Annons

Bilden ändrar färg vid uppladdning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du har gjort men när du säger att allting funkar utan att du använder profiler så blir jag lite misstänksam.

Framförallt eftersom det inte går att arbeta i Photoshop utan att programmet använder en skärmprofil och en arbetsfärgrymd. Det finns helt enkelt inte en möjlighet att arbeta i det programmet utan att använda profiler. Det kan vara bra profiler eller dåliga, felaktiga profiler. De kan vara korrekt inställda eller slumpmässigt valda och då oftast helt fel. Men profiler används alltid.

Stefan

Det är bra med profiler!
Då ser man till att det man ser på skärmen blir det som kommer ut på pappret..
då man ställt in pappersprofilen för den skrivaren man har ställt in.

Någotsånär iaf :)

problemet blir ju som ni säger att vanliga svenssons som inte mixtrar med profiler får en lite annorlunda bild på deras skärmar.. men vad gör det? dom vet ju inte hur DIN bild ser ut original så att säga så som man vill ha den med rätt färger.

men det är ju en djungel detta..

Ja alltså, jag skulle nog säga att min skärm har rätt profil på sig, dock kanske skärmen inte täcker hela sRGB, aRGB o allt vad det är (tror det som pajjar det är att den klipper rödkanalen ganska lätt, men har lärt mig arbeta runt det ganska bra) men så rätt som det kan bli är den nog. Enda jag stör mig på just nu är att Facebook spökar med bilder jag tankar upp, o jag är fortfarande nyfiken på om jag kan fixa det på nåt sätt? :)

Ja alltså, jag skulle nog säga att min skärm har rätt profil på sig, dock kanske skärmen inte täcker hela sRGB, aRGB o allt vad det är (tror det som pajjar det är att den klipper rödkanalen ganska lätt, men har lärt mig arbeta runt det ganska bra) men så rätt som det kan bli är den nog.

Men hur har du skapat profilen? Hur kan du veta att den är rätt?

Enda jag stör mig på just nu är att Facebook spökar med bilder jag tankar upp, o jag är fortfarande nyfiken på om jag kan fixa det på nåt sätt? :)

Där passar jag - vad Facebook och liknande siter gör för sattyg med uppladdade bilder har jag ingen aning om.

Men hur har du skapat profilen? Hur kan du veta att den är rätt?

Skapade den med hjälp av den inbygda grejen i Windows 7. Gjorde även en förut med hjälp av en riktig färgkalibrator, men stängde av den av nån anledning jag inte kommer ihåg. Men kommer iaf ihåg att den jag körde i windows o den jag gjorde med kalibratorn såg väldigt likadana ut faktiskt. Har jämfört den här skärmen med en annan lite proffsigare kalibrerad skärm o dom var också ganska samma lika. Är alltså en laptop med IPS-panel jag sitter med.

Skapade den med hjälp av den inbygda grejen i Windows 7. Gjorde även en förut med hjälp av en riktig färgkalibrator, men stängde av den av nån anledning jag inte kommer ihåg. Men kommer iaf ihåg att den jag körde i windows o den jag gjorde med kalibratorn såg väldigt likadana ut faktiskt. Har jämfört den här skärmen med en annan lite proffsigare kalibrerad skärm o dom var också ganska samma lika. Är alltså en laptop med IPS-panel jag sitter med.

OK, låter väl inte helt "vetenskapligt" men om det funkar för dig så är ju allt gott och väl.

Det är inga problem att kalibrera en skärm på det sättet som du beskriver, alltså att hitta fram till rätt färgtemperatur och ljusstyrka. Men hur gör du en profil? I profilen finns skärmens färgegenskaper, sådana faktorer som hur ser rött, grönt och blått ut, hur ser gråskalan ut, hur ser vitt ut. Det är omöjligt att göra med de verktygen. Så du har kommit halvvägs.

Stefan

Det är inga problem att kalibrera en skärm på det sättet som du beskriver, alltså att hitta fram till rätt färgtemperatur och ljusstyrka. Men hur gör du en profil? I profilen finns skärmens färgegenskaper, sådana faktorer som hur ser rött, grönt och blått ut, hur ser gråskalan ut, hur ser vitt ut. Det är omöjligt att göra med de verktygen. Så du har kommit halvvägs.

Stefan

Profilen skapas ju i det verktyget? Jag kan iaf utan problem hitta den i photoshop efteråt.

Profilen skapas ju i det verktyget? Jag kan iaf utan problem hitta den i photoshop efteråt.

Ja, det gör den. Men det är en profil som är gjord utan att man mätt upp vilka färger som skärmen faktiskt visar. Inte en särdeles korrekt profil alltså. Jag vet inte varför de håller på och lägger in dessa mer eller mindre värdelösa verktyg. Skaffa dig en skärmkalibrator istället.

Stefan

Lånar tråden eftersom jag precis stött på något märkligt.

Laddade precis upp en bild på fotosidan: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/356192/3094049.htm

Färgerna ser helt fel ut i samtliga webbläsare (Chrome, Firefox och IE 11). Bilden är konverterad till sRGB i NX2 och när jag öppnar den lokalt på datorn i exempelvis XnView eller till och med den inbygga Windows-visaren så ser det korrekt ut. Det märkliga är att om jag öppnar bilden i Chrome lokalt på datorn så ser den rätt ut.

Det kanske är något väldigt simpelt, men jag kan inte komma på vad det är för fel annat än att bilden på något sätt ändras när den laddas upp till fotosidan.

Lånar tråden eftersom jag precis stött på något märkligt.

Laddade precis upp en bild på fotosidan: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/356192/3094049.htm

Färgerna ser helt fel ut i samtliga webbläsare (Chrome, Firefox och IE 11). Bilden är konverterad till sRGB i NX2 och när jag öppnar den lokalt på datorn i exempelvis XnView eller till och med den inbygga Windows-visaren så ser det korrekt ut. Det märkliga är att om jag öppnar bilden i Chrome lokalt på datorn så ser den rätt ut.

Det kanske är något väldigt simpelt, men jag kan inte komma på vad det är för fel annat än att bilden på något sätt ändras när den laddas upp till fotosidan.

Inte säker men jag tror fotosidan automatiskt tar bort den inbäddade färgprofilen på bilder som laddas upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar