Annons

Bildens och fotografens trovärdighet innan/efter Terje Hellesö

Produkter
(logga in för att koppla)

VeraVardig

Avslutat medlemskap
TV 4 anser att Terje Hellsö har gjort något bra och starkt som erkänt sitt fusk.
Men har han verkligen det?

Kan en fotograf göra precis vad som helst? Kan en fotograf komma undan med vad som helst bara med ett "förlåt"?

Har Terje lärt oss fotografer att det är okej att ljuga för att göra sig ett namn?

Vad är fotografin värd idag? Behövs fotografer?

Kan vi hitta nya vägar för att förändra fotografin och dess värde? Vilka?

Jag har tusen frågor och jag bär på en rädsla att Terjes handlingar kommer att resultera i att det blir okej med lögner inom fotografin.
Den som ljuger bäst får jobbet?!

"För bra" naturbilder (och kanske andra dokumentärbilder också) kommer nog att ses på med en hel del skepsis framöver. Den naturfotograf som inte kan visa en hel sekvens av bilder och bara presenterar en enstaka exponering kommer att betraktas med misstänksamhet.

Det var väl inte många månader sedan 'äktheten' i årets pressfotografs bilder (från Haiti) ifrågasattes.
Knappast kan väl TH göras ansvarig för all fotomanipulation förr och i framtiden. Fotografi har väl aldrig egentligen varit annat än uttryck någons önskan om en bild av en situation.

Åratal av lögn kontra ett förlåt?

Kan vi förlåta flera år av lögn? Hur då?

Terje vill ju inte komentera sina bilder, han verkar ju mest prata om sig själv och Malin.
Jag är inte intresserad av deras privatliv. Jag vill höra diskussionen om bilden!

Bilden är det som kommer att leva vidare långt efter paret Hellesös död.
Då vore det bra att veta vilka som är manipulerade.

TV 4 anser att Terje Hellsö har gjort något bra och starkt som erkänt sitt fusk.

Hur starkt kan det vara att erkänna fusk när man redan är avslöjad?
Är det starkt av en dopad OS medaljör att erkänna doping, när alla tester avslöjat intag?

Att inte erkänna när korten ligger på bordet är idioti, att erkänna är det enda vettiga.

Hade han erkänt tidigare i debatten med "jägaren" så hade det däremot varit "starkt" att erkänna ...

Det var väl inte många månader sedan 'äktheten' i årets pressfotografs bilder (från Haiti) ifrågasattes.
Knappast kan väl TH göras ansvarig för all fotomanipulation förr och i framtiden. Fotografi har väl aldrig egentligen varit annat än uttryck någons önskan om en bild av en situation.

Nej, inte för ALL manipulation, bara för sin egen!
Men Terje säger ju inget om sin egen manipulation. Han vet ju inte omfattningen själv, säger han.
När får vi se Terjes redogörelse?

Hur starkt kan det vara att erkänna fusk när man redan är avslöjad?
Är det starkt av en dopad OS medaljör att erkänna doping, när alla tester avslöjat intag?

Att inte erkänna när korten ligger på bordet är idioti, att erkänna är det enda vettiga.

Hade han erkänt tidigare i debatten med "jägaren" så hade det däremot varit "starkt" att erkänna ...

Jag kan bara hålla med.

Dock undrar jag varför det är så många som glömmer det han gjort och bara pratar om personen Terje, Han är inte intressant! Hans bilder är hårdvaluta i diskussionen, enligt mig.

Jag har tusen frågor och jag bär på en rädsla att Terjes handlingar kommer att resultera i att det blir okej med lögner inom fotografin.
Jag tror det är precis tvärtom. Det finns väl ingen som tycker att det TH gjort är okej? Förhoppningsvis leder detta istället till en större medvetenhet bland "vanliga" bildkonsumenter om att en bild inte nödvändigtvis skildrar verkligheten.

Det kan väl inte vara någon skillnad på före och efter Terje !

Ingen kan väl vara ovetande om möjligheten till fusk som säker förekommer ofta.

Sedan får man inte vara så dum att man åker fast !

Kan en lagändring göra någon skillnad? Kanske ett lagförtydligande om den digitala bilden?

Jag hoppas verkligen inte att du menar en lag mot att modifiera digitala bilder, lagar mot bildstöld finns redan och det är väl det enda olagliga Terje gjort? Har svårt att tro det är olagligt att ljuga, kanske är det så inom tex marknadsföring med det vet jag inte.

Kan en lagändring göra någon skillnad? Kanske ett lagförtydligande om den digitala bilden?
Jag hoppas verkligen inte att du menar en lag mot att modifiera digitala bilder, lagar mot bildstöld finns redan och det är väl det enda olagliga Terje gjort? Har svårt att tro det är olagligt att ljuga, kanske är det så inom tex marknadsföring med det vet jag inte.
Håller med … en ny lag mot bildbehandling är det sista vi behöver! Det kallas censur!
I vissa fall borde lögn vara olagligt … Om man till exempel blåljuger för myndighet som ansvarar för viltvård, som på grrund av lögnen använder extra skattemedel för att fånga det som bara var påhittat … detta kanske kommer prövas? Om jag inte minns fel så är han iallafall anmäld för detta.

-----

...

Det dumma är väl inte att åka fast??? Det dumma är väl att fuska från början!
En bankrånare/tjuv gör fel redan vid planeringen och vid själva rånet … inte om och när han åker fast!

Jag har frågor men inga färdiga svar. Jag vill gärna veta hur andra tänker ang detta.

Håller med … en ny lag mot bildbehandling är det sista vi behöver! Det kallas censur!
I vissa fall borde lögn vara olagligt … Om man till exempel blåljuger för myndighet som ansvarar för viltvård, som på grrund av lögnen använder extra skattemedel för att fånga det som bara var påhittat … detta kanske kommer prövas? Om jag inte minns fel så är han iallafall anmäld för detta.

-----

Det dumma är väl inte att åka fast??? Det dumma är väl att fuska från början!
En bankrånare/tjuv gör fel redan vid planeringen och vid själva rånet … inte om och när han åker fast!

En lag mot bildbehandling är inte det jag menar, jag funderar på om den existerande imaterialrätten behöver justeras eller förtydligast, men jag har inte funderat klart på var jag står där.

En lag mot bildbehandling är inte det jag menar, jag funderar på om den existerande imaterialrätten behöver justeras eller förtydligast, men jag har inte funderat klart på var jag står där.

Ja då är det ju en annan fråga …
Jag vet inte heller om dagens lagar är tillräckliga, det jag tror är att för gemene man/kvinna är de inte så tydliga/kända. Så kanske de behöver uppmärksammas mer?

Nej, han gjorde bara det som han tvingades göra då han redan var uppträngd i ett hörn, som många andra fuskare. Målet med fusket är väl att inte bli upptäckt, så man ljuger så länge som möjligt, inget konstigt i det.

Kan en fotograf göra precis vad som helst? Kan en fotograf komma undan med vad som helst bara med ett "förlåt"?

Nej det tror jag inte, i alla fall inte i dom delar som är olagliga; i THs fall kommer kanske rättsliga och ekonomiska efterspel för stulna bilder och kanske också för bedrägerierna som slösat bort skattepengar. Men en hel del av det som är moraliskt/etiskt fel kommer säkert många att förlåta.

Har Terje lärt oss fotografer att det är okej att ljuga för att göra sig ett namn?

Nej varför ska man dra den lärdomen då han blev upptäckt och alla är överens om att det han gjort är fel? Lärdomen kan ju istället vara att inte göra som han gjort. En alternativ lärdom kan i och för sig vara att ska man fuska så måste man vara smartare och skickligare än TH så man inte blir upptäckt. ;-)

Vad är fotografin värd idag? Behövs fotografer?

Tja, som exempel kan du se Söderhamns kommuns uttalande nyligen efter att dom dragit in THs bilder; "personalen har tagit nya bilder" för deras behov. Det har väl alltid varit så att om man ska betala för en tjänst eller produkt så måste den ha ett värde som är högre än det man själv kan åstadkomma, och numer så kan många (eller i alla fall tror dom det) ta tillräckligt bra bilder för många användningsområden. Ribban har bara åkt upp en hel del för den fotograf som vill leva på foto, man måste ha spetskompetens inom något område eller erbjuda konstnärligt väldigt bra bilder för att folk ska betala istället för att ta bilderna själva.

Kan vi hitta nya vägar för att förändra fotografin och dess värde? Vilka?

Ingen aning. :) Men som sagt, grundtipset är som alltid att erbjuda unik tekniskt kompetens eller unik konst.

Den som ljuger bäst får jobbet?!

Jag kanske är mer cynisk än dom flesta men jag tycker inte THs bravader gör någon skillnad. "Kameran ljuger inte" har aldrig varit sant, det har alltid fuskats, det kommer alltid att fuskas eller sliras på sanningen med kreativ bildbehandling, och det är vanligare än folk tror. En elak tanke är att kanske det är därför det är så tyst från branchfolk, man vill inte ta debatten i en känslig fråga för då kanske man blir synad själv. ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Det kan väl inte vara någon skillnad på före och efter Terje !

Ingen kan väl vara ovetande om möjligheten till fusk som säker förekommer ofta.

Jo det är en himmelsvid skillnad för nu pratar folk om detta på ett helt annat sätt än tidigare och jag har skrivit förr att det inte alls är så länge sedan här på FS som den person som drog i gång diskussionen den gången och hårddrog förhållningssättet att se sig som fotograf eller efterbehandlare nettop blev rullad i tjära och inbakad i fjäderskrud.

Den diskussion som följde tycker jag blottade en fullständig oförståelse hos väldigt många för de speciella problem digital efterbehandling/manipulation reser. Det är ju så att viss efterbehandling är tillåten och nödvändig (som exv. skärpning) men även tillåten efterbehandling skulle exv. kunna göra en historiker misstänksam bara för att bilden överhuvudtaget är rörd för det är ju oftast vad som gäller i andra sammanhang om vi pratar historikers syn på källkritik. Det finns sätt att lösa detta om man nu vill men jag tror många skulle tycka att det skulle vara opraktiskt. Om man exv. skulle ta en RAW-fil och konvertera denna till en DNG-fil, så kan man baka in även orginalrawfilen i samma DNG i konveteringsprocessen. Då har man ju obestridligen orginalet med sig. Vill man kan man även bearbeta DNG-filen och skriva in den bearbetade JPEG-previewbilden vid export från exv. Lightroom. Då hänger väl allt ihop men jag tror som sagtatt det är få som vill ha det arbetsflödet.

Det är annars väldigt lätt att gå vidare på det "sluttande planet" bara för att det är så enkelt och att man kan. Det blir inte heller enklare av att i princip det enda man är överens om när det gäller synen på vad som är manipulation i förkastligt avseende är att man inte ska få ta bort eller lägga till bildelement ur bilden om den ska gå som omanipulerad i digitalfotografkretsar. Annars finns det lika många uppfattningar om vad som är OK som det finns fotografer. Detta förutsatt också att man har manipulerat bilden men ändå låtsas som om man inte gjort det. Självfallet skiljer vi på om man talar om vad man gjort och om man mörkar.

I Fotosidans egen definition är det tillåtet att beskära, men vad är beskäring om inte att ta bort delar av den ursprungliga bilden? Åtminstone för mig så känns det väldigt oklart och virrigt. Det är uppenbart att äkthet är svårt i ett digitalfotorelaterat sammanhang och allt är inte så svart och vitt som i fallet Terje och hans klippande och klistrande. Oavsett indignationens höga vågor och den lätt rabiata svekdebatten, så har Terje gjort oss en stor tjänst genom att med med hård blixtbelysning exponera hela detta problemkomplex för oss och äntligen ta detta på lite större allvar än tidigare. Det här är mycket större än Terjes urspårning.

Så visst är det stor skillnad!

"Sedan får man inte vara så dum att man åker fast !", skriver du och t.o.m. en del dagspress (Allt är tillåtet om man inte åker fast, läste jag i någon blaska för ett tag sedan) och du är inte ensam om det förhållningssättet.Sjävaste trådskapare skriver lite ironiskt : "En alternativ lärdom kan i och för sig vara att ska man fuska så måste man vara smartare och skickligare än TH så man inte blir upptäckt. ;-)". Så vart går fotografkollektivet nu efter detta, kan man ju undra?

Om det nu är problematiskt att beskära en bild så blir det väl problem att överhuvudtaget fotografera och påstå att man är "äkta" då man kan göra samma beskärning/bildutsnitt redan vid fototillfället? Ta bort en person ur en gruppbild genom att zooma in lite mer till exempel. Välj en lämplig kameravinkel för att trolla bort en ful byggnad bredvid huset som är till salu. Det är sådant som verifierar att "kameran ljuger inte" aldrig har varit sant. Fotografen må kanske inte manipulera själva fotot, men inget hindrar att manipulera betraktarens bild av verkligheten genom att fotografen väljer perspektiv, bildutsnitt m.m. På sätt och vis en mer lömsk form av manipulation då man kan påstå att bilden är "äkta".

Den ironiska kommentaren var för övrigt min, inte TSs.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar