Annons

Bilden blir mörkare efter att jag sparat den, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Hej! När jag scannar negativ till datorn, för att visa dom på webben har jag fått ett litet problem. Det består i att bilden, efter att den sparats blir mörkare. Detta problem uppstår dock endast när jag konverterar bilden till gråskala. Jag scannar nämligen mina svartvita negativ i färg numera, då jag fått rådet att göra det av de som vet hur man ska göra här på fotosidan.

Jag fixar till kontrast/ljushet i färgläget och konverterar sedan till gråskala. Det ser då fortfarande bra ut på skärmen. Men efter att bilden sparats blir den för mörk, så när jag redigerar den får jag göra den lite ljusare än normalt för att det sedan ska se bra ut efter att den sparats. Vad kan detta bero på? Det spelar ingen roll om jag sparar okomprimerat i TIFF eller i JPEG, och jag använder PS Elements 3.0. Tacksam om någon kan komma med lösningen på det här.
 
Jag trodde det fanns masssor med kunnigt folk här som kan svara på såna här frågor? Om inte annat får man väl gå tillbaka till det gråskalescanning och sluta med färgscanning (som jag fick rådet att gå över till).
 
Finns det ingen van photoshoppare därute som har en fundering vad det här kan bero på?
 
Är den sparade bilden mörk även om du öppnar den i Photoshop?

Om bilden ser annorlunda ut i exempelvis webbläsaren brukar det bero på att webbläsaren inte bryr sig om den inbäddade färgprofilen och därför visar färger (i ditt fall gråskalan) annorlunda än Photoshop.
 
Jag trodde det fanns masssor med kunnigt folk här som kan svara på såna här frågor? Om inte annat får man väl gå tillbaka till det gråskalescanning och sluta med färgscanning (som jag fick rådet att gå över till).


Tror nog flera drar sig för att svara när du efter en timme gnäller om att det inte finns någon med svar här.
Tror de flesta kunniga inom området gör mer än sitter vid forumet redo att kasta sig över frågor.
 
Jag vet inte varför bilden blir mörkare. Förmodligen är Sara inne på rätt spår.
Finns det något speciellt skäl till att du vill gå tillbaka till gråskala? När jag gör digitala påsiktskopior så sparar jag ner dem som färgbilder, även om bilden i sig endast innehåller en gråskala. Filstorleken kanske blir något större, men jag tror att kompabiliteten mot diverse webb-läsare blir bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.