Varför är många människor så kategoriska? Ibland förvånas jag ganska mycket av alla fördomar och bestämda åsikter om allt och alla. Fast fördomar är kanske "kunskap" i brist på kunskap...?
Engelskan är ett rikt språk och består, om jag inte minns fel, av betydligt fler ord än svenskan. Därför kan det nog vara lättare att hitta rätt betydelse eller nyans för det man vill beskriva om man använder sig av engelskan. Språket i sig ger ju också associationer till något. "Min kamp" eller "Mein Kampf" kan ge helt olika reaktioner som text till en bild. Eller?
Jag önskar att vi ibland kunde vara mer förstående och överseende generellt. Nog om det, anledningen till att jag skriver om det är att jag så nyligen diskuterat det inom andra områden och att jag ibland upplever samma fenomen här.
Vad sägs om "Intrasslad i livets paradox" som bildtitel? Hehe! Jag hade den uppe ett tag, tala om överpretentiöst! Jag fick hjälp med att byta ut den dock, till "Entagled"... Blev det bättre? Jag har en lagom seriös titel "Möten i livet" med en lite essä under. Några har sagt att bilden blivit bättre med texten. Är det fel? *sticker ut hakan och väntar på smällen
*
Näe, engelska, svenska eller vad ni vill, texten hjälper ofta till att förmedla en känsla om bilden. Har man valt en rubrik bör väl bild och text ses som en helhet? För mig är en bild alltid en bild och kvaliteten på bilden ändras inte av en text, däremot kan man styras i tolkningen och det är möjligt att bilden sätts i ett sammanhang. Jag tror som många andra sagt att en bra bild likaväl kan stå utan text, men vi kommunicerar med ord och bild, så texten är inte betydelselös, åtminstone inte för mig!