Det här blev en mycket intressant diskussion om rubriker. Jag som startade tråden hade inte tänkt mig så djupa funderingar men suger i mig av allt ni skriver. Helt klart är rubriken viktig, men vad jag egentligen avsåg med tråden var om man missar någon bra bild bara för att man tycker rubriken känns töntig och därför inte öppnar tumnageln som ju inte säger värst mycket.
Flera har varit inne på det här att man ogillar t ex särskrivningar och enfaldiga rubriker, men kan det vara orsak till att ni inte öppnar tumnageln? Jag känner det som en orättvisa mot bilden, som naturligtvis kan var mycket bra trots rubriken. Kanske är det en svaghet hos mig, men eftersom materialet är så stort och tumnaglarna är diffusa, så hoppar jag ofta över en nagel med det som jag uppfattar som en fånig rubrik.
Betr. engelska rubriker som blivit så vanliga tycker jag ibland att de kan vara befogade. Men de oftast förekommande känns för mig som effektsökeri och hoppas över. Vi är dock svenskar och många förstår faktiskt inte utrikiska...