Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder blir svarta

Produkter
(logga in för att koppla)

Electrokopf

Medlem
Hej,
Jag har en Nikon D40x med ett Sigma AF 70-300mm Dg objektiv som nästan använder jämt.
När jag vrider "ratten" med de olika alternativen, typ S,P,M,närbild.... ja ni vet.
Jag provar att ha på M för jag vill ställa in bländare och slutartid själv och så.
men när jag tar kort blir bilderna svarta. Ibland inte, jag vet inte om det är en inställning jag gör eller vad som är felet? har provar nästan allt.

Blir bilderna svarta så släpper du helt enkelt inte in tillräckligt mycket ljus till sensorn...
Det får du lösa genom att antingen skruva till en längre slutartid, eller öppna bländaren mer (lägre bländartal).
Om inte det räcker så kan du öka ISO, vilket enkelt förklarat innebär att signalen från sensorn förstärks så att bilden blir ljusare.
Det är kombinationen av dessa inställningar som avgör hur bilden blir exponerad, d.v.s. hur ljus den blir.

Även om du ställer in allt manuellt, så kan du tjuvkika lite på kamerans exponeringsskala och få lite hjälp där och se om du är i närheten av en vettig exponering. Kameran mäter ju ljuset och vad jag vet så har de flesta modeller någon form av visning av exponeringen (Oftast en skala från -2 till +2, där då "rätt" exponering ligger på 0).
Hoppas att jag skriver så att du förstår, annars är det bara att fråga vidare så kommer det nog snart fler förklaringar :)

MVH Thomas

Det bästa brukar vara att lägga ut exempel på bilder. Då är det lättare att lösa problemet.

Skalan kan mycket väl visa på underexponerat hela tiden om du försöker fota inomhus och inte har höjt ISO.

Jag skrev just ett inlägg i nybörjartråden högst uppe i detta forum. Kolla gärna in det (länk nedan). Man kan inte fritt välja vilka inställningar man vill och tro att man får till en bra bild, utan man måste alltid tänka på vilken ljusmängd som finns till förfogande eller tillföra eget ljus med hjälp av till exempel blixt eller lampor om det finns för lite naturligt ljus till hands.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115978

Kolla även i kameramanualen för att ta reda på vilket sätt kameran talar om vid exponeringsmätningen (innan fotot tas - via lcd display eller sökare) att det finns för lite eller för mycket ljus tillgängligt. På min d5000 står det LOW i lcd displayen om det finns för lite ljus tillgängligt till kamerasensorn. I sökaren kan jag även se en graderad skala där man kan tyda huruvida exponeringen kommer att bli bra eller dålig. Denna exponerings indikator i sökaren är graderad från plus till minus, där en korrekt exponerad bild vanligen ges då indikatorn hamnar mittemellan båda extremvärdena (0 ev).

OBS kolla så att du inte av misstag justerat så att kameran står på kraftig negativ exponeringskompensation. Om du t ex har satt -2ev när du använt Aperture mode och sedan ändrar över till Manual mode kommer kameran att underexponera med -2ev även fast indikatorn i sökaren står på 0ev.

Senast ändrad:
Du säger ju själv att bilderna är underexponerade. Jag föreslår att du läser på om grunderna i exponering, slutaren, bländaren och känsligheten (ISO), och hur de interagerar om du tänker plåta manuellt. Och kör automatiskt (P, S eller A-lägena) tills du vet vad du gör, annars lär bilderna fortsätta bli felexponerade. Inte för att vara taskig, men man kan inte ge sig på saker man inte vet något om och vänta sig att få ett bra resultat. Så läs på lite, experimentera och snart kan du det här på dina fem fingrar :).

Ställ kameran på P-, Av-, eller Tv-läget. Ta en bild. Blir denna bra exponerad, ratta nu helt enkelt in exakt samma inställningar i M-läget. Då ska bilden bli hyffsat exponerad, sedan kan du experimentera därifrån.

Sedan tycker jag verkligen att du ska kolla på denna bildserie: http://www.pbase.com/wlhuber/the_basics

Den beskriver förhållandet mellan slutartid, bländare och iso på ett mycket pedagogiskt sätt!

jonas: Bilderna blir helt kolsvarta så det är inte mycket att lägga upp bild på :p

Helt utan detaljer? Då kan det ju vara fel på kameran.

1. Är det ljust i sökaren?
2. Kan du titta på histogrammet och berätta hur det ser ut? (Se handboken om du inte vet hur man gör det)
3. Är det skillnad mellan vilket objektiv du använder?

Per.

PS. Ett tips: ställ ratten på P och notera vilken bländare och tid som kameran föreslår. Ställ tillbaka på M och ställ in just den tiden och bländaren. Blir det svart då också? DS.

Ta en ny bild i Auto-läget och kolla vilka inställningar kameran väljer. Ta sen en bild i M-läget med samma inställningar, funkar det inte då, så är något fel.

Kolla efter Bländare: t.ex f/5.6, Slutartid: t.ex1/500 sek, Känslighet: t.exISO 220

Känslighet: t.exISO 220

Finns det någon kamera som väljer ISO 220? Borde inte nästa steg efter ISO 200 ligga nånstans runt 260-270 om ISO-justeringen kan ske i tredjedelssteg? Finns det kameror som tillåter justering av ISO i ännu finare steg? Det är en genuin fråga från min sida alltså, inget drygeri :)

Finns det någon kamera som väljer ISO 220? Borde inte nästa steg efter ISO 200 ligga nånstans runt 260-270 om ISO-justeringen kan ske i tredjedelssteg? Finns det kameror som tillåter justering av ISO i ännu finare steg? Det är en genuin fråga från min sida alltså, inget drygeri :)

Sjättedelssteg gäller på min kamera (Nikon D90) om jag har autoiso på. Ställer jag in iso manuellt får jag nöja mig med tredjedelssteg.

Jag kollade info från Maddes bilder på tigrarna, där stod det iso 220 så jag har ingen aning om det stämmer : )

Nu har jag prövat lite och ta kort i M läget och får ibland bra bild, rätt exponering osv, men på displayen står det fortfarande att det blir underexponerat."pilen" eller vad man ska kalla det rör inte på sig vilken inställning jag än har på.
Är det något fel på kameran eller vad är det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar