En del vill skilja på begreppen foto och bild, där det första väl då ska betyda något dokumentärt och det andra är konst, om man ska spetsa till det. Det är säkert så att gränsdragningen blir allt svårare, och att det som tidigare varit konst nu glider in i och accepteras till viss del för det som då kallas foto.
Det beror väl ändå på vad fotot/bilden ska användas till, är det dokumentär får man vara försiktig, annars är som jag ser det precis vad som helst tillåtet så länge man inte försöker luras. Det finns inget trovärdighetsproblem för en konstnär som jobbar i andra medier som måleri eller skulptur, och jag ser inte varför det skulle finnas det för de som gör fotobaserade verk heller. Det är bara de som säger sig skapa "äkta" foton som har ett problem. Jag väljer att se det jag gör som "bilder" (även om dom allra flesta inte alls är manipulerade utan skulle kunna kallas foton enligt en striktare hållning) så slipper man ha någon ångest om att hamna i någon fuskdebatt.
Trovärdigheten ligger inte i bilden utan hos fotografen, om man inte ljuger om det man gör så har man inte heller något trovärdighetsproblem.