En faktor som komplicerar det hela är förstås ålder... Känner att jag kommer med en het potatis här. Skulle krävas en ganska omfattande undersökning för att kolla upp detta, men jag har en känsla av att ålder OCH kön ger mer utdelning än kön allena. (Vi gamlingar vill ju gärna se lite snälla bilder på dragspel och kaffekalas och jul med barnen...
)
Nej, allvarligt talat - vi äldre som har erfarenhet av ekonomisering med film och trasslat med gamla tekniker i mörkrumsarbete har kanske en annan syn på bilder än den generation som köper ny kamera och skjuter 500 bilder den första helgen.
Det var ju ett vilt påstående, förstås... (men vifta gärna med käpparna/enbensstativen ni som håller med mig).
En annan sak som jag själv uppfattar som lite lurigt är att det inte alltid ligger samstämmighet i de bilder jag GILLAR och de jag KOMMENTERAR. Är en bild bara helt perfekt så säger jag ofta inget - för att jag inte kan hitta på något annat att skriva än: Jättebra! Skulle jag under pistolhot vara tvungen att kommentera tex. 100 bilder på FS skulle mina kommentarer KANSKE ge en helt annan fördelning på både kön och ålder än det som är fallet nu. Jag tror att många äldre rävar skulle få superkommentarer av mig än vad som är fallet i dag. Men hur många Stellan Karlssonar, Arleklintar och Hellesøar orkar man applådera per dag? (Mina ursäkter framföres härmed till ovan nämnda herrar. Dom visar ju sina bilder här för att få kommentarer - även positiva.)
Att jag dessutom inte tar de bilder jag tycker är bäst är ju ytterligare ett sorgligt faktum.
Mina kommentarer blir ganska skevt fördelade pga att jag håller mig ganska nära bilder jag känner att jag tar/kan ta. Jag går hellre ut på nattgammal is än kommenterar studioporträtt, tex.
Men det kanske bara är jag? :I