ANNONS
Annons

Bildbyrå på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasgauffin

Aktiv medlem
Fick en liten idé, den kanske har varit uppe förrut, men jag skriver lite ändå:

Kanske skulle man kunna starta en liten bildbyrå på fotosidan.se. En väldigt enkel variant som fungerar ungefär som när man söker bilder i menyn bilder/sök bilder/sökformulär.

När man hittat bilden man vill ha trycker man på en knapp "köp bild" eller nått liknande och ett mail går till personen som tagit bilden där det står vem som vill köpa bilden och vilken bild det gäller. Sen är det upp till företaget och fotografen att avsluta affären?

När man lägger upp en bild i sin portfolio så har man valet att registrera den på bildbyråsidan också.
Som glad amatör får man ju ha en omsättning på 100.000:- eller nått så man behöver ju inte registrera företag för att sälja lite bilder.
Fotosidan.se förmedlar bara kontakt mellan köpare och fotograf och tekniken finns ju redan på sidan så det är inte så svårt att fixa.

En bildbyrå med ca 27.000 fotografer är inte fy skam :)

Nått att spinna vidare på? Nån som har mer idéer?
 
Hur skulle prissättningen fungera? Enhetligt eller upp till varje fotograf.

Ang F-skatt eller inte.
Min erfarenhet är att ytterst få företag vill köpa av dig om du inte har f-skatt.
 
Det låter som en väldigt bra idé om det går att utföra.
Prissättning tycker jag ska vara upp till varje fotograf i sånafall.
 
Antingen kan man ha en fast prissättning eller fri och upp till fotografen.
En fast prissättning är ju det bästa tror jag.
Företag vill ju dra av momsen vilket de inte kan om fotografen inte har F-skatt. Men annars är det inga problem för företaget att handla. Man får öv ertyga dem med riktigt bra priser :)

Iochmed att detta är en fotosida med mestadels amatörer så får man sätta priserna därefter.
Kanske 1000:- per bild? Eller är det för lite?

Man kanske kan ha olika priser, beroende på storlek och upplagaor mm. Men min erfarenhet är att ju enklare det är ju fler köpare får man.
Jag har handlat en hel del bilder av bildbyråer som AD och det kan vara väldigt dyrt och jobbigt då priserna är knasigt satta.

Exempel: Vi gör en broschyr för den europeiska marknaden i 20.000 ex. Offert från fotograf visar att han vill ha 10.000:- för omslagsbilden, alla rättigheter tillfaller oss.
Bildbyrån har en bild vi också kan tänka oss och den kostar bara 5000:- vi väljer byråbilden. 3 månader senare bestämmer sig föratget att trycka upp broschyren nu i 40.000 ex och distributera den worldwide. Bildbyrån vill nu ha 15.000:- extra för bilden då det är fler ex och fler länder. Det vart dubbelt så dyrt som fotografen hade tagit och vi hade fått en skräddarsydd bild.

Jag tror på att om man läger sig bra till i pris och deklarerar att det är hobby fotografer som säljer dem och att allt baseras på hobbyverksamhet samt tar ut priser därefter så ska nog intressenter finnas.
Jag tror det viktigaste är att det är lättsökt och lättnavigerat.

Kom gärna med fler idéer hur det skulle kunna funka på alla plan?
Jag kom bara med idén, jag har inte tänkt igenom detta på något sätt, men det vore skoj om det gick att genomföra :)
Men det kanske är en omöjlighet? Kanske finns andra hinder, F-skatt kanske är ett måste?
 
Utan att säga för mycket så har vi hackat ihop något liknande. Det blev nästan klart i Maj, men sen kom sommaren. Men vi kommer att presentera detta inom kort.
 
Tanken på någon slags gemensam Fotosidebildbyrå slog även mig häromdagen. Inspirationen kom från den något infekterade debatten om Sheep (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=24830). Det är rätt tydligt att det finns ett stort intresse hos många halvproffs och avancerade amatörer på Fotosidan för att kunna sälja bilder i förhållandevis liten skala för att synas, känna sig för som fotograf och kanske i bästa fall tjäna en liten slant.

Avvägningen mellan att sälja sina bilder relativt billigt (rimligt om man inte är en etablerad fotograf) och risken för att bli anklagad för att dumpa marknaden verkar dock inte vara helt enkel. I ovannämnda tråd talas det om en tiondel av gängse priser och det känns väl som en väl kraftig rabatt om man har bilder som folk faktiskt är intresserade av att köpa.

Jag ser också fram emot att få ta del av det förslag som tydligen är på gång och hoppas att det inkluderar någon fundering kring prissättning och villkor.

Bra initiativ!

/Staffan
 
elmfeldt skrev:
Utan att säga för mycket så har vi hackat ihop något liknande. Det blev nästan klart i Maj, men sen kom sommaren. Men vi kommer att presentera detta inom kort.


Aha! Det här låter som en utmärkt idé. Du kan inte hinta lite mer åt vilket modell ni kommer köra med när det gäller Fotosidans "courtage"? Kommer det att vara några fasta avgifter? Om man får tycka till så tror jag ni vinner på att inte ha fasta avgifter utan helt och hållet köra med en procentsats på varje affär. Det gör det möjligt för *alla* att göra ett försök att få betalt för sin hobby. Blandar man in fasta avgifter stänger man ute den som inte riktigt är så säker på sin förmåga. Och det tycker jag strider mot den generella andan på er otroligt sköna site.

// Tomas
 
Vi kommer inom kort lansera en ny funktion som kan ses som en mycket förenklad version av en bildbyrå. Så enkel att vi inte kommer att kalla det bildbyrå, utan snarare en sökportal.

Vi bygger konceptet på följande:

- vi vet att det finns många bildköpare som är inne och letar bilder, men att det är svårt att hitta bland den stora mängden. Likaså är sökningen av bilder utformad för sökningar av KRITIK-bilder inte bilder som är till salu. Vi vet att många medlemmar idag får jobb genom sitt medlemskap och sin Portfolio och vi ville skapa ytterligare en kanal för mer jobb.
- Vi vet genom vår statistik att vi har en otrolig mängd besökare som bara läser. Vi har på sistone börjar mäta vår besöksfrekvens genom officiell statistik (www.kiaindex.se) och det bekräftar vår egna mätningar. Många av dessa bör vara folk som är intresserade av att köpa bilder.
- Vi har skapat Portfolion (Guldmedlemskapet) som marknadsför fotografer mot bildköpare men ville utveckla detta ett steg till. Det finns otroligt många bra bilder här, men inget sätt att söka fram dem. Det är det som vi främst adresserar med denna nya funktion.
- Vi ville skapa en portal där bilder kunde sökas fram på klassiskt maner, och marknadsföra denna funktion tydligt på Index (framsidan av fotosidan.se) så att bildköpare enkelt styrs in här. Portalen kommer vi att marknadsföra mot potentiella bildköpare.
- Söksidan kommer att få en egen tydlig URL så att en bildköpare kan hitta direkt via URL i annons, och även nämna för kollegor.
- Eftersom en bildbyrå kräver otroligt med administration i form av betalningsmodeller så kommer vi precis med Portfolion bara tillhandahålla ett redskap, men inte lägga oss i hur köpprocessen genomförs. Vi kommer tydligt att tillhanda information så att en bildköpare kan kontakta fotografen för att på så vis genomföra affären.
- Eftersom vi vill medvetengöra alla som ansluter sig att det är viktigt att ta betalt för bilder kommer vi att försöka tydliggöra priser, förhoppningsvis i samarbete med BLF eller SFF. Vi är medvetna om att det finns otroligt många som har en massa fina bilder som erfarna bildköpare med lätthet får för en spottstyver bara för att fotografen inte vet vad en bild är värd. Vi vill inte medverka till prisdumpning, men vi kan inte heller sätta upp regler för priser, men däremot riktlinjer och information.
- Det hela kommer bygga på ett betalmedlemskap som heter GuldPlus. Detta medlemskap kommer att vara det första som vi kommer att godkänna varje medlem som innehar det. En av de viktigaste sakerna med en framgångsrik bildsökarmotor är att de bilder som en bildköpare söker fram, håller en jämn och hög kvalitet, så att bildköparen känner att här finns bilder som jag kan vara intresserad av.
- Rent praktiskt så kommer de medlemmar som blir godkända att få fler val och fält kring sina Portfoliobilder och markera vilka som skall ligga med i sökportalen. Dessa fält har med sökningen av bilderna att göra. Medverkan i portfoliosökning stys per bild. Dvs vi kan styra bort enskilda bilder även om fotografen är godkänd, precis som alla Portfoliobilder från en fotograf behöver finnas i sökportalen.
- GuldPlus bygger på Guldmedlemskapet. Man kan alltså inte bara vara med i sökportalen, men inte vara guldmedlem. Nuvarande Guldmedlemmar kan självklart uppgradera sig.
- Nya gränser för max antal bilder och regler kring dessa kommer följa med detta nya medlemskap (en genomgång av alla medlemskapsnivåer kommer att ske samtidigt).
- Pris och kvoter är inte definitivt bestämt, men priset kommer att bygga på att om man säljer en (1) bild så skall det ha betalt sig. Kvoten för antalet portfoliobilder (sökbara) kommer troligtvis initialt ligga på ca 1000 stycken.
 
Tackar David och Company!

Detta är en super bra grej, jag kan knappt bärga mig. Bra med tex ev sammarbete med BLF så fotograferna tar betalt för sina bilder, så inte marknaden förstörs mer än den redan har gjort.

Ser verkligen framemot att ha guldplus medlemskap!
 
Jag tycker det låter som en jätterolig idé!

David, vad kommer ni att gå efter när ni ska godkänna en person till guldplus-medlemskapet?
 
Att personen har bilder som är jämna och håller en hög nivå, så att sökportalen är något som bildköpare återkommer till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.