Annons

Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja läsa lite om olika typer av bilder etc.
Sepia,triptyk är tex saker jag inte riktigt vet vad det är...Kan någon tipsa en nyfiken gröning??

Sepiatoning är en teknik där man med hjälp av olika kemikalier först bleker bort delar av den svartvita originalbilden och sedan "återframkallar" den. I blekbadet ersätter man delar av silvret i pappret med en annan silverförening. I toningsbadet kommer denna förening att reagera med sulfatföreningen i tonern och då anta en brunaktig ton. Beroende på hur länge bilden legat i bleket kommer den att bli olika mycket brun i tonern. Kodaks Sepia Toner är ganska billig och ger bra resultat så pröva gärna, det ger en annan touch på bilderna.
En del hävdar att man kan förlänga bildernas hållbarhet genom toning, den silverförening som uppstår vid normal framkallning är helt enkelt inte tillräckligt stabil utan kan under vissa förutsättningar falla sönder och missfärga bilden.

Det finns även andra sorters toner, blå-, guld-, selen- och bruntoner, men alla höjer inte hållbarheten, blåtonern har jag för mig ersätter silvret med en kopparförening och det sänker hållbarheten.

En triptyk är väl helt enkelt när man sätter tre bilder, ofta på samma tema, bredvid varandra.

Tack för ditt svar Emil!

Jag fotar ju digitalt för närvarande.Men det var intressant få veta...Ska nog låna mej lite böcker i ämnet tror jag.

Jag kan rekomendera ett par böcker,

bland annat, Mastering Black-And-White Photo av Bernhard J Suess

Foto min hobby

Fotoskolan Bild

Om man jobbar digitalt så är det lätt att få sepiatonade effekter i ex. Photoshop.
I programmet finns det färdiga s.k action som är lätta att använda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar