Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder använda utan tillåtelse.

Produkter
(logga in för att koppla)

stadac

Medlem
Hej på er!

Har bara en liten fråga som jag hoppas att någon ska kunna förbarma sig över att svara på.

Satt av en slump och kollade runt lite på olika rallysidor på internet och insåg att en sida olovligen har publicerat två av mina bilder tillsammans med en av deras artiklar. http://www.rallybuzz.com/citroen-test-sweden-france/

Visserligen har de ju en byline under en av bilderna, men de har aldrig kontaktat mig om bilderna, utan de måste ha kopierat de rakt av från min uppdragsgivares sida eller Japanernas sida.

Vad ska jag göra i det här specifika fallet, självklart har jag kvar rå-filerna som styrker att jag äger upphovsrätten till dessa bilder!

Vore tacksam för svar!

MVH
Jesper Rönnlund

Din uppdragsgivare kanske skickat bilderna vidare till websidan, i sådana fall kanske det blir känsligt att bråka om du vill fortsätta jobba för dom?

Annars skulle jag nog kontakta websidan och be dom antingen plocka bort bilderna eller betala för dom, hur mycket är upp till dig då.

Okej, Nej min uppdragsgivare har inte gjort det, de hör sig alltid för med oss innan de gör det, och jag har hört mig för och de har inte haft någon kontakt med den sidan!

Förresten, om du tagit bilderna på uppdrag så brukar jag resonera som så att uppdragsgivaren bör få vara med och bestämma om bilderna får användas i andra sammanhang. Så innan du tar betalt från websidan (om dom nu vill betala) så skulle jag kolla med uppdragsgivaren om dom vill ha kvar bilderna där först.

Hej på er!
Har bara en liten fråga som jag hoppas att någon ska kunna förbarma sig över att svara på.
Satt av en slump och kollade runt lite på olika rallysidor på internet och insåg att en sida olovligen har publicerat två av mina bilder tillsammans med en av deras artiklar. http://www.rallybuzz.com/citroen-test-sweden-france/
Visserligen har de ju en byline under en av bilderna, men de har aldrig kontaktat mig om bilderna, utan de måste ha kopierat de rakt av från min uppdragsgivares sida eller Japanernas sida.
Vad ska jag göra i det här specifika fallet, självklart har jag kvar rå-filerna som styrker att jag äger upphovsrätten till dessa bilder!
Vore tacksam för svar!
MVH
Jesper Rönnlund

Hej Jesper!
Så här fungerar lag på detta område;
1) Upphovsrätten är alltid din,OM du inte i skriftligt avtal har skrivit något annat.
Att Rallybuzz.com har skrivit en "byline" med ditt namn som fotograf fritar dom inte. Alltså vill du ha ersättning från dom så är det bara att kontakta dom och ställa det ersättningskrav som du anser.Läsa gärna vad Svenska Fotografers Förbund www.sfoto.se/ skriver om prisnivåer.Kontak också Blf,Bildleveratörenas Förening www.blf.se/ så kan du få aktuell prislista. Att Rallybuzz finns utomlands är ingen skillnad.Ersättningskravet skall du ställa båda via email och skrifligt,posten.
2) Eftersom du och din uppdragsgivare INTE har avtalt att dom får "sälja" bilderna vidare till tredje part så är saken klar.Du skall ha ersättning av Rallbuzz.
Efter att den "digitala bilden" kom så har dessa bildstölder ökat i omfattning. Det är viktigt att ALLA fotografer håller på sin rätt och får ersättning för sina bilder på denna nivån.Det finns ingen anledning att vara snäll.
Lycka till!

Här kommer ett tips på hur du söker omvänt. Lägg in en bild och sen sök var den finns på internet.

Jag laddade ner versionen till explorer så jag behöver bara högerklicka för att söka en bild.

http://www.tineye.com/

Jahapp, då har detta även drabbat mig.
Vad gör man om man inte driver ett eget företag?

Jag hittade en av mina luftballongsbilder på nätet i veckan och jag blev ganska förvånad.
Så vad gör jag som privatperson?

mvh
Helena

Kontakta ansvarig och säg att du vill att de betalar för din bild. Antingen tar de bort den eller betalar, så ta inte i för mycket.

Om de säger att de ej tänker betala eller ta bort den, polisanmäl! Ta en skärmdump och liknande som bevis.

Men försök i första hand krama ur några kronor. Även som privatperson...

Hej Jesper!
Så här fungerar lag på detta område;
1) Upphovsrätten är alltid din,OM du inte i skriftligt avtal har skrivit något annat.

Modifiering: Upphovsrättens ekonomiska del kan överföras (är dispositiv). Upphovsrrättens ideella del kan i princip inte överföras (är inte dispositiv).

Om man tänker efter är detta fullständigt logiskt. Om man inte hade den senare begränsningen skulle vilken Nicke Nallare som helst kunna hävda att han äger alla rättigheter, bara han har tillgång till bilden. Nu måste den som hävdar den ekonomiska rätten till en bild ha ett avtal som grund för detta (det räcker ju IOFS med ett muntligt avtal av enklaste sort). Men i en tvist ligger då bevisbördan på upphovsmannens motpart.

Har man givit bort en exakt originalfil och inte har ett vettigt arkiv kan man numera få problem att styrka att man är upphovsmannen. Det var lättare med negativ eller originaldia, på det sättet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar