Nu fotar jag inte specifikt bröllop men det kvittar, om jag bildbombar t.ex. ett event eller en tävling (fotar mycket bodybuilding och fitness) så är leverans alltid efter publiceringsmedie. Men generellt ser det ut såhär om det inte finns specifika önskemål som t.ex. webshoppar eller artikelflöden med besätmd pixelbredd brukar kunna lämna;
JPEG Max, whatever upplösning som är kvar efter crop, JPEG 12/100%
- Färg
- Svartvitt
- Profil (om kund vill ha särskilt tema på alla bilder, tvåtonsinslag, sepia, you name it)
JPEG Web, 1500px maxmått, JPEG 10/80% (instagram, facebook, 99% av allt webinnehåll)
- Färg
- Svartvitt
...och i vissa sällsynta fall om särskilda bilder från jobbet också ska användas i andra sammanhang så kan jag slänga med TIFF:ar också, men då är det bara till företag som vill ha dem i reklammontage osv. senare där AD:n ska få mer kontroll över att påverka färgrymden.
Största bildleveransen jag skickat iväg tror jag låg på 16GB, på den tiden hade jag ganska taskig uppkoppling så jag köpte ett USB-minne och åkte till kund med en påse fikabröd och minnet i en ask som en snygg gest bara men idag även om jag skickar 3-5GB någonstans är det bara Dropboxlänkar, alltid. Är kund korkad/oteknisk bifogar jag nedladdningsinstruktion till länken också.
2800 är bara ett påhitt, den siffran är helt dragen ur luften för att en Macbook Pro-skärm är 2800x1880, den har ingen relevans alls någon annanstans.