Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bilder på din kamerasamling
- Trådstartare Strmbrg
- Start datum
Sven_H
Aktiv medlem
Braun Paxette Automatic, made in Germany.
Var kom backlampan ifrån???
bengt-re
Aktiv medlem
Den var ju snygg! Och softar nog ljuset lite också då den är en (mycket liten) softbox. Jag skulle vilja se någon som vågde släppa en blixt som ser ut så där 2009...
Fairlane500
Aktiv medlem
Yashica började tillverka Electro 35 1966, den kromade versionen kostade samma år 510:- hos Norrländska Fotocentralen.
Den svarta versionen fick tilläggsnamnet Professional och var antagligen lite dyrare.
Steglös elektroniskt(därav namnet) styrd slutare. 30s-1/500s.
Yashinon-DX 1:1,7 f=45mm objektiv.
Den svarta versionen fick tilläggsnamnet Professional och var antagligen lite dyrare.
Steglös elektroniskt(därav namnet) styrd slutare. 30s-1/500s.
Yashinon-DX 1:1,7 f=45mm objektiv.
Bilagor
Per_tissen
Aktiv medlem
joroka
Aktiv medlem
Ska det va så ska det va!
Den var ju snygg! Och softar nog ljuset lite också då den är en (mycket liten) softbox. Jag skulle vilja se någon som vågde släppa en blixt som ser ut så där 2009...
Paxetten är en kul kamera, med fina former. Tyvärr är ljusmätaren ur funktion och inga "kuber" åt blixten har jag, men den pryder sin plats i bokhyllan.
joroka
Aktiv medlem
Lite plast ska vi allt ha med i denna trevliga tråd. Här kommer en Holga 120CFN med inbyggd flerfärgad blixt, och en 120N med hotshoe. Helt manuella, ingen ljusmätare, zoom eller nåt annat användbart för den delen heller. 120-film i 6*4,5 eller 6*6. Notera den hemgjorda trådutlösningsfunktionen.
Bilagor
joroka
Aktiv medlem
Diana F+, nytillverkad plastkamera efter det kultförklarade originalet från 60-talet. Ger lite liknande bilder som Holgan, och kameran har fler inställningsmöjligheter.
Variabel bildstorlek, 5,2 * 5,2 cm, 4,2 * 4,2 cm. Eller varför inte göra hela rullen till ett enda stort negativ med överlappande bilder i 4,6 * 4,6 cm.
Denna modell har även "pinholefunktion" dvs camera obscura, där man kan fotografera genom ett nålsöga på långa slutartider. Linsen kan plockas bort för att få supervidvinkel. Använder 120-film.
Variabel bildstorlek, 5,2 * 5,2 cm, 4,2 * 4,2 cm. Eller varför inte göra hela rullen till ett enda stort negativ med överlappande bilder i 4,6 * 4,6 cm.
Denna modell har även "pinholefunktion" dvs camera obscura, där man kan fotografera genom ett nålsöga på långa slutartider. Linsen kan plockas bort för att få supervidvinkel. Använder 120-film.
Bilagor
Mantinieks
Aktiv medlem
Riga Minox
Hej
Det här är min favorit, tillverkad på VEF fabriken i Riga innan Ryssarna ockuperade Lettland. Den fungerar utmärkt fortfarande och det går att få tag på film till den kul nog.
Hej
Det här är min favorit, tillverkad på VEF fabriken i Riga innan Ryssarna ockuperade Lettland. Den fungerar utmärkt fortfarande och det går att få tag på film till den kul nog.
Bilagor
Strmbrg
Aktiv medlem
Hej
Åh,
kan inte jag få den?
Bara sådär, utan vidare.
Mantinieks
Aktiv medlem
Skulle må då va
Strmbrg
Aktiv medlem
Lite svårt att välja bland objekten har ca 350 st men jag tar en Minolta Prod-20S tillverkad 1990 och en design kopia av en kamera från 1920 talet
/Leo
Den där kommer jag ihåg!
Den ser ganska mysko ut, men samtidigt sympatisk.
Vad är den där spaken till vänster om objektivet till för?
/Strmbrg,
Strmbrg
Aktiv medlem
Återfallet! En bild på min nyinförskaffade M6TTL med 0,58 sökare.Efter ett antal år som heldigital skall det bli kul att fota med eftertanke igen
Har alltid velat ha en riktig Leica! Har aldrig kunnat motivera priserna...
Uh? Inget originalobjektiv! Men det är säkert lika fint som Leicas egna.
Vad får man hysta upp för en sån där kombination?
/Strmbrg,
Tapani
Aktiv medlem
Den där kommer jag ihåg!
Den ser ganska mysko ut, men samtidigt sympatisk.
Vad är den där spaken till vänster om objektivet till för?
/Strmbrg,
Man för ner spaken när man vill använda själv utlösaren
/Leo