Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder som tilltalar kvinnor ELLER män...

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Tycker det är lite kul att vissa bilder kan tilltalas så markant av antingen kvinnor eller män... :)

Skulle vara kul om ni som har bilder med många kommentarer från endera kön länkar upp dem här..:

* 1. Bild med övervägande kommentarer från kvinnor *

* 2. Bild med övervägand kommentarer från män *

* 3. Bild med 50/50 kommentarer från kvinnor och män *

För att avgränsa något så kanske det bör vara minst 10 kommentarer (helst fler) med minst 90% övervikt för de två första bilderna och +/- 5% för 50/50 bilden...

:)

PS. Jo "genusperspektivet" är intressant.. ;)

"Tilltalar"... du förutsätter att alla kommentarer är positiva?

Anders Östberg skrev:
"Tilltalar"... du förutsätter att alla kommentarer är positiva?
Jepp... tex en naken-tjej-bild som har fått övervägande negativa kommentarer från "rödstrumpe-kvinnor" hör ju inte riktigt hit... ;)

Kan det övervägande manliga kommentarsflödet i den andra bilden bero på att ramen är mindre? ;)))

/Johan

Det är troligt att man kan hitta bildtyper eller motiv som har fler kommentarer från kvinnor respektive från män. Jag tror dock det är svårt att tolka ett resultat utan att analysera vad kommentarerna säger. Jag skulle t.ex. inte bli förvånad om män oftare kommenterar bilden utifrån dess tekniska meriter medan kvinnor i högre grad kommenterar bildens innehåll. Båda tycker att bilden är bra men av två olika skäl.

Anders Östberg skrev:
Det är troligt att man kan hitta bildtyper eller motiv som har fler kommentarer från kvinnor respektive från män. Jag tror dock det är svårt att tolka ett resultat utan att analysera vad kommentarerna säger. Jag skulle t.ex. inte bli förvånad om män oftare kommenterar bilden utifrån dess tekniska meriter medan kvinnor i högre grad kommenterar bildens innehåll. Båda tycker att bilden är bra men av två olika skäl.
Min tanke var att man snabbt kan göra sina egna tolkningar, rätt eller fel, om det läggs upp bilder så som jag föreslog...
Helt klart är att det finns en utlösande faktor till att man/kvinna bemödar sig att kommentera en specifik bild, och med många bilder kanske det går att urskönja ett visst mönster. Tror också att det kan förekomma lite oväntade "mönster"... ;)

Fabian,

Trevligt :)
Tror dock att 2 kommentarer är för lite för att, eventuellt, kunna påvisa något om genustänkande... ;)

Med tanke på medlemsfördelningen så kan man ju tycka att tjejerna ändå "leder" kommenterandet på sidan.

Jag tror inte att olika bilder tilltalar olika beroende på kön egentligen. Snarare är det kanske motiv p.g.a intressen som gör skillnaden i kommentarer om den alls finns tror jag.. Sen ska man nog inte glömma medlemsfördelningen på fotosidan heller (drygt 70% killar..)

En av mina har kommenterats väldigt jämnt sett till medlemsantalet av varje kön (drygt 2/3 killar och knappt 1/3 tjejer har kommenterat.)
Men annars funderar jag på om tjejerna på fotosidan är mer för att kommentera och killarna mer för att skriva i forum? Får ibland det intrycket om jag tittar under senaste kommentarer samt i forumet..

lottae skrev:
Med tanke på medlemsfördelningen så kan man ju tycka att tjejerna ändå "leder" kommenterandet på sidan.
Jo så är det nog...

Jag tror inte att olika bilder tilltalar olika beroende på kön egentligen. Snarare är det kanske motiv p.g.a intressen som gör skillnaden i kommentarer om den alls finns tror jag.. Sen ska man nog inte glömma medlemsfördelningen på fotosidan heller (drygt 70% killar..)
Nu tillför väl motivet i sig en hel del till själva bilden... eller?
Jag tror absolut att det finns ett genusperspektiv i hur bilder betraktas sen om det kanske inte är biologiskt betingat är en annan sak...
Medlemsfördelningen är viktig liksom många andra komponenter men att ta med Allt i beräkningen kanske är lite överkurs för en skojig och lättsam tråd som denna.. ;)

Men annars funderar jag på om tjejerna på fotosidan är mer för att kommentera och killarna mer för att skriva i forum? Får ibland det intrycket om jag tittar under senaste kommentarer samt i forumet..
Tror absolut att det ligger till så som du tror... åtminstone vad det gäller forumskrivandet.. ;)

Ok, motivet har nog betydelse och självklart har det ju betydelse i bilden. Du har rätt.. Rotade fram några exempel iaf, två med naket i och två bilder, barn och djur i..

14 tjejer, 7 killar

12 tjejer, 11 killar

Endast killar (7 st)

5 killar, 4 tjejer (tycker killarna den funkar bättre??!)

Sen lite OT kanske men då vi i Bella Pictura (20 tjejer) haft utställningar har kommentaren att det inte syns att vi just är tjejer som tagit bilderna ofta kommit upp.
En del har alltså kommit in med tron att kvinnor och män väljer olika motiv eller gör olika bilder beroende på kön alltså men ingen jag hört har lämnat utställningarna med den tron i behåll (kan ju iof vara sånt som inte nämns bara..)
(Bredden med allt från bilar, motorcyklar till macrofoto på både växter och insekter, dokumentärt, abstrakta, sportfoto och nude art finns i samlingen.)

Tycker de två sista bilderna är klart intressant, ur ett genusperspektiv. :)

Sen lite OT kanske men då vi i Bella Pictura (20 tjejer) haft utställningar har kommentaren att det inte syns att vi just är tjejer som tagit bilderna ofta kommit upp.
En del har alltså kommit in med tron att kvinnor och män väljer olika motiv eller gör olika bilder beroende på kön alltså men ingen jag hört har lämnat utställningarna med den tron i behåll (kan ju iof vara sånt som inte nämns bara..)
(Bredden med allt från bilar, motorcyklar till macrofoto på både växter och insekter, dokumentärt, abstrakta, sportfoto och nude art finns i samlingen.)
Tror att vi ofta har förutfattade meningar och att gränserna kan vara för subtila för gemene man att se... Tror också att det finns många foton som är möjliga att avgöra (med en viss felmarginal) om de är tagna av en kvinna eller man men förmodligen är de flesta omöjliga att avgöra... Däremot tror jag att det, vid en mer omfattande undersökning, kan framkomma vissa mönster hur kvinnor respektive män ser på bilder. En mindre "undersökning" som denna tråd (om det nu tillkommer mer material vill säga) tror jag också skulle kunna visa vissa mönster, om än med en större felmarginal.. ;)

JOOO skrev:
* 1. Bild med övervägande kommentarer från kvinnor *
För tight kanske? 8 tjejer o 5 grabbar..
Det verkar som om det är mest killar öht som kommenterar mina bilder...
*Liljeholmens!* Med tanke på att det är fler grabbar än tjejer på FS kanske det inte är så konstigt.. *funderar lite till* =)

* 2. Bild med övervägand kommentarer från män *
Bara killar, dock bara 7 kommentarer
Mest killar

* 3. Bild med 50/50 kommentarer från kvinnor och män *
Nästan 50/50 iaf

Re: Re: Bilder som tilltalar kvinnor ELLER män...

potion skrev:

Det verkar som om det är mest killar öht som kommenterar mina bilder...
*Liljeholmens!* Med tanke på att det är fler grabbar än tjejer på FS kanske det inte är så konstigt.. *funderar lite till* =)
Å andra sidan verkar det som om tjejerna generellt kommenterar mer... så det kanske jämnar ut sig..? :) Skulle kunna tänka mig att du helt enkelt har bilder som attraheras mer av killar än tjejer... eller så kan det vara att endel killar kommenterar dina bilder pga att du är en tjej och iom det så jämnar det ut sig...(?) :eek: (har faktiskt noterat att vissa tjejer får väldigt många kommentarer och gästboksinlägg från just män...;)
"Bara" 7 kommentarer av 7 killar tycker jag säger mer än 50 kommentarer där fördelningen är 70/30...;)

ANNONS