ANNONS
Annons

Bilder som används till reklampelare

Produkter
(logga in för att koppla)

TUBORG

Aktiv medlem
Jag sitter och undrar lite om hur det går till när man fotograferar bilder till reklampelare och andra stora bilder.
Hur gör dom när dom förstorar dom bilderna?
Måste dom bilderna vara tagna med 5 megapixar eller mer?
Finns det möjligheter att använda bilder som är tagna med lägre upplösning?

Om man sedan jobbar med stora bilder är inte det väldigt krävande för datorn.
hur mycket ramminne har man som minnst när man jobbar med jättebilder som till reklam?

Om du går nära en av de där affischerna kan du faktiskt se rasterblommorna med blotta ögat, så såå himla hög rastertäthet är de inte tryckta i.

Har inga siffror på det där, men visst - det blir ganska stora bildfiler trots att det är låg upplösning.
Reprokillarna är ganska duktiga på att dra igång större justeringar/lägga på filter/spara strax innan det är lunch eller hemgång eller rökpaus..

och det minsta ramminnet jag sett i en modern dator i den branschen är 1 gig ;)

TUBORG skrev:
Jag sitter och undrar lite om hur det går till när man fotograferar bilder till reklampelare och andra stora bilder.
Hur gör dom när dom förstorar dom bilderna?
Måste dom bilderna vara tagna med 5 megapixar eller mer?
Finns det möjligheter att använda bilder som är tagna med lägre upplösning?

Om man sedan jobbar med stora bilder är inte det väldigt krävande för datorn.
hur mycket ramminne har man som minnst när man jobbar med jättebilder som till reklam?

Reklampelarens syfte är att ha en stor yta med budskap som kan avläsas på långt håll. Upplösning på kameran och storlek på trycket behöver nödvändigtvis inte följas åt. Det hela andlar om vilket betraktningsavstånd detaljer ska kunna urskiljas på. En reklampelare fångar blicken och lämnar budskapet snabbt och elegant på 5-10-30 m avstånd eller så. Som tidigare skribent skriver så så kan ett stort raster användas och precisionen i trycket behöver inte vara glänsande.

/Roland som tycket tevebilden är helt okej med sina 0,3 mega pixlar. Har funkat sedan 50-talet.

ok så att bilderna behöver med andra ord inte vara så stora för att kunna användas.
Tack för svaren!! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar