LGNLGN
Aktiv medlem
Nu verkar det mest handla om att försvara sig med hull och hår och påvisa att ugglans död minsann inte berodde på fotograferna eller skådarna. Den var ju utmärglad pg a en kraftig infektion och inflammation av fot och mjukvävnad kring benet.
Läser man mellan raderna kan det lite kännas ok att störa och stressa en uggla som ändå kommer att dö. Eller vad vill man ha sagt och vem känner sig träffad?
Oavsett obduktionsresultat och om ugglan lever eller är död så utsattes ugglan för allt för mycket mänsklig närvaro med allt vad det innebär.
Svenska Föreningen Naturfotograferna har en bra utgångspunkt i dess "hederskodex" där bl a följande nämns:
Försvara vårt gemensamma naturarv
Naturengagemanget är tillsammans med skaparlusten vår främsta drivkraft. Det är oss främmande att störa eller skada naturen. Synen på vad som är att störa varierar från person till person. Olika arter är också olika känsliga, och känsligheten kan dessutom variera mellan årstider och från plats till plats. Samtidigt vet Naturfotograferna att det finns gränser som inte får passeras. Ingen bild är värd en ödelagd fågelhäckning, övergivna djurungar eller nedtrampade orkidéängar. Att orsaka djurs lidande är aldrig försvarbart. Naturens väl är viktigare än bilden. En bra måttstock är att man ska kunna stå för vad man gör även om man blir sedd av andra.
Fastnade lite för denna rad.... En bra måttstock är att man ska kunna stå för vad man gör även om man blir sedd av andra.
Vad händer om kameran skulle börja vändas åt andra hållet? När vi börjar ta bilder som ex visar någon som har krupit ut över klippkanten när kompisen har tag i benen för att kunna positionera sig 1 meter utanför fågelboet med makrotelet? Som visar bilder på 50 fotografer som med smattrande kameror tar bilder på ett fågelbo med ungar 30 meter bort med föräldrarna ytterligsare 50 meter bort? osv osv osv osv
En ny typ av "naturfotografi" som mer handlar om mänskligt beteende
Senast ändrad: