Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Heskene

Ny medlem
Hej, jag har just börjat med att ta lite bilder så där lite smått. Men jag undrar, varför blir mina bilder så mörka inomhus? Ska jag ändra några inställningar? Isåfall vilka? Jag har en A300. En nära vän till mig har en Nikon D60, och dess "auto" bilder inomhus blir jättefina och ljus, vad ska jag göra??

//Henric Enman

Föreslår att du börjar med att läsa artiklarna i Fotoskolan här på sidan, så att du får klart för dig grunderna. Kombinera denna läsning med att läsa manualen till din kamera.

Fototeknik 1

I manualen - leta särskilt efter avsnitt om hur kameran talar om att det kommer att "gå åt skogen" - ex.vis hur den varnar för att ljuset inte räcker till.

I standardinställningen ( fabriksinställningarna ) går det att trycka av så snart AF-systemet har låst fokus. Kameran talar snällt om att ljuset inte räcker, men spärrar inte avtryckaren. Det är Ditt jobb att reagera på varningen.

Oftast, men inte alltid, kommer Du runt problemet genom att ställa kameran på "Grön-P" eller "Auto". och sedan överlåta allt till kameran. Ställer Du om den till "P" fungerar det oftast utomhus, men inomhus måste Du justera värdena - bländare, tid och/eller känslighet ( = ISO ).

Allt detta är beskrivet i manualen. Tycker Du inte om manualens upplägg, finns det en mer handfast lösning - Gary Friedmans bok om Sony a300. Rekommenderad läsning. Du hittar den här.

Använder du blixt eller inte?

Lägg upp en bild här i tråden som exempel så förstår vi bättre vad du menar med "för mörk".

Tar verkligen din polares D60 inte en lika dan bild på samma ställe samt samma fokus snudd rakt in i en brinnande glödlampa med samma blixtval (röda ögon) som du har ...??

Är det verkligen så?

Tar verkligen din polares D60 inte en lika dan bild på samma ställe samt samma fokus snudd rakt in i en brinnande glödlampa med samma blixtval (röda ögon) som du har ...??

Är det verkligen så?

Självklart gör kameran vad fotografen kan, har kunskap till, oavsett kamera, personen bakom "spakarna" tror sig kunna fota, utan att läsa manualen, det brukar gå åt pipan, många fotografer älskar sin mobilkamera, många bör fortsätta med den istället för en D-SLR ...

Sony A300 ger mycket bra bilder, normalt, om fotografen bara orkar läsa manualen, faktiskt!

Såja - såja. Lite julefrid nu va'?

Grabben efterfrågar konstruktiv kritik - ska vi försöka hjälpa honom att fatta eller ska vi bara begabba?

Det är nog nåt fel med din kamera eller snarare din blixt. Kanske synkar fel.

Du har använt blixt, slutare på 1/60 och ISO 400 och en bländaröppning på 3,6 med en brännvidd på 27 mm. Det borde.. tycker jag.... bli rätt så upplyst!

/Stefan

Det beror ju på hur mycket effekt kamerans automatik säger åt blixten att pytsa ut...

Kan du ta en blixtbild på ett lite mer normalt motiv och visa?

Han har fortfarande på röda ögon automatiken på blixten då bilden togs som jag skrev tidigare..Samt med en glödlampa fullt lysande rakt emot kameran..

Dessutom finns han inte här ens och deltar.. Så det är knappast nån ide att spilla krut på saker innan han själv deltar här kan man tycka..

När jag började fotografera fanns ingen digitalkamera utan man fick lära sig med dyr film speciellt när jag körde mellanformat. Jag lärde mig genom att skriva ner och testa mig fram med olika bländare/tider/blixt och sedan studera skillnaden på printarna och FÖRSTÅ vad som händer med dom olika alternativen.
I detta fall så prova då med att lära dig tyda histogrammet för en display visar aldrig exakt fakta. Är bilden underexponerad för mörk då finns det flera sätt att ändra det.
om du kör på programautomatik då har kameran valt in tid /bländare och då får du öka exponeringen antingen på kamerans exponeringskompensation och i detta fall öka styrkan på exponeringen.
Jag hade valt manuellt läge på kamera/blixt.Hade ställt in den bländare som jag tycker är rätt för ändamålet osv.
enkelt utryckt för att en bild ska bli ljusare kan göras genom följande

längre exponeringstid
större bländare
starkare blixt
högre iso
eller det bästa en kombination genom några av ovanstående för att få det bästa slutresultatet.
svårt? knappast inte om man förstår vad som händer med tid/bländare.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto