Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder fast på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Egwene

Medlem
Hej!
Har idag fotat en barnfamilj, och när jag sätter i minneskortet i datorn finns bilderna inte på kortet. Det går inte ens att öppna mappen som finns på kortet. Kortet är ett CF, SanDisk Ultra II, 15 mb/s, 2 gb.
Bilderna syns i kameran, men inte i datorn. Har testat att föra över med kabel från datorn, med samma resultat-ingenting.

Hur gör ska jag göra? Är det kört? Hjälp!
 
Testa detta

Hej!
Har idag fotat en barnfamilj, och när jag sätter i minneskortet i datorn finns bilderna inte på kortet. Det går inte ens att öppna mappen som finns på kortet. Kortet är ett CF, SanDisk Ultra II, 15 mb/s, 2 gb.
Bilderna syns i kameran, men inte i datorn. Har testat att föra över med kabel från datorn, med samma resultat-ingenting.

Hur gör ska jag göra? Är det kört? Hjälp!

Prova med detta programmet. Hjälpte mig när jag råkat radera bilder. Vet inte om det går att få fram dina bilder men kan vara värt att prova.

http://www.pcinspector.de/
 
Kan du har tagit i RAW format

Hej

Om du tagit korten i RAW format kan det vara så att du måste installera en Codec för att de skall synas. Om du ser bilderna i kameran finns de naturligtvis kvar på kortet.

Jag har en NIkon och måste ladda ner RAW codec from Nikon för att jag skall kunna se bilderna i browsern. Sök på "nikon raw codec" och välj codec from Nikon. OM du har annat märke finns säkert en codec till den tillverkaren också...

Om du har Lightroom, Photoshop eller Photo elements och kör en import sys raw bilder om programvaran är tillräckligt uppdaterad...
 
Jag gissar att du råkat ut för samma sak som hände mig för inte så länge sedan. Jag hade inte gjort något annat än det vanliga men i datorn såg kortet helt tomt ut.
För mig löstes problemet enkelt genom att jag valde "visa dolda filer". Allt låg där det skulle men filerna syntes inte eftersom de hade blivit "dolda".
 
Tack så mycket för era svar!

Jag hade fotat i raw, som alltid, men bilderna syntes inte i något program, varken DPP, Picasa eller Adobe Bridge som de brukar.

Satte i minneskortet i Windows 7, datorn sa att något var fel och reparerade mappen. Vips! så fanns alla bilderna på kortet igen... Dock gick det inte att sätta i minneskortet i Windows Vista och hitta bilderna. Så jag fick reparera i Windows 7 igen, och lägga över bilderna på ett annat usbminne. Nu funkar det och de är inte ens skadade:)

Fast jag vet inte vad som hände.. Har formaterat om kortet nu, och det verkar funka som det ska igen. Teknikens under...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.