ANNONS
Annons

Bilder på akvariefiskar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick plåta med ISO 3200 men det funkade ju hyfsat.:)
Blixt kanske funkar bättre? Hur gör ni andra? Och hur riktar man blixten?
 

Bilagor

  • akvarie2_filtered400.jpg
    akvarie2_filtered400.jpg
    48.7 KB · Visningar: 1,736
gizmo skrev:
Nu var det ju ingen bedömning av bildens kvalité jag frågade efter....
Och inte heller varför fiskarna dör. Utan "är det ett normalt beteende att fiskarna äter upp varandra". Finns det möjligen någon annan akvarieintresserad person som kan svara mig?

En död fisk är en utmärkt näringskälla för akvariefiskar(om de inte skulle bära med sig smitta) och beteendet är helt normalt. Som Sonja säger så bör man plocka upp döda fiskar då de lätt förgiftar vattnet med förutnelsebakterier och nitrit etc. Sen är det också som Sonja säger inte bra att fiskar dör med jämna mellanrum, det är tecken på att något är fel på vattnet. Oftast beror det på bristande rengöring, slamsug alltid gruset ca var 3'e vecka för där samlas en massa avföring som kommer förgifta vattnet.

Nu är ju detta inget akvarieforum så forumvärdarna får gärna rensa denna tråd på textinlägg.

Ing-Marie, jag rekomendarar http://www.djurportalen.nu/ där finns mycket nyttigt om akvarier och den är vad jag förstår helt ideell till skildnad från zoopet
 
Näst roligaste fisken jag har haft. Slamkrypare under ett rymningsförsök i samband med rengöring. Lika snabb som en groda på land. Kul fisk, om man satt och gungade från sidan till sidan så reste en stor hane ryggfenan uppretat och hoppade rakt fram in i glaset mot mig men en jädra fart. Bilden tagen med videokamera, långt innan jag blev fotointresserad.

Roligaste fisken var Fyrögonfisk, mycket intelligent fisk, har vidofilm på en hona som hjälper en annan hona förlösa ett yngel som fastnade vid födseln genom att slå med stjärten på ynglet tills det kom loss.
 

Bilagor

  • fisk5 red fs 400.jpg
    fisk5 red fs 400.jpg
    58.2 KB · Visningar: 3,086
En Cyrtocara Moorii som mumsar på en Saulosi-hona. Det gick åt några stycken, men bara honor. Hanarna som är svart/blå rördes aldrig.
 

Bilagor

  • dsc01504_400.jpg
    dsc01504_400.jpg
    36.9 KB · Visningar: 5,690
Jag är ingen diskusexpert så fråga mig inte vilken / vilka arter det är...
 

Bilagor

  • diskusar.jpg
    diskusar.jpg
    51.5 KB · Visningar: 4,670
Enantiopus sp. "kilesa". En hane som skottar sand. De bygger inte bo som alla andra direkt, utan hanen bygger små högar i en ring runt ett plant område i sanden där de så småningom leker.

Tagen med EOS 5D + Tamron 90/2,8.
 

Bilagor

  • img_0398_640.jpg
    img_0398_640.jpg
    54.7 KB · Visningar: 2,465
Nothobranchius kafuensis

På den tiden, då jag odlade killis, hade jag en hel del Nothobranchiusarter. Denna kallades då N. sp. Kayune State Farm. Heter alltså nu N. kafuensis.
 

Bilagor

  • notho_kafuensis.jpg
    notho_kafuensis.jpg
    17 KB · Visningar: 2,302
Nothobranchius furzeri

En mycket sällan sedd art. Bilden tog jag för bortåt tjugofem år sedan.
 

Bilagor

  • notho_furzeri.jpg
    notho_furzeri.jpg
    20.1 KB · Visningar: 2,267
Grön bågfensciklid (hona) med ett av sina yngel.

Efter att rommen kläckts och ynglen levt på sina gulesäckar gav de sig här ut på sin första simtur under mammas stenhårda bevakning.

Jag försöjer med artemia och micromask efter bästa förmåga.

Det känns som att ynglet frågar mamma...
"Är det ok att simma här"?
 

Bilagor

  • 3_640.jpg
    3_640.jpg
    23 KB · Visningar: 2,270
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.