Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bilder
- Trådstartare redrosie
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
Sepiatoning är en teknik där man med hjälp av olika kemikalier först bleker bort delar av den svartvita originalbilden och sedan "återframkallar" den. I blekbadet ersätter man delar av silvret i pappret med en annan silverförening. I toningsbadet kommer denna förening att reagera med sulfatföreningen i tonern och då anta en brunaktig ton. Beroende på hur länge bilden legat i bleket kommer den att bli olika mycket brun i tonern. Kodaks Sepia Toner är ganska billig och ger bra resultat så pröva gärna, det ger en annan touch på bilderna.
En del hävdar att man kan förlänga bildernas hållbarhet genom toning, den silverförening som uppstår vid normal framkallning är helt enkelt inte tillräckligt stabil utan kan under vissa förutsättningar falla sönder och missfärga bilden.
Det finns även andra sorters toner, blå-, guld-, selen- och bruntoner, men alla höjer inte hållbarheten, blåtonern har jag för mig ersätter silvret med en kopparförening och det sänker hållbarheten.
En triptyk är väl helt enkelt när man sätter tre bilder, ofta på samma tema, bredvid varandra.
En del hävdar att man kan förlänga bildernas hållbarhet genom toning, den silverförening som uppstår vid normal framkallning är helt enkelt inte tillräckligt stabil utan kan under vissa förutsättningar falla sönder och missfärga bilden.
Det finns även andra sorters toner, blå-, guld-, selen- och bruntoner, men alla höjer inte hållbarheten, blåtonern har jag för mig ersätter silvret med en kopparförening och det sänker hållbarheten.
En triptyk är väl helt enkelt när man sätter tre bilder, ofta på samma tema, bredvid varandra.
Ljusvision
Avslutat medlemskap
Om man jobbar digitalt så är det lätt att få sepiatonade effekter i ex. Photoshop.
I programmet finns det färdiga s.k action som är lätta att använda.
I programmet finns det färdiga s.k action som är lätta att använda.