Annons

Bildens rubrik

Produkter
(logga in för att koppla)
Liza skrev:
....kör med egen blandning som gör det hela än värre.....
....Varför inte öva hjärncellerna i att utveckla det egna språket istället för att visa brist på kunskap och fantasi....


OT... men en egen blandning... är inte det fantasi nog? istället för att vara korrekt som en ordbok. *fniss*
 
PeterLj2 skrev:
Jo varje språk har nog sina fördelar så varför inte bara utnyttja det språk man tycker lämpar sig fritt? Jag har både engelska och svenska titlar och tycker det funkar bra.

Osökt uppstår frågan om dem du kommunicerar med genom engelska bildtitlar också tycker att det fungerar bra.
Jag kan visst tänka mig att använda mig av titlar på engelska/tyska/spanska/kiswahili, men då är för en publik som pratar något av dessa språk.

Och när det gäller inuiternas känsla för snö så har jag för mig att de har så där en 57 ord för snö.
 
Puh vad tung disskution, att "Ni" orkar. Jag ska aldrig ge en titel på nå'n bild igen...F'låt om jag har skrivit fel
 
Kijana skrev:
Osökt uppstår frågan om dem du kommunicerar med genom engelska bildtitlar också tycker att det fungerar bra.
Jag kan visst tänka mig att använda mig av titlar på engelska/tyska/spanska/kiswahili, men då är för en publik som pratar något av dessa språk.

Och när det gäller inuiternas känsla för snö så har jag för mig att de har så där en 57 ord för snö.

De har iallafall inte klagat till mig på nån titel än så länge.....
 
En text/titel ger en större förankring till bilden. Det ger ett mer spår till hur den ska tolkas, än en en bild utan titel.
 
Det här blev en mycket intressant diskussion om rubriker. Jag som startade tråden hade inte tänkt mig så djupa funderingar men suger i mig av allt ni skriver. Helt klart är rubriken viktig, men vad jag egentligen avsåg med tråden var om man missar någon bra bild bara för att man tycker rubriken känns töntig och därför inte öppnar tumnageln som ju inte säger värst mycket.
Flera har varit inne på det här att man ogillar t ex särskrivningar och enfaldiga rubriker, men kan det vara orsak till att ni inte öppnar tumnageln? Jag känner det som en orättvisa mot bilden, som naturligtvis kan var mycket bra trots rubriken. Kanske är det en svaghet hos mig, men eftersom materialet är så stort och tumnaglarna är diffusa, så hoppar jag ofta över en nagel med det som jag uppfattar som en fånig rubrik.
Betr. engelska rubriker som blivit så vanliga tycker jag ibland att de kan vara befogade. Men de oftast förekommande känns för mig som effektsökeri och hoppas över. Vi är dock svenskar och många förstår faktiskt inte utrikiska...
 
Du har nog helt rätt Kenneth, jag mindes inte exakt vad jag läst om antalet så jag drog till med 11 eftersom det var vad det svaga minnet sa! Jag tror att min poäng gick fram ändå, även om 57 st ger det lite mer tyngd. :)


Första intrycket när man gör något, letar livskamrat eller kollar på bilder, är ganska viktigt. Att utseendet inte spelar någon roll, det tror jag inte på. Många gånger är utseendet det första man ser (helt naturligt!) och därför har det betydelse. Kanske inte mer än något annat, men att det skulle vara betydelselöst det köper jag inte. Samma sak med bildtexter. Genom bildtexten och den lilla tumnageln får vi en första uppfattning av bilden, därefter avgör vi om det intresserar oss eller ej. Jag tror att en anledning till att nakenbilder får så många "tittar" är just att det fångar ögat bland tumnaglarna. Nog babblat, för mig spelar bildtexterna roll i kombination med tumnageln (som jag tycker ger en liten förhandsvisning av bilden). En dålig text och/eller en mindre intressant tumnagel riskerar att sorteras bort...
 
Cederbom skrev:
Du har nog helt rätt Kenneth, jag mindes inte exakt vad jag läst om antalet så jag drog till med 11 eftersom det var vad det svaga minnet sa! Jag tror att min poäng gick fram ändå, även om 57 st ger det lite mer tyngd. :)


Första intrycket när man gör något, letar livskamrat eller kollar på bilder, är ganska viktigt. Att utseendet inte spelar någon roll, det tror jag inte på. Många gånger är utseendet det första man ser (helt naturligt!) och därför har det betydelse. Kanske inte mer än något annat, men att det skulle vara betydelselöst det köper jag inte. Samma sak med bildtexter. Genom bildtexten och den lilla tumnageln får vi en första uppfattning av bilden, därefter avgör vi om det intresserar oss eller ej. Jag tror att en anledning till att nakenbilder får så många "tittar" är just att det fångar ögat bland tumnaglarna. Nog babblat, för mig spelar bildtexterna roll i kombination med tumnageln (som jag tycker ger en liten förhandsvisning av bilden). En dålig text och/eller en mindre intressant tumnagel riskerar att sorteras bort...

Alla eskimåer pratar inte exakt språk. Jag har sett siffror på att de finns de med 11 och de med 47.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.