Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder som tilltalar kvinnor ELLER män...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Bilder som tilltalar kvinnor ELLER män...

JOOO skrev:
Skulle kunna tänka mig att du helt enkelt har bilder som attraheras mer av killar än tjejer... eller så kan det vara att endel killar kommenterar dina bilder pga att du är en tjej
Jag hoppas verkligen att ingen kommenterar mina bilder bara pga mitt kön! =O Fy attan!
Hellre då att jag tar "kill-vänliga" bilder.. *ler*

Alla mina, möjligen vackra (jag hoppas det), naturbilder komentaras mest av kvinnor.

Jag fotar dock det jag vill fota. Könen på kommentatörerna är inte min grej. Jag bara fotar det jag brinner för.

Gör det ni oxå!

Jag går till sängs för att i morgon kväll orka ut och fota spännande naturbilder - som kommer falla kvinnor i smaken.

Inte mig emot om män gillar dom, men mina fådda kommentarer säger att kvinnor gillar dom mest.

Re: Re: Re: Re: Bilder som tilltalar kvinnor ELLER män...

potion skrev:
Jag hoppas verkligen att ingen kommenterar mina bilder bara pga mitt kön! =O Fy attan!
Hellre då att jag tar "kill-vänliga" bilder.. *ler*
Jo, förstår dig…;p men nu tror jag att själva bildkommenterandet inte skiljer sig nämnvärt från övriga sociala beteenden i vårat samhälle så det vore rent ut sagt konstigt om där inte döljer sig några indirekta flirtar eller dylikt...;)

Först tittar jag på fotografens profilbild.
Är det en snygg tjej som har tagit bilden så skriver jag en uppmuntrande och smörig kommentar.

Är det en kille/man som har tagit bilden brukar jag kritisera hårt eller strunta i att kommentera bilden.

Gör inte alla så??

(Ironi....kanske...hehe)

Kunde ju inte låta bli att räkna lite...
Kommentarer jag fått har getts av 60% killar och 40% tjejer.
Rätt skönt att upptäcka och jämföra mot statistiken om att drygt 70% är killar och knappt 30% tjejer på fotosidan.
Med den jämförelsen utgår jag från att mina bilder inte kommenteras för att jag är tjej iaf;) Killarna kommenterar ju mindre än tjejerna..
Däremot är det intressant att så många fler tjejer kommenterar överlag. Varför tro?

Förresten, skulle flirtteorin vara verklighet borde det väl rimligtvis vara så att killar får mer kommentarer av tjejer också? Eller flirtar kanske bara skulle funka åt ett håll?

Håller med Linda i detta, "Jag hoppas verkligen att ingen kommenterar mina bilder bara pga mitt kön! =O Fy attan!" (fast samtidigt är jag inte dummare än att jag vet hur mycket är i samhället... Skönt att kunna räkna bildkomentarer och upptäcka, det var nog knappast för att jag är tjej..)

lottae skrev:
Kunde ju inte låta bli att räkna lite...
Kommentarer jag fått har getts av 60% killar och 40% tjejer.
Rätt skönt att upptäcka och jämföra mot statistiken om att drygt 70% är killar och knappt 30% tjejer på fotosidan.
Med den jämförelsen utgår jag från att mina bilder inte kommenteras för att jag är tjej iaf;) Killarna kommenterar ju mindre än tjejerna..
Däremot är det intressant att så många fler tjejer kommenterar överlag. Varför tro?
Statistik är statistik. Om man skulle göra en så riktigt bedömning som möjligt så skulle det krävas betydligt mer statistik, som tex hur många det är som är ”aktiva”, hur många som är dubbelreggade och vilket kön de har, hur mycket bildkommenterande respektive kön gör osv...

Förresten, skulle flirtteorin vara verklighet borde det väl rimligtvis vara så att killar får mer kommentarer av tjejer också? Eller flirtar kanske bara skulle funka åt ett håll?
Som I den övriga sociala strukturen så är väl män generellt sätt mer ”aggressiva” när det kommer till sökandet/flirtandet av det motsatta könet..? (Se sk kärlekschattar, kontaktannonser odyl). Men visst kan det fungera åt det andra hållet, vilket jag också tror att det gör.

Håller med Linda i detta, "Jag hoppas verkligen att ingen kommenterar mina bilder bara pga mitt kön! =O Fy attan!" (fast samtidigt är jag inte dummare än att jag vet hur mycket är i samhället... Skönt att kunna räkna bildkomentarer och upptäcka, det var nog knappast för att jag är tjej..)
Jo, de flesta (alla?) vill nog ha kommentarer för sina bilder och inget annat och det tror jag är vanligast men som sagt så tror jag att det även förkommer bildkommenteranden utifrån andra premisser, också (Därmed inte sagt att det då bara beror på könet hos bildskaparen)... ;)
Förövrigt tror jag att dom som ser bra ut (enligt normen) och har en presentationsbild på sig själva gör att chanserna ökar dramatiskt för att få, till en viss del, bildkommentarer pga sitt kön... ;)

Kommenterandet här liksom på andra webplatser görs rätt ofta i mindre grupper som utbyter kommentarer. Så om du får fler kommentarer från tjejer så kan det helt enkelt bero på att du har fler tjejkompisar på Fotosidan och att du själv oftare kommenterar dessa tjejers bilder. Vad det då kan bero på (att du trivs med dessa personers sätt att kommunicera, att du gillar deras bilder eller att du bara återgäldar deras kommentarer) kan säkert variera. Det här är komplext och det är helt omöjligt att dra några slutsatser från "statistiken" i den här tråden, även om det kan vara intressant att se fördelningen på enstaka bilder. Var det ett underlag på tusentals kommentarer kunde man kanske säga något, när det bara är ett tiotal på sin höjd så kan det vara en ren slump.

Anders Östberg skrev:
Kommenterandet här liksom på andra webplatser görs rätt ofta i mindre grupper som utbyter kommentarer. Så om du får fler kommentarer från tjejer så kan det helt enkelt bero på att du har fler tjejkompisar på Fotosidan och att du själv oftare kommenterar dessa tjejers bilder. Vad det då kan bero på (att du trivs med dessa personers sätt att kommunicera, att du gillar deras bilder eller att du bara återgäldar deras kommentarer) kan säkert variera. Det här är komplext och det är helt omöjligt att dra några slutsatser från "statistiken" i den här tråden, även om det kan vara intressant att se fördelningen på enstaka bilder. Var det ett underlag på tusentals kommentarer kunde man kanske säga något, när det bara är ett tiotal på sin höjd så kan det vara en ren slump.
Instämmer.
Och som sagt så kan det vara kul/roligt/intressant att se bilder som har fått övervägande kommentarer från respektive kön (trots bristen av vetenskapligt underlag).. ;).

JOOO, jag tror inte du har fel alls om flirt-teorier i samhället i stort och inte heller att det skiljer så mycket på fotosidan och övriga samhället.
Dock tror jag att majoriteten faktiskt kommenterar här för att de har något att säga om just bilden, precis som man pratar med grannen man möter i trappen, arbetskompisen eller en förälder i lekparken. Ibland är det flirtar kanske men i de allra flesta fall handlar det om något annat väl?

Jag har dålig koll på kärlekschattar och kontaktsidor men har inbillat mig om att tjejer och killar gör saker på olika sätt rätt ofta. Att flirtarna kanske är jämnt fördelade egentligen, men utförs olika alltså..

Du har rätt i att det skulle krävas mer statistik.

Sen är det ju faktum att tjejer ibland anklagas för att ha relationer med chefen när de får häftigaste uppdragen eller höjs positionsmässigt.. Ju mer efter "normen" utseendet ligger och ju duktigare tjejen är, ju mer "misstänkt" som chefens älskarinna blir nog tjejen också?
Hur som helst är jag rätt säker på att många tjejer är bra och får jobben p.g.a kunskap (när de alls får dem) precis som kommentarer för att bilderna är värda att kommenteras. Ibland flirtas/fjäskas det men jag vill absolut inte tro att det är en överhängande orsak i något av fallen..

lottae skrev:
JOOO, jag tror inte du har fel alls om flirt-teorier i samhället i stort och inte heller att det skiljer så mycket på fotosidan och övriga samhället.
Dock tror jag att majoriteten faktiskt kommenterar här för att de har något att säga om just bilden, precis som man pratar med grannen man möter i trappen, arbetskompisen eller en förälder i lekparken. Ibland är det flirtar kanske men i de allra flesta fall handlar det om något annat väl?
Jag tror också att majoriteten gör så som du säger, vilket jag också skrev. Det jag menade var att det kan bli skevt eftersom jag tror att det finns de som ger kommentarer även utifrån andra premisser...

Jag har dålig koll på kärlekschattar och kontaktsidor men har inbillat mig om att tjejer och killar gör saker på olika sätt rätt ofta. Att flirtarna kanske är jämnt fördelade egentligen, men utförs olika alltså..
Jag har väl inte heller bästa kollen på kärlekschattar mm men man har ju läst o hört.. ;p
Kan säga att jag har noterat vid ett flertal tillfällen att nyreggade tjejer har fått ganska snabbt ett flertal kommentarer och gästboksinlägg från killar... men det kanske bara var/är fullt naturliga om än lustiga sammanträffanden...? Dock kan jag inte påstå att jag har observerat det motsatta... Ännu ett lustigt men naturligt sammanträffande..?

Du har rätt i att det skulle krävas mer statistik.
Ja… eller så kan man ju gå på magkänsla.. ;)

Sen är det ju faktum att tjejer ibland anklagas för att ha relationer med chefen när de får häftigaste uppdragen eller höjs positionsmässigt.. Ju mer efter "normen" utseendet ligger och ju duktigare tjejen är, ju mer "misstänkt" som chefens älskarinna blir nog tjejen också?
Hur som helst är jag rätt säker på att många tjejer är bra och får jobben p.g.a kunskap (när de alls får dem) precis som kommentarer för att bilderna är värda att kommenteras. Ibland flirtas/fjäskas det men jag vill absolut inte tro att det är en överhängande orsak i något av fallen..
Tror det finns ganska omfattande studier (tämligen vetenskapliga) om att utseendet har (kan ha) en stor betydelse både karriärmässigt och privat, både för tjejer och killar...
Tror inte heller risken är överhängande (åtminstone inte här på FS) men den finns (åtminstone här på FS;)...

JOOO, jag ser ingen orsak alls att säga mot eller spekulera mot din tro. Är av samma tro..

Det med utseendet finns det vetenskapliga studier som visar att det har betydelse. Inte bara vad gäller kvinnor faktiskt utan även vad gäller män. En normalviktig ligger enligt undersökningar bättre till än en kraftigt överviktig osv..

En faktor som komplicerar det hela är förstås ålder... Känner att jag kommer med en het potatis här. Skulle krävas en ganska omfattande undersökning för att kolla upp detta, men jag har en känsla av att ålder OCH kön ger mer utdelning än kön allena. (Vi gamlingar vill ju gärna se lite snälla bilder på dragspel och kaffekalas och jul med barnen...;) )
Nej, allvarligt talat - vi äldre som har erfarenhet av ekonomisering med film och trasslat med gamla tekniker i mörkrumsarbete har kanske en annan syn på bilder än den generation som köper ny kamera och skjuter 500 bilder den första helgen.
Det var ju ett vilt påstående, förstås... (men vifta gärna med käpparna/enbensstativen ni som håller med mig).

En annan sak som jag själv uppfattar som lite lurigt är att det inte alltid ligger samstämmighet i de bilder jag GILLAR och de jag KOMMENTERAR. Är en bild bara helt perfekt så säger jag ofta inget - för att jag inte kan hitta på något annat att skriva än: Jättebra! Skulle jag under pistolhot vara tvungen att kommentera tex. 100 bilder på FS skulle mina kommentarer KANSKE ge en helt annan fördelning på både kön och ålder än det som är fallet nu. Jag tror att många äldre rävar skulle få superkommentarer av mig än vad som är fallet i dag. Men hur många Stellan Karlssonar, Arleklintar och Hellesøar orkar man applådera per dag? (Mina ursäkter framföres härmed till ovan nämnda herrar. Dom visar ju sina bilder här för att få kommentarer - även positiva.)

Att jag dessutom inte tar de bilder jag tycker är bäst är ju ytterligare ett sorgligt faktum.
Mina kommentarer blir ganska skevt fördelade pga att jag håller mig ganska nära bilder jag känner att jag tar/kan ta. Jag går hellre ut på nattgammal is än kommenterar studioporträtt, tex.
Men det kanske bara är jag? :I

Jag är själv oerhört dålig på att kommentera. Jag kan hitta förklaringar, men inga ursäkter.

När jag dock kommenterar är det övervägande bilder jag tycker är bra. Det är dumt av mig, för jag gissar att många andra precis som jag, hellre tar emot förslag på förbättringar än hurrarop.

Arleklint skrev:

När jag dock kommenterar är det övervägande bilder jag tycker är bra. Det är dumt av mig, för jag gissar att många andra precis som jag, hellre tar emot förslag på förbättringar än hurrarop.
Tror inte du är ensam.. ;)
Får en lustig känsla av att de flesta vill ha konstruktiva kommentarer men ger mest själva positiva hurrarop... (jag själv inkluderad även om jag försöker vara konstruktiv emellanåt) :eek:

ANNONS