Hm, jag har iaf undersökt runt lite med en bild på lite olika datorer o webläsare o sådär. En bild jag haft i Photoshop som jag har arbetat med "Proof Color" igång med "Monitor RGB" och sen sparat ut med Save for Web med "Convert to sRGB" ikryssat. Bilden ser faktiskt rätt ut precis överallt oavsett om färghanteringen är igång eller inte (fast jag var tvungen att göra nån snabb kalibrering med hjäp av windows egna ingyggda, alltså egentligen mest satt gamman rätt, så jag faktiskt kunde jämföra). Så man verkar faktiskt inte behöva någon färghantering på för att en sRGB-bild ska visas rätt, så det är ju faktiskt trevligt imo. Så ursäkta om jag krånglat med nåt som egentligen inte var fel. O tack Stefan för att du hade tålamod ändå, kände mig rätt vresig.
MEN, det är egentligen en grej som fortfarande är fel, o det är Facebook. Den verkar köra nån slags tvärtom-grej. Om jag tar den bilden som såg rätt ut överallt (alltså oavsett om färghanteringen var på eller inte osv) o tankar upp på fejjan så lägger fejjan på nån slags färggrej, så då ser bilden rätt ut om man INTE har färghantering på.
Slår man igång det så blir bilden som att jag har stängt av "Proof Color" i Photoshop, alltså får den sämre svärta o liiite annorlunda färger. Ska jag få den att se rätt ut med färghanteringen på så måste jag köra en "Assign Profile" i Photoshop o lägga på min "Monitor RGB" o sen tanka upp. Men då kommer dom som kör utan färghantering istället få jättemycket svärta i bilderna istället.
Det här är ju faktiskt ganska väldigt irreterande, speciellt eftersom det BARA är på facebook som det blir fel. Så kan jag göra nåt själv, eller ska jag tanka upp bilden så den är anpassad efter folk som har färghantering på eller så den är anpassad efter folk som har färghanteringen av?
Edit: Hittade att facebook tydligen kör nån egen variant av sRGB som nån tydligen ville kalla för TinysRGB, typ för att dom ville spara plats. Kan det vara det som knasar till det? Typ att dom utan färghantering bara läser bilden som vanligt, medans dom med färghantering inte vet vad dom ska göra, så det blir fel?
https://www.facebook.com/notes/face...d-improving-facebook-photos/10150630639853920