Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder blir dåligt scannade

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, försöker scanna bilder. Fotar mest digitalt nu, men har en del "35 mm." bilder som jag skulle vilja få in med bra kvalitet i datorn. När jag scannar så blir bilderna inte särskilt bra. Jag har ett foto som jag försöker få in, det är en nattbild över en båthamn. Men himlen (som är kolsvart på fotot) blir flammig och får konstiga fält och ränder i scanningen. Går detta att få bort med photoshop eller att göra någon inställning på scannern?

MVH

Fredrik

Ställ in med kurvor eller nivåer så himlen blir svart. Då försvinner ju konstigheterna. Din skannermjukvara försöker precis som ett automalabb behålla teckningen i himlen om den tar upp en stor yta. Vad är det för skanner förresten och skannar du film eller påsikt?

jimh skrev:
Ställ in med kurvor eller nivåer så himlen blir svart. Då försvinner ju konstigheterna. Din skannermjukvara försöker precis som ett automalabb behålla teckningen i himlen om den tar upp en stor yta. Vad är det för skanner förresten och skannar du film eller påsikt?

Hej, det är en enkel scanner (Canoscan FB620P). Vd menar du med att ställa kurvor eller nivåer? Menar du i Photoshop? Det är ju svårt att markera himlen på fotot, då byggnader och båtar avtecknar sig mot den. (Tänkte om man ska göra något i photoshop med bara himlen)

Är himlen svart på kopian men grå med ränder i skanningen så skall du ställa in svärtan för hela bilden tills himlen blir som på kopian, du behöver inte göra lokala justeringar.

jimh skrev:
Är himlen svart på kopian men grå med ränder i skanningen så skall du ställa in svärtan för hela bilden tills himlen blir som på kopian, du behöver inte göra lokala justeringar.

Ställa in svärtan var? I scannerprogrammet eller med Photoshop?

MVH

Spelar ingen roll om det är med scannerprogramvaran eller med photoshop. I photoshop gör du det i Image-menyn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar