MattiasL
Aktiv medlem
Varför det är fult har nog flera orsaker. Fotografiet har ju en rätt unik position i bildskapandevärlden, mitt emellan naturvetenskap och konst. Catherine Soussloff skriver rätt bra om det i "The Subject in art", för den som vill fördjupa sig.
I konstvetenskapen brukar man ta upp Peirce begrepp ikon, symbol och index, där ikon är en avbildning (vilken som helst), symbol ett överenskommet tecken som hänvisar till något annat (bokstäver, stiliserade människor som symbol för toaletter etc), och index som är ett spår av det avbildade (en skugga, ett bromsspår). Det unika för fotografiet är också att det är både ikon och index. Förutom att det är en avbildning, så är det faktiskt ett fysiskt spår av det avbildade.
Rubbar vi överenskommelsen om vad fotografiet är genom att förändra "spårets" innehåll, så faller det hela. Är överenskommelsen att en bild är ett montage med fotografier som grund, så är det ok. Dock är ju gränserna ganska flytande. Inom reklambild så har väl överenskommelsen om fotografiets förhållande till den avbildade verkligheten mer eller mindre omedvetet förändrats.
I konstvetenskapen brukar man ta upp Peirce begrepp ikon, symbol och index, där ikon är en avbildning (vilken som helst), symbol ett överenskommet tecken som hänvisar till något annat (bokstäver, stiliserade människor som symbol för toaletter etc), och index som är ett spår av det avbildade (en skugga, ett bromsspår). Det unika för fotografiet är också att det är både ikon och index. Förutom att det är en avbildning, så är det faktiskt ett fysiskt spår av det avbildade.
Rubbar vi överenskommelsen om vad fotografiet är genom att förändra "spårets" innehåll, så faller det hela. Är överenskommelsen att en bild är ett montage med fotografier som grund, så är det ok. Dock är ju gränserna ganska flytande. Inom reklambild så har väl överenskommelsen om fotografiets förhållande till den avbildade verkligheten mer eller mindre omedvetet förändrats.