Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på misstänkta/brottslingar

Produkter
(logga in för att koppla)

McRill

Aktiv medlem
Såg på Tv att det hade rymt en sexualbrottsling från ett sjukhus i stockholm. Polisen varnade allmänhetet och trodde att han skulle begå nya brott.

Hade det inte varit lämpligt att visa en bild på denna skumma typ, eller skulle det kränka hans integritet.

Min åsikt i detta fall är att självklart skulle man det, vad tycker Ni ?

Anders
 
Jag håller med...

Det var det första jag tänkte när jag läste det.... vi varnas mot denna människa men det finns ingen som vet hur han ser ut. Sjukt!
 
Är man dömd så måste det vara tillåtet att visa bild för att upprätta säkerhet i samhället.
Man måste väll ändå stå för sina göranden, och att begå brott och sedan rymma måste rimligtvis innebära att risken för att bli uthängd i media ökar.

Misstänkta är jag mera skeptisk till. Det är många som är misstänkta på felaktiga grunder och får lida i onödan. Det räcker ju med att man går till polisen med ett foto på någon under en het brottsundersökning för att förstöra livet för någon.
Vem som helst hadde kunna ta en bild av en person utanför NK och hävda att juste denna person var Anna Lindhs mördare, media skulle publisera bilden utan större källkritik.
 
Är det en farlig person är det klart obra om allmänheten får för sig att försöka gripa personen.
Det kan sluta illa...
 
i det här fallet gäller det en pedofil samt våldtäksman... jag skulle faktiskt inte bry mig om det slutadde illa för aset som förgriper sig på små barn och förstör deras liv som dom inte har hunnit leva än...
Så på med hans bild i tidningarna så att alla föraldrar har en chans att skydda sina barn

det är vad jag tycker i alla fall....
 
Kenyi skrev:
i det här fallet gäller det en pedofil samt våldtäksman... jag skulle faktiskt inte bry mig om det slutadde illa för aset som förgriper sig på små barn och förstör deras liv som dom inte har hunnit leva än...
Så på med hans bild i tidningarna så att alla föraldrar har en chans att skydda sina barn

det är vad jag tycker i alla fall....

Jag tänkte mest på om "aset" drar kniv osv...
Jag kan se rubrikerna framför mig...

"3-barnsfar brutalt knivdödad av förrymd brottsling".


Om det skulle sluta tvärtom så vore det ju surt för den som brukar övervåld och åker dit för grov misshandel.
 
Dajo skrev:
Jag tänkte mest på om "aset" drar kniv osv...
Jag kan se rubrikerna framför mig...

"3-barnsfar brutalt knivdödad av förrymd brottsling".
Utan bilder får du istället det omvända problemet, att butiksbiträden och annan allmänhet riskerar ingripa mot klädsnatteri, bilstölder, eller andra småbrott som brottslingen begår i sin flykt utan att veta hur farlig brottslingen egentligen är.

Om det skulle sluta tvärtom så vore det ju surt för den som brukar övervåld och åker dit för grov misshandel.
Att ingripa mot förrymda brottslingar, som t.o.m. myndighetsutskick beskriver som farliga, borde väl vara mindre juridisk riskabelt för ingriparen än de flesta andra fall... (en översyn av nödvärns- och våldsexcesslagarna skulle dock inte komma en dag för tidigt, speciellt när röster höjs om lagar som tvingar folk att ingripa vid bråk)
 
Utan bilder får du istället det omvända problemet, att butiksbiträden och annan allmänhet riskerar ingripa mot klädsnatteri, bilstölder, eller andra småbrott som brottslingen begår i sin flykt utan att veta hur farlig brottslingen egentligen är.

Just därför bör allmänheten kanse inte ingripa bara för att dom kan utan man bör ringa polisen.
Att gripa någon är alltid en risk då sammhällsklimatet hårdnar och många kriminella bär vapen idag.
Man har bara ett liv och det ska man vara rädd om.


Att ingripa mot förrymda brottslingar, som t.o.m. myndighetsutskick beskriver som farliga, borde väl vara mindre juridisk riskabelt för ingriparen än de flesta andra fall... (en översyn av nödvärns- och våldsexcesslagarna skulle dock inte komma en dag för tidigt, speciellt när röster höjs om lagar som tvingar folk att ingripa vid bråk)

Det är ingen skillnad i befogenheterna för våldsanvändandet oavsett om vi talar om en snattare eller en förrymd seriemördare.
Tar man till mer våld än vad som faktiskt behövs så löper man risk att åka dit för misshandel samt skadestånd till den man grep.
 
Lite "lustigt" att tungt kriminellt belastade personer som Daniel Maiorana, Lars Ferm (Lars-Inge Svartenbrant), Tony Olsson, Ioan Ursut mfl namnges och visas upp med bild när de rymmer eller är efterlysta. Det är människor som bevisligen är mycket farliga i trängda lägen, samhället är mycket månt om att få tillbaka dem bakom lås och bom så fort det bara är möjligt. Namn och bild visas därmed upp i samtliga media och det betonas gång på gång hur farliga dessa män är.

En pedofil och våldtäktsman rymmer och vi borde rimligen vara ännu mer måna om att få in denna människa bakom lås och bom igen. De förstnämnda personerna är visserligen farliga, i vissa lägen, men det finns inget som tyder på att de attackerar och våldtar barn.

Tony Olsson exempelvis är dömd för diverse rån och inblandning i polismorden i Malexander. Visst katten är han farlig, men inte på det viset att alla människor som befinner sig i hans närhet löper omedelbar fara.

Daniel Maiorana är dömd för flertalet våldsbrott och har djupa kontakter med den sk undre världen, gängledare och allt vad han brukar beskrivas som. Ingen svärsmorsdröm direkt, men hur farlig är han egentligen? Mucka inte med honom, gör inte narkotikaaffärer tillsammans med honom och krångla inte när han vill ha pengar av dig utan betala istället. Men kommer han att våldta dina barn?

Vem är egentligen farligast? Pedofilen/Våldtäktsmannen, eller rånaren/våldsbrottslingen (som oftast är dömd för våld i samband med andra olagligheter, alltså inte "svensson" som råkar passera lite för nära i ett gathörn)? Vem behöver vi egentligen varnas för?

Inte tu tal om att samtliga ovan listade bör sitta inlåsta och att "vanligt folk" ska passa sig för dem, men man tycker ju ändå att sk människor som ger sig på barn är betydligt farligare...
 
Kommer förresten att tänka på det underliga landet långt bort i väster, de har ju sin "Most wanted"-lista som handhas av den federala polismyndigheten. Där kan man vem som helst se efter vilka personer som listas som farligast och som det är mest angeläget att få in bakom lås och bom. Det brukar vara en salig blandning av terrorister, mördare, våldtäktsmän och andra suspekta livsformer på den listan. Vissa av dessa varelser är man till och med så angelägna om att fånga in att man (staten, federala polisen) betalar pengar för att få in tips som leder till deras gripande.

Talkshow-värden Oprah Winfrey satte ju själv igång en klappjakt på pedofiler genom att erbjuda stora pengar för tips om var de befinner sig så att polisen kan göra sitt. Ut med personuppgifterna tillsammans med gärningsbeskrivningen och så vet alla vilka dessa oerhört farliga människor är.

Något att importera från det underliga landet i väster?

ps. Givetvis sätter man inte ut någons personuppgifter i samband med en pedofil-efterlysning utan att vara 100% säker på att man faktiskt efterlyser rätt person. Ingen ursäkt i världen hjälper ju när någon tar lagen i egna händer efter att ha sett på Oprah...
 
Dajo skrev:
Just därför bör allmänheten kanse inte ingripa bara för att dom kan utan man bör ringa polisen.
Menar du att icke-poliser (butiksbiträden, SL-kontrollanter, övrig allmänhet) aldrig ska ingripa vid snatteri eller småbrott? Jag tror inte så särskilt många snattare eller tunnelbaneplankare skulle åka dit om det bara var polisen som grep dem... och med bilder på förrymda farliga brottslingar får allmänheten en chans att låta polisen ta hand om de farligare brottslingarna.

Det är ingen skillnad i befogenheterna för våldsanvändandet oavsett om vi talar om en snattare eller en förrymd seriemördare.
Tar man till mer våld än vad som faktiskt behövs så löper man risk att åka dit för misshandel samt skadestånd till den man grep.
En persons kända farlighetsgrad spelar nog in i bedömningen av "vad som faktiskt behövs". Ingen skulle t.ex. anklaga polisen för att göra fel om de närmar sig en förrymd seriemördare med dragna vapen, eller ens om de skjuter ifall personen sticker ner handen i fickan, men däremot skulle det nog bli livat om polisen gjorde det till vana att gripa snattare på samma sätt...
 
wsaar skrev:
Menar du att icke-poliser (butiksbiträden, SL-kontrollanter, övrig allmänhet) aldrig ska ingripa vid snatteri eller småbrott? Jag tror inte så särskilt många snattare eller tunnelbaneplankare skulle åka dit om det bara var polisen som grep dem... och med bilder på förrymda farliga brottslingar får allmänheten en chans att låta polisen ta hand om de farligare brottslingarna.
Har man problem med snattare bör man anlita en butikskontrollant som har både utrustning och den utbildning som krävs för att göra jobbet på ett säkert sätt samtidigt som det blir juridiskt korrekt.

Jag säger inte att "svensson" inte ska ingripa men att man ska tänka efter flera gånger innan.


En persons kända farlighetsgrad spelar nog in i bedömningen av "vad som faktiskt behövs". Ingen skulle t.ex. anklaga polisen för att göra fel om de närmar sig en förrymd seriemördare med dragna vapen, eller ens om de skjuter ifall personen sticker ner handen i fickan, men däremot skulle det nog bli livat om polisen gjorde det till vana att gripa snattare på samma sätt...

Har du något exempel på detta eller är det dina åsikter om hur du tycker att det borde vara?

Lagen gör inte skillnad på seriemördare och snattande pensionärer.
 
Jag säger inte att "svensson" inte ska ingripa men att man ska tänka efter flera gånger innan.
Jag håller med, och bilder på förrymda brottslingar ger "svensson" bättre underlag att göra den bedömningen på.

Har du något exempel på detta eller är det dina åsikter om hur du tycker att det borde vara?

Lagen gör inte skillnad på seriemördare och snattande pensionärer.
Ett exempel är väl infångandet av Jackie Arklöv. Jag tror nog lagen skulle varit betydligt mer kritisk mot det förloppet ifall det rört sig om en snattande pensionär.

Jag kan ju vända på din fråga, vad är det egentligen för åsikt du försöker sälja om du förnekar att polisen ingriper mot brottslingar med olika farlighet på olika sätt? och har du några bevis för att så inte skulle vara fallet?
 
wsaar skrev:
Jag håller med, och bilder på förrymda brottslingar ger "svensson" bättre underlag att göra den bedömningen på.


Ett exempel är väl infångandet av Jackie Arklöv. Jag tror nog lagen skulle varit betydligt mer kritisk mot det förloppet ifall det rört sig om en snattande pensionär.

Jag kan ju vända på din fråga, vad är det egentligen för åsikt du försöker sälja om du förnekar att polisen ingriper mot brottslingar med olika farlighet på olika sätt? och har du några bevis för att så inte skulle vara fallet?

Naturligtvis anpassar sig polisen efter vem man ska gripa.
MEN det finns inget lagstöd att utsätta denna person för mer våld än vad som behövs för att genomföra gripandet.

När vi ändå talar om Jackie Arklöv så ahr vi ju svart på vitt att det INTE ansågs vara OK hru farlig han än ansågs vara...
Länk om Arklöv


Sedan var det itne frågan om hurvida polisen anpassar sin taktik när dom ska gripa farliga personer eller ej utan om man får ta till grövre våld bara för att personen anses som farlig.

räcker det med att ta personen i armen och säga till honom att stå still så får man inte bryta ner honom på golvet.
Sedan spelar det ingen roll om personen heter Svertenbrandt eller Elsa.
 
Senast ändrad:
räcker det med att ta personen i armen och säga till honom att stå still så får man inte bryta ner honom på golvet.
Visst, det enklaste är ju förstås om brottslingen följer med frivilligt. Om det uppstår en våldsam konflikt är ju dock den "mängd våld som behövs" ett subjektivt begrepp som påverkas av bl.a. beväpning (privatpersoner har undsluppit åtal när de skjutit knivbeväpnade inkräktare i hemmet), kroppstorlek (en liten tjej får i regel använda mer våld för att försvara sig mot en stor kille än tvärtom), ålder och andra faktorer som påverkar hotbilden... och mig veterligen finns det ingen lagtext som säger att de brott en person begått skulle vara undantagna hotbildsbedömningen.

När vi ändå talar om Jackie Arklöv så ahr vi ju svart på vitt att det INTE ansågs vara OK hru farlig han än ansågs vara...
Länk om Arklöv
Nja, visst utreddes skjutningen, men det blev väl ingen dom som klandrade polismännen? Du anklagar väl inte folk för felaktigheter innan dom fallit ;) (enda källan jag idag kan hitta som nämner frikännandet är opålitlig, men den bekräftar min minnesbild http://www.kakbladet.com/kb2_99.htm )

Jag tror inte det är i många situationer som en polis kan ursäkta skott i ryggen på folk som ligger på backen, men det verkar som om jakten på en farlig brottsling är en av dem...
 
Kenyi skrev:
i det här fallet gäller det en pedofil samt våldtäksman... jag skulle faktiskt inte bry mig om det slutadde illa för aset som förgriper sig på små barn och förstör deras liv som dom inte har hunnit leva än...
Så på med hans bild i tidningarna så att alla föraldrar har en chans att skydda sina barn

det är vad jag tycker i alla fall....
Håller med dej till fullo, dom visade bild på "hagamannen" när han faktiskt bara var anhållen men den här DJÄ... IDIO... är faktiskt dömd och kan med stor säkerhet göra fler brott så länge han är ute.Vore grant om det blev fler småbarn nu vars liv blir förstört för alltid nu skulle kunna undvikas med bild på SVINET !!!
 
Jag blir faktiskt mer rädd över att det går omkring personer på fri fot som uttrycker vissa av åsikterna i tidigare inlägg än att någon har lyckats rymma från anstalt.

Människor som vill ha någon slags gatans rättvisa och lyncha människor på blotta misstanken. Som hest i kör vrålar ut sitt hat som om rättvisa, fångvård och psykvård vore sorgliga inslag i vår demokrati.

Varför slår det slint i människors logik så fort det handlar om djur eller barn : "Jag är humanist men människor som är grymma mot katter ska dödas" eller "Stackars Bobby, man borde tortera styvpappan".

Hat och hämnd är inget bra underlag för en rättsstat... speciellt inte när det är Aftonbladet (den gamla nazzetidningen) som ska piska upp stämningar.
 
Paragrafryttaren skrev:
Ehhh... Vad snackar du om? Ingen har väl gett uttryck för några sådana åsikter i den här diskussionen?

Ehhh... "...jag skulle faktiskt inte bry mig om det slutadde illa för aset som förgriper sig på små barn...", "...den här DJÄ... IDIO... är faktiskt dömd...", "...bild på SVINET !!!".

Var det dom åsikterna du menade som det inte ges något uttryck för?
 
Tagga ner va? Det var en person som i ett inlägg om att föräldrar borde få möjligheten att skydda sina barn, konstaterade att att han inte skulle bry sig om det slutade illa för aset.

Det är väl ändå inte samma sak som att aktivt vilja att han lynchades?

De två övriga kallade vederbörande för svin respektive dömd idiot, två benämningar som sett till den allmänna betydelsen av orden, får anses nästan objektivt passande på den (tidigare) förrymde brottslingen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.