Annons

Bilder till bärbar hårddisk från Kameran med usb

Produkter
(logga in för att koppla)

Niikki

Ny medlem
Hej. Jag vill gärna ha förslag på lämplig bärbar hårddisk för lagring av bilder på resa. Jag tänker mig en liten och lätt hårddisk som får ström från kameran genom usb-kabeln där bilderna tankas över. Jag har läst någonstans om en enkel manick som kopplas mellan kamera och hårdisk för att styra hårddisken, men kommer inte ihåg var jag läste om det. Tacksam för tips. Mvh

Läs i tidningen Kamera & Bilds nummer 5 2006.
Där finns ett test på 9 st bildlagringsenheter.
/Daniel

Du kan inte driva en hårddisk från kamerans USB-port - den levererar helt enkelt ingen ström.

Jag tror de bästa hårddiskarna är de som har inbyggd kortläsare, och själv använder jag en CompactDrive PD70x - den är snabb och enkel att använda.

Belkin USB Anywhere

Någon som testat och har erfarenhet av denna?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089932

Som jag tolkar det så borde denna kunna användas att koppla in sig mot tex en Ipod för att föra över sina bilder, antingen direkt från kameran via denna eller via en kortläsare, alltså Kortläsare/kamera -> Belkin -> Ipod.

Jag har själv en extern hårddisk med inbyggd kortläsare (drivs med inbyggt batteri) och det funkar alldeles utmärkt förutom att själva hårddisken inte verkar palla så länge så jag är också ute efter ett mer säkert och stabilt lagringsmedia när man är ute "på fältet" eller som dig Niklas - om man ska på resa.
Skulle ju även vara trevligt att kunna titta lite på bilderna, tex från en Ipod m färgskärm(saknar skärm på min externa HD).

Passar på med en "kompletteringsfråga" - någon som har tips om produkt motsvarande Ipod m färgskärm? (som helst inte kostar skjortan...)

AFE skrev:
Du kan inte driva en hårddisk från kamerans USB-port - den levererar helt enkelt ingen ström.

Jag tror de bästa hårddiskarna är de som har inbyggd kortläsare, och själv använder jag en CompactDrive PD70x - den är snabb och enkel att använda.
Nu blev det nog lite fel. Det finns fina USB HDD som drivs med ström från USB porten. Använder själv en från Lacie som jag köpt på Dustin.

Billigare än de med inbyggd kortläsare - men behöver en dator för att läsa in bilderna från minneskortet.

Tibor

Tibor skrev:
Nu blev det nog lite fel. Det finns fina USB HDD som drivs med ström från USB porten. Använder själv en från Lacie som jag köpt på Dustin.

Billigare än de med inbyggd kortläsare - men behöver en dator för att läsa in bilderna från minneskortet.

Tibor

Tror att Anders F Eriksson menar att kameran själv inte ger kräm ut från sin USB-kontakt för att driva en extern hårddisk... För det gör den väll inte, eller???

Re: Belkin USB Anywhere

Paltkungen skrev:

Passar på med en "kompletteringsfråga" - någon som har tips om produkt motsvarande Ipod m färgskärm? (som helst inte kostar skjortan...) [/B]

*tips*
använder mej av iAudio xv5 20gb mp3 spelare, den spelar även film om du orkar kolla på den lilla skärmen (funkar perfekt för typ family guy och simpsons). Galet bra ljud, lugnt bättre än ipod!
den har kommit med större hårddisk också eventuellt upp till 60gb, vet dock inte priset på de större.
den som jag har på 20gb kostar typ 2800kr i sverige, lurarna som du får med är skräp så köp ett par andra!
hmm.. var det nåt mer? jo! menysystemet är hur logiskt som helst om du använder pc - rot-katalog och mappsystem extremt bläddringsvänligt och lättöverskådligt! batteritiden ligger runt 15 timmar, självklart mindre om du ska lysa upp skärmen hela tiden för att kolla på bilder..

mvh / m

Jag har en Nexto CF med en 40GB HD köpt på Zebra Media.
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5981

Kostade 2000 + frakt.

Jag är jättenöjd. Enkel att använda och vesselsnabb.

Det här är en bärbar HD med CF-läsare och den saknar allt lull-lull som mediaspelare, för att inte tala om skärm och sånt. En knapp sköter allt: Av/PÅ. Kopiera. Menyer.

Senast ändrad:
vonlarsson skrev:
Tror att Anders F Eriksson menar att kameran själv inte ger kräm ut från sin USB-kontakt för att driva en extern hårddisk... För det gör den väll inte, eller???

Ooopps: såg inte "kamerans" ... Ja självklart kan man inte driva från kamerans USB port, men det är ju lika mycket en fråga om avsaknad av drivrutiner som ström.

.

spinner vidare på denna tråd......

Min förra HD med kortläsare i MS och CF har pajat.

Den var uppladningsbar och var bara att stoppa i korten och föra över bilderna.

Finns det verkligen inget sätt att föra över bilderna till en Portabel hårdisk ??

En 50G 2,5 tums portabel hårdisk kostar bara en 1000 lapp och har letat men inte hittat något som kan koppla ihop USB sladden från kameran till USB sladden från hårdisken ?

Eee jag hittade en sak nu

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089932

nån som testat ?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar