jag vill veta hur jag tar studiobilder och får upp hela bildserien på en skärm allt efter som under tagningen.
Jag har Canon 30D.
Vilka grejer behöver jag förutom min lap-top? Jag vill inte se bilderna på lap-topens bildskärm utan på en extern skärm.
 
Du behöver programmet EOS Utility, som finns på CD:n som följde med kameran. Sen kopplar du kameran till datorn med USB-kabeln som också kom med kameran. Sen dessutom förstås, en extern skärm som du kopplar till laptopens bildskärmskontakt.

Edit: Du bör även installera Zoom browser eller Digital Photo Professional (finns också på CD:n) för att visa bilderna på skärmen. Glöm inte att att uppdatera programmen till senaste versionen efter du har installerat från CD. Uppdateringarna hittar du på Canons hemsida.
 
Senast ändrad:
Tack!

Hej!

Tusen tack för svar!!
Kan jag bränna de utvalda bilderna i serien direkt i lap-topen?
 
Bilderna sparas i en mapp på datorn, du kan själv bestämma vad den skall heta och var den skall ligga i inställningarna (preferences) till EOS Utility. Sen kan du bränna bilderna som vilka bilder som helst.
 
Hej!

Nu har jag installerat programmen och testat det hela.

Jag vill inte koppla kameran via USB-kabeln efter varje fotografering och där kolla bilder.

Jag vill på något sätt koppla kameran till datorn så att varje bild jag tar direkt kommer upp på en extra skärm. Har jag tagit 5 bilder vill jag se alla fem på skärmen samtidigt.

Jag såg en gång en fotograf som inte hade synkkabeln kopplad till blixtarna utan på något vis till datorn. Där kom bilden direkt efter tagning upp på skärmen så att skärmen allt efter som fylldes med bilder. Det var inte miniatyrbilder. Om nu allt detta hade med synkkabeln att göra vet jag ju förståss inte..........
Sedan kunde man ta ned bilden till lap-topens skärm och ta upp valda bilder i photo-shop, fixa till dem och genast bränna dem till CD.

Hur gör jag detta?????
 
Hexa11 skrev:
Hej!

Nu har jag installerat programmen och testat det hela.

Jag vill inte koppla kameran via USB-kabeln efter varje fotografering och där kolla bilder.
Med CaptureOne kan du koppla datorn direkt till kameran och sedan fotografera från datorn. Cmd/Cntrl-K exponerar bilden. Att sedan få blixtrarna att gå direkt från datorn istället för va synkkabel kräver speciella blixtar och program.

Stefan
 
Hexa11 skrev:
Hej!

Nu har jag installerat programmen och testat det hela.

Jag vill inte koppla kameran via USB-kabeln efter varje fotografering och där kolla bilder.

Jag vill på något sätt koppla kameran till datorn så att varje bild jag tar direkt kommer upp på en extra skärm. Har jag tagit 5 bilder vill jag se alla fem på skärmen samtidigt.

Jag såg en gång en fotograf som inte hade synkkabeln kopplad till blixtarna utan på något vis till datorn. Där kom bilden direkt efter tagning upp på skärmen så att skärmen allt efter som fylldes med bilder. Det var inte miniatyrbilder. Om nu allt detta hade med synkkabeln att göra vet jag ju förståss inte..........
Sedan kunde man ta ned bilden till lap-topens skärm och ta upp valda bilder i photo-shop, fixa till dem och genast bränna dem till CD.

Hur gör jag detta?????

Det är tre olika steg
1. Överföring av bilden(rna) från kameran till datorn, med eller utan kabel.
2. Visning av bilder från dator på extern skärm med flera bilder samtidigt.
3. Bränna till CD/DVD.

Överföring:
Överföring av bilden direkt vid tagning gör du med EOS Utility.
Där skall du välja i fliken "Basic Settings" att "Startup Action" skall vara "Show [Set to camera /Remote Shooting} screen
Då kommer bilderna att föras över via USB kabeln direkt vid tagningen till datorn.

Trådlöst:
Om du vill ha trådlös överföring (utan kabel) av bilden från kameran till datorn får du köpa en "Wireless transmitter" (eller vad den nu heter) för ca 10 tusen....
Trådlös styrning av blixt från dator är en helt annan historia och har inget med överföring av bilden att göra.

Visa:
Nu har du bilden i datorn. Där får du använda ett program som visar bilden(rna).
Enkalst är t ex ZoomBrowswer eller Digital Photo Professional som båda följer med kameran. Då kan du visa bilden direkt på skärm. Hur du visar just fem bilder i taget vet jag inte. Går säkert att ställa in på Zoombrower. På DPP går det inte att visa mer än en bild i taget(vad jag har hittat).

Bränna:
Bränna bilder till CD/DVD är sedan ett tredje steg helt skilt från de två första. Bilder (filer) som du har i datorn bränner du ut på CD/DVD med någor lämpligt brännarprogram. Det finns också brännarfunktion i många bildbehandlingsprogram. T ex Zoombrower har det under "Export".
 
Senast ändrad:
Man kan ju även ställa in i EOS utility att den skall öppna bilderna man tagit i tex Aperture eller Lightroom. Från dessa program är ju steget rätt snabbt till Photoshop. Om man sedan låter Aperture eller Lightroom hantera de färdiga bilderna från Photoshop också så är det ju rätt enkelt i båda programmen att exportera/bränna ut på en DVD eller CD.

Läs mer om detta för Aperture här: http://www.apple.com/se/pro/techniques/aperture/tethered.html

Och Lightroom här: http://web.mac.com/chrisalvanas/iWeb/Site/Podcast/27EB688D-97C9-484A-ABE9-E260427CC67C.html
 
Och med nikon?

Hej!

Jag skulle vilja föra exakt samma sak, alltså när jag fotar i studion vill jag få upp bilden på en datorskärm så jag enkelt kan se resultatet, och slippa en lilla lcd-displ.

Jag har en nikon D80.

PS. Det behöver inte vara några kontroller via datorn, bara att bilderna visas.

Tacksam för snabba svar
 
Re: Och med nikon?

Kjellen skrev:
Hej!

Jag skulle vilja föra exakt samma sak, alltså när jag fotar i studion vill jag få upp bilden på en datorskärm så jag enkelt kan se resultatet, och slippa en lilla lcd-displ.

Jag har en nikon D80.

PS. Det behöver inte vara några kontroller via datorn, bara att bilderna visas.

Tacksam för snabba svar

Nikon Camera Capture?
 
Re: Och med nikon?

Kjellen skrev:
Hej!

Jag skulle vilja föra exakt samma sak, alltså när jag fotar i studion vill jag få upp bilden på en datorskärm så jag enkelt kan se resultatet, och slippa en lilla lcd-displ.

Jag har en nikon D80.

PS. Det behöver inte vara några kontroller via datorn, bara att bilderna visas.

Tacksam för snabba svar

"Nikon Camera Control"
Där kan du justera alla inställningar på kameran inkl profiler.
Du knäpper bilderna från datorn och de visas direkt i datorn.
 
Puffar denna tråden lite och säger att även jag önskar någon smart lösning med min D80 och en bärbar dator som ska användas under en porträttfotografering.

Gratis är gott, men prova-på-version kan ju funka även det om det inte är för jobbiga begränsningar.
 
Glöm mig och mitt inlägg, Camera Controll Pro 2, trial fixade biffen för mitt problem.
Rekommenderas trots jag enbart tagit 5 bilder med det :D
 
hej

jag har laddat ner nikon camera control pro 2 till min macbook 2,4Ghz och har även uppdaterat den till os 10.5.7.

Dock verkar inte nikon camera control hitta min d60, utan säger bara "no camera was detected" och jag undrar nu hur jag ska göra.

Jag har kollat runt lite och man ska kunna ändra usb inställningar på kameran, eller något liknande. jag har ringt upp supporten på nikon, men han visste inte så nu tänkte jag höra om någon här kan det.

tacksam för snabba svar
 
Camera Control Pro 2

Tjänare!
Jag hade samma problem med min D700, men efter att laddat ner uppdateringen v2,5 där D700 fanns med som model funkar det perfekt.

Lycka till och hoppas att Du hittar e nfungerande lösning.
MVH
/Andreas


hej

jag har laddat ner nikon camera control pro 2 till min macbook 2,4Ghz och har även uppdaterat den till os 10.5.7.

Dock verkar inte nikon camera control hitta min d60, utan säger bara "no camera was detected" och jag undrar nu hur jag ska göra.

Jag har kollat runt lite och man ska kunna ändra usb inställningar på kameran, eller något liknande. jag har ringt upp supporten på nikon, men han visste inte så nu tänkte jag höra om någon här kan det.

tacksam för snabba svar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.