Annons

Bilder på misstänkta/brottslingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Att ingripa mot förrymda brottslingar, som t.o.m. myndighetsutskick beskriver som farliga, borde väl vara mindre juridisk riskabelt för ingriparen än de flesta andra fall...

Inte med automatik. Hur farlig en person är så får man ju faktiskt inte använda någon form av våld alls för att hålla kvar personen om den inte gör motstånd överhuvudtaget. Man kan alltså inte använda mer våld för att en person ifråga brukar vara farlig.
 
Ingen skulle t.ex. anklaga polisen för att göra fel om de närmar sig en förrymd seriemördare med dragna vapen, eller ens om de skjuter ifall personen sticker ner handen i fickan, men däremot skulle det nog bli livat om polisen gjorde det till vana att gripa snattare på samma sätt...
Polisen får närma sig med dragna vapen om de gör bedömningen att de kan mötas av ett hot som bara kan mötas tillbaka med ett vapen. Det händer relativt ofta att poliser har vapen dragna. Betydligt oftare än de möts av vapen.
Däremot är lagtexten för när polisen får skjuta glasklar. Visst - polismannen kan hävda exess (stavning?) - att de svåreligen kunde besinna sig. T.ex. gjordes ett ingripande mot Jackie Arkelöv efter Malexandermorden, där Jackie sköts i ryggen (ett vådaskott). Polisen hade vapnet i handen när han gick ner på knä bredvid Jackie som låg på magen och skulle förses med handfängsel. Normalt får en polis inte ha ett vapen i handen när han skall sätta fängsel på någon, men denna polisen friades med tanke på omständigheterna och att han var "livrädd".

Men generellt, att skjuta mot någon (oavsett om man vet att det är en känd våldsbrottsling) som stoppar ner handen i fickan är inte förenat med lagen. En polisman måste se ett hot (dvs ett faktiskt vapen - defacto att handen åker ner i fickan är inte hot nog) för att få skjuta.
 
När skall man da ingripa som privatperson? När nagon pissar i en trappuppgang? När man ser nagon bli nerslagen pa stan? När man ser en valdtäkt? Jag tror nog att man som enskild person maste uppskatta risk mot nödvändighet att ingripa. I allmänhet tror jag nog att privatpersoner ingriper allt för sällan. Hur kan man bara ga förbi nagon som ligger pa marken och blir sparkad pa? Ok risken är att man själv aker pa spö, men skall man lata killen ligga och dö medan man ringer polisen?
/Conny
 
Dajo skrev:
Men att följa efter kan också vara farligt, ni kanske kommer ihåg bankrånet för en massa år sedan (typ 10 år) där en pappa med tillhörande son följde efter rånarna i sin bil.
När rånarna insåg att dom förföljdes stannade dom och besköt bilen varpå pojken sköts ihjäl.
Jag har försökt googla fram det men hittade inte vad jag letade efter.
http://sydsvenskan.se/malmo/article133839.ece
" //en bit ner på sidan// Emil Rittbo, 6 år, Hörby, december 1993.

Sköts till döds när bankrånare öppnade eld mot den bil pojken åkte i. Det finns spår: ett finger-avtryck på en handgranat som hittades vid rånarnas flyktbil efter dubbelrånet i Hörby samt även ett handflateavtryck på ett automatvapen. Avtrycken har inte kunnat matchas mot någon ägare. Polisen räknar med att en krets rånare som härjat i södra Sverige under många år låg bakom dubbelrånet och mordet."
 
wsaar skrev:
Om det räcker med 80 timmar för att jobba med att hantera sådana här situationer tror jag nog de flesta människor är förnuftiga nog att kunna hantera de enstaka fall de kan stöta på (speciellt om de inte behöver stå ensamma), eventuellt skulle någon statlig informationskampanj med allmänna riktlinjer och kanske lagändringar som gör civila ingripanden mindre juridiskt riskabla om nu lagen idag, som Erik nämner, är för anpassad till polisernas träning och beväpning.

Faran med att vittna ligger väl inte främst efter rättegången (även om just Bandidos genom hot verkar ha lyckats sabba affärerna för den här krogägaren http://expressen.se/index.jsp?a=269744 som dock också var offer för brottet). Åtal om övergrepp i rättsak före rättegången väcks väl dock några hundra gånger per år och vissa brottslingar drar sig inte ens för att beskjuta polisstationer (som fallet i Ronna) för att trakassera vittnen, så ur kortsiktig självbevarelsesynpunkt verkar det klart säkrast att dra sig ur vittnespositionen så fort som möjligt.

80 timmar räcker inte för att kunna lösa andra uppgifter än att avvisa fyllon...
Absolut inte för att gripa potentionellt farliga personer.
OV ingriper normalt inte mot grövre saker än fylleri om dom inte är flera stycken.

Har du något exempel där ett vittne (som inte är part i målet) skadats på grund av att dom vittnat?
Dom flesta anmälningarna/domarna i övergrepp i rättssak rör hot om våld och dom domarna är ju ett bevis på att polisen tar det på allvar och agerar direkt med nolltolerans.

Ser man någon bli våldtagen eller misshandlad så kan man ge sig till känna på avstånd tex genom att ringa polisen och sedan ropa så att GM hör att polis är på väg.
Vad man inte bör göra utan utrustning (skyddsväst, knivhandskar, batong) och utbildning är att gå fram och göra sig själv till en måltavla.
 
Paragrafryttaren skrev:
Frågan man då måste ställa sig är bara om en misstänkt brottsling verkligen ska behöva utsättas för mer våld, för att det är Svensson och inte Kling och Klang som griper honom?
Jag menade inte främst att lagen skulle vara annorlunda för polisen och civilister utan snarare att den skulle anpassas mer till civilisternas situation. Om den som ingriper har ett skjutvapen att försvara sig med är det ju rimligare att lagen kräver varningar/uppmaningar och "mjukare upptrappning" av tvångsmedel än om ingriparen är obeväpnad och kanske dåligt tränad, som många civilister är, och skulle utsätta sig för en väldig risk genom ett sådant förfarande.

Jag ser egentligen inte att Martin kommer med någonting nytt. Jag har redan skrivit att det inte är något problem när brottslingen inte gör motstånd, och Arklövfallet bevisar att personens brott utgör en tillräcklig hotbild för att polisen kan komma undan med att skjuta även i en situation som är långt mindre hotfull än om brottslingen för ned handen i fickan/en påse vid gripande (innan han är under polisens kontroll, som Arklöv var).
 
wsaar skrev:
Jag menade inte främst att lagen skulle vara annorlunda för polisen och civilister utan snarare att den skulle anpassas mer till civilisternas situation. Om den som ingriper har ett skjutvapen att försvara sig med är det ju rimligare att lagen kräver varningar/uppmaningar och "mjukare upptrappning" av tvångsmedel än om ingriparen är obeväpnad och kanske dåligt tränad, som många civilister är, och skulle utsätta sig för en väldig risk genom ett sådant förfarande.
Jag vill inte leva i ett samhälle likt det stora landet på andra sidan vattnet där var och varannan människa går beväpnad med skjutvapen, oavsett utbildning eller inte.


Jag ser egentligen inte att Martin kommer med någonting nytt. Jag har redan skrivit att det inte är något problem när brottslingen inte gör motstånd, och Arklövfallet bevisar att personens brott utgör en tillräcklig hotbild för att polisen kan komma undan med att skjuta även i en situation som är långt mindre hotfull än om brottslingen för ned handen i fickan/en påse vid gripande (innan han är under polisens kontroll, som Arklöv var).
Tja, någon (trodde det var du) visste inte exakt vad det blev av Jackiegrejen och hänvisade till kakbladet och skrev själv att det var en osäker källa. Jag skrev ingen källa men bekräftar att det var så, polismannen dömdes inte till något men man poängterade att det var fel agerat.

Sen skall man inte av den domen dra slutsatsen att man kan skjuta folk i betydligt "hotfullare" lägen (handen i fick t.ex.) bara för att man kunde det denna gången. Det finns många exempel på där ordningsvakter och poliser dömts för övervåld i betydligt hotfullare situationer än så här, och andra situationer där man kan tycka att de agerat rätt men ändå dömts för tjänstefel på grund av "småsaker" som egentligen inte har med saken att göra men som är reglerade i lag.
 
Jag tycker det kunde vara bra att ha sett en bild på en förrymd fånge eller annan farlig brottsling för att freda sig själv. Om jag ser en liftande brottsling jag känner igen så stannar jag klart inte. Han kommer kanske att kapa bilen och råna mig på min plånbok då. Det finns nog många situationer när man kan ha nytta av att känna igen brottsslingen utan att för den sakens skull göra egna ingripanden. I dessa fallen ringen man polisen och det är hjälp nog tycker jag. De som vill spela matcho-hjältar får skylla sig själva om de råkar ut för skador från knivar m.m.
 
Senast ändrad:
Dajo skrev:
Ser man någon bli våldtagen eller misshandlad så kan man ge sig till känna på avstånd tex genom att ringa polisen och sedan ropa så att GM hör att polis är på väg.
Vad man inte bör göra utan utrustning (skyddsväst, knivhandskar, batong) och utbildning är att gå fram och göra sig själv till en måltavla.
Det är helt en värderingsfråga. Personligen tycker jag det kan vara värt vissa personliga risker för att stoppa en våldtäktsmans härjningar snarare än att bara avbryta en av dennes attacker (även Hagamannen lyckades ju inte genomföra alla attacker, men kunde fortsätta på tok för länge). Jag tror dessutom det kan vara bättre för samhället i stort om folk genom civilkurage gör brott till en riskablare sysselsättning.

(tänker inte mata trollet i tråden)
 
wsaar skrev:
Det är helt en värderingsfråga. Personligen tycker jag det kan vara värt vissa personliga risker för att stoppa en våldtäktsmans härjningar snarare än att bara avbryta en av dennes attacker (även Hagamannen lyckades ju inte genomföra alla attacker, men kunde fortsätta på tok för länge). Jag tror dessutom det kan vara bättre för samhället i stort om folk genom civilkurage gör brott till en riskablare sysselsättning.

(tänker inte mata trollet i tråden)

Trollet?


Visst är det en värderingsfråga men diskussionen handlade från början omifall man skulle publicera bilder på dömda/förymda personer så att allmänheten kunde ingripa.

Jag anser att det är riktigt korkat att uppmuntra medelsvensson att ingripa på egen hand.
Det är polisens jobb.
däremot bör man ha en skyldighet att lämna upplysningar om man tror sig ha sett något.
 
Prioriteten är fel

Många dommare här på forumet.

De som publiceras med bilder har nästan alltid stulit mycket pengar eller skadat en statsanställd.

Jag personligen tycker att det är ett värre brott att sno en pensionärs handväska med ett paket näsdukar i än att råna en värdetransport. Man vet vilka risker man tar när man väljer yrke. Är det några som skall publiceras med bilder så bör det vara de som gersig på medelsvensson och inte de som rånar banker för där räcker det ju med att bankerna får ett utskick med efterlysta bankrånare.

Straffet får alldrig delas ut av annan än staten och att ta lagen i egnahänder måste ses mycket allvarligt men då måste också polisen se till o gripa alla dessa bilinbrotts o villa tjuvar (Känner ingen som fått tillbaka ett stulet föremål eller att de gripit någon för denna typ av brott har själv haft 7 stycken bilinbrott som man rent ut sagt skiter i att utreda). För det är en stor gro grund till att man kan tänkas bli dommare vilket alldrig kan bli rätt då man ej är objektiv.
 
Dajo skrev:
Visst är det en värderingsfråga men diskussionen handlade från början omifall man skulle publicera bilder på dömda/förymda personer så att allmänheten kunde ingripa.
...eller undvika att ingripa.

Dajo skrev:
Jag anser att det är riktigt korkat att uppmuntra medelsvensson att ingripa på egen hand.
Det är polisens jobb.
däremot bör man ha en skyldighet att lämna upplysningar om man tror sig ha sett något.
Jag anser att det är riktigt korkat och bygger ett kallt och fegt samhälle att lämpa över allt ansvar på polisen. Jag kanske inte stöder de politiker som vill, likt många europeiska länder, införa en plikt att ingripa vid pågående brott, men jag ser gärna att lagstiftarna hjälper svenskarna bygga civilkurage genom att undanröja eventuella juridiska försvåranden för ingripanden.
 
Dajo skrev:
Däremot bör man ha en skyldighet att lämna upplysningar om man tror sig ha sett något.

Det har man, åtminstone här i Finland. Men det gäller brott som kan ge mer än 6 års fängelse, om jag inte minns fel. Mord, landsföräderi och sånt.
 
wsaar skrev:
...eller undvika att ingripa.


Jag anser att det är riktigt korkat och bygger ett kallt och fegt samhälle att lämpa över allt ansvar på polisen. Jag kanske inte stöder de politiker som vill, likt många europeiska länder, införa en plikt att ingripa vid pågående brott, men jag ser gärna att lagstiftarna hjälper svenskarna bygga civilkurage genom att undanröja eventuella juridiska försvåranden för ingripanden.

Du förespråkar alltså medborgargarden...
Riktigt korkat.

Det är polisens ansvar och uppgift att lösa dom uppgifterna så varför inte låta dom göra sitt jobb?
 
Dajo skrev:
Du förespråkar alltså medborgargarden...
Riktigt korkat.
Inte alls, jag förespråkar inte medborgargarden som bygger på att man skapar en parallell polisorganisation som aktivt söker upp brott, bara att civilister som råkar stöta på brott inte automatiskt ska agera med överdriven feghet/egoism.

Den som bevittnar en attack från t.ex. en härjande våldtäktsman men inte försöker gripa denne, utan istället nöjer sig med att försöka avbryta attacken genom att t.ex. ropa från avstånd kanske undgår en personlig risk men utsätter samtidigt sin egen och alla andras familjer för en större risk, inte bara genom att låta den brottslingen fortsätta härja utan även genom att dra bort polisens resurser från andra brott och genom att bidra till alla brottslingars trygghet i att de inte behöver se allmänheten som en risk i sin brottslighet.

Vissa här blir skrämda av att människor reagerar för upprört på brottslingar, personligen blir jag mer rädd när jag ser den uppgivna ryggradslöshet som vissa uppvisar och t.o.m. försvarar, speciellt då personerna inte ens befinner sig i en våldsam situation där jag kan förstå att folk blir rädda utan även i sitt teoretiska resonemang kring vilka principer som bör guida vårt samhälle.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.