Jesper: Att räkna på det var det första jag gjorde...Jag skrev också att jag inte räknar med några betydande inkomster överhuvudtaget.
Om du ser en allvarlig fara i att en sådan här bildbyrå kan skaka om de etablerade, tycker jag bara det verkar spännande..
Men jag förstår de negativa aspekterna också. Givetvis är det tråkigt om följden blir att fotografier tappar ekonomiskt värde på grund av detta.
Samtidigt måste man ju ställa sig frågan varför inte företag sliter i oss här på fotosidan om nu våra bilder är värda så mycket? Hade jag gjort musik som tagits emot på samma sätt som mitt fotograferande, hade jag förmodligen kunnat tjäna en hacka som trubadur på någon bar på helgerna.
Nu råkar det vara foto jag sysslar med, och folk verkar inte vara villiga att betala särskilt mycket för bilder, oavsett hur "bra" de tycker de är. Därför anpassar jag mig till det och ser om denna grej fungerar istället. Jag tror inte det förstör för etablerade fotografer, eller de som satsar helhjärtat på foto som konst. Det påverkar inte marknaden för porträttsfotografer heller.
Vill du låta mig sälja mina bilder för 2-3000 genom din bildbyrå istället så är det bara att kontakta mig, Jesper.
Om de inte "duger", resonerar jag lite grand som så, att mina bilder inte är värda det pris som du tar för dina. Därmed får jag lägga mig lägre i pris.
.