Annons

Bilder i föredrag

Produkter
(logga in för att koppla)
... jag hittar inget om någon övre gräns på hur många som kan anses vara en sluten krets. Som jag skrev förut så tycks det snarare vara villkoren för inkluderandet i kretsen som är avgörande för om den ska anses vara sluten eller inte.

Då skulle man alltså kunna fylla typ Globen (med utvalda personer) och spela musik eller visa film eller bilder utan att bry sig om upphovsrätten? Har lite svårt att tro det, faktiskt.

Det har jag också.
Även om det inte finns någon exakt övre gräns definierad, vare sig i lagen eller i förarbetena, så tror jag nog att en domstol skulle bedöma ditt exempel som varande ett offentligt framförande.

Okej. Då måste jag ha missförstått vad du menade när du skrev om att "tycks det snarare vara villkoren för inkluderandet i kretsen som är avgörande för om den ska anses vara sluten eller inte".

Antalet personer spelar antagligen roll, även om det inte finns en fast gräns. Det är väl ganska vanligt i lagstiftning att en lag är lite luddig, och måste tolkas på något vis.

Däremot är det mycket klarare beskrivet i förarbetena att villkoren för deltagande kan avgöra om en sammankomst är att räkna som en sluten krets.

Om forskarna är personligt inbjudna så anser jag att det är ett slutet sällskap. Då finns ingen tillgång för allmänheten att dyka upp.
Jag är biografmaskinist och visar film i filmstudioform. Vi är ca 120-130 medlemmar och våra visningar räknas som slutna då man måste vara just MEDLEM i filmstudion för att få se filmen. Det har alltså inte med antal att göra och 120 är inte vare sig för många eller för få. Som konsekvens av detta kan vi helt strunta i alla åldersgränser och cencurregler för filmerna vi visar. Våldsfilmer för sjuåringar går således bra, rent juridiskt (moraliskt är en annan fråga).
Nu har detta inget med bilder som så att göra - men slutna sällskap har inga fasta gränser utan det är hur man anslutit till sällskapet som räknas.
/m

EDIT: vi måste däremot ha tillstånd att visa själva filmen. Som kuriosa kan man faktiskt - oavsett vad det står på hyrfilmen - visa även dessa för en publik i tex en biograf. Det finns en avtalsform som medger att i princip all tillgänglig film kan visas. Frågan dryftas varje år huruvida man kan hyra i den lokala videobutiken, eller köpa obskyra filmer via nätet - svaret är att ja det går.

Vi är ca 120-130 medlemmar och våra visningar räknas som slutna då man måste vara just MEDLEM i filmstudion för att få se filmen. Det har alltså inte med antal att göra och 120 är inte vare sig för många eller för få. Som konsekvens av detta kan vi helt strunta i alla åldersgränser och cencurregler för filmerna vi visar.

Att ni kan strunta i "censurregler" innebär inte att ni kan strunta i upphovsrätten. Det är två olika lagar.

Det har jag aldrig påstått heller om du läser HELA mitt inlägg....

Okej, då har jag missförstått dig. Men då fattar jag inte riktigt varför du skrev ditt inlägg, trådens diskussion handlar ju om i vilka sammanhang man kan visa t ex bilder för en samling människor utan att bryta mot upphovsrätten.

Okej, då har jag missförstått dig. Men då fattar jag inte riktigt varför du skrev ditt inlägg, trådens diskussion handlar ju om i vilka sammanhang man kan visa t ex bilder för en samling människor utan att bryta mot upphovsrätten.

Tycker han utmärkt nyanserade diskussionen om "slutna sällskap", ett begrepp som använts flitigt i tråden. Det är speciella regler för slutna sällskap, men man kan inte strunta i upphovsrätten bara för att det är ett slutet sällskap. Kanske det mest relevanta inlägget i hittills...

Det är speciella regler för slutna sällskap...

Min poäng är att dessa regler inte är generella, utan fungerar på olika sätt beroende på vilken lag det handlar om. Hur man organiserar en filmklubb för att slippa åldersgränser är alltså inte relevant i den här diskussionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar