TV 4 anser att Terje Hellsö har gjort något bra och starkt som erkänt sitt fusk.
Men har han verkligen det?
Nej, han gjorde bara det som han tvingades göra då han redan var uppträngd i ett hörn, som många andra fuskare. Målet med fusket är väl att inte bli upptäckt, så man ljuger så länge som möjligt, inget konstigt i det.
Kan en fotograf göra precis vad som helst? Kan en fotograf komma undan med vad som helst bara med ett "förlåt"?
Nej det tror jag inte, i alla fall inte i dom delar som är olagliga; i THs fall kommer kanske rättsliga och ekonomiska efterspel för stulna bilder och kanske också för bedrägerierna som slösat bort skattepengar. Men en hel del av det som är moraliskt/etiskt fel kommer säkert många att förlåta.
Har Terje lärt oss fotografer att det är okej att ljuga för att göra sig ett namn?
Nej varför ska man dra den lärdomen då han blev upptäckt och alla är överens om att det han gjort är fel? Lärdomen kan ju istället vara att inte göra som han gjort. En alternativ lärdom kan i och för sig vara att ska man fuska så måste man vara smartare och skickligare än TH så man inte blir upptäckt. ;-)
Vad är fotografin värd idag? Behövs fotografer?
Tja, som exempel kan du se Söderhamns kommuns uttalande nyligen efter att dom dragit in THs bilder; "personalen har tagit nya bilder" för deras behov. Det har väl alltid varit så att om man ska betala för en tjänst eller produkt så måste den ha ett värde som är högre än det man själv kan åstadkomma, och numer så kan många (eller i alla fall tror dom det) ta tillräckligt bra bilder för många användningsområden. Ribban har bara åkt upp en hel del för den fotograf som vill leva på foto, man måste ha spetskompetens inom något område eller erbjuda konstnärligt väldigt bra bilder för att folk ska betala istället för att ta bilderna själva.
Kan vi hitta nya vägar för att förändra fotografin och dess värde? Vilka?
Ingen aning.
Men som sagt, grundtipset är som alltid att erbjuda unik tekniskt kompetens eller unik konst.
Jag har tusen frågor och jag bär på en rädsla att Terjes handlingar kommer att resultera i att det blir okej med lögner inom fotografin.
Den som ljuger bäst får jobbet?!
Jag kanske är mer cynisk än dom flesta men jag tycker inte THs bravader gör någon skillnad. "Kameran ljuger inte" har aldrig varit sant, det har alltid fuskats, det kommer alltid att fuskas eller sliras på sanningen med kreativ bildbehandling, och det är vanligare än folk tror. En elak tanke är att kanske det är därför det är så tyst från branchfolk, man vill inte ta debatten i en känslig fråga för då kanske man blir synad själv. ;-)