Annons

Bildbehandlingsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

hippiegirl

Ny medlem
Hej!
Jag är en riktig amatör inom foto. Men någonstans ska man ju börja!

Jag har en allmän fråga vad det gäller program för att nu ta hand om alla foto som jag plåtat.
För mig är det viktigast med ett bra nybörjarprogram där jag kan få en bra struktur på alla mina fotografier. Det ska vara enkelt att bläddra mellan fotona och det ska gå fort. Jag behöver gå igenom alla foto och radera sådant som ska bort. Lägga upp bilderna i olika "album"/"mappar". Helt enkelt få ordning.
I andra hand kommer nog faktiskt redigeringsfunktioner.

Är det någon som har något bra tips på program och kanske även hur jag ska göra så är jag oerhört tacksam!
/C

Hej!

Jag har en allmän fråga vad det gäller program för att nu ta hand om alla foto som jag plåtat.
För mig är det viktigast med ett bra nybörjarprogram där jag kan få en bra struktur på alla mina fotografier. Det ska vara enkelt att bläddra mellan fotona och det ska gå fort. Jag behöver gå igenom alla foto och radera sådant som ska bort. Lägga upp bilderna i olika "album"/"mappar". Helt enkelt få ordning.

Är det någon som har något bra tips på program och kanske även hur jag ska göra så är jag oerhört tacksam!
/C

Om filhanteraren i windows inte räcker för struktureringen kan jag rekommendera Lightroom, som även om det används också av proffs passar nybörjaren. Programmet har få begränsningar om man bortser från kreativ redigering. Om du råkar vara studerande går det att få till förmånligt pris. Det finns förmodligen andra enklare program som jag inte kan uttala mig om.
/också amatör

Kan också rekommendera Lightroom. Men skulle det programmet kännas för dyrt/avancerat/jobbigt finns även Photoshop Elements. Båda dessa program går att ladda hem i 30-dagars testversion från Adobe så varför inte göra det och jämföra? Instruktionsvideos finns det gott om på nätet...

/Per

Risken med testversionen av Lightroom är att man blir ohjälpligt fäst vid programmet och bara måste ha det efter de 30 gratisdagarna. Å andra sidan är ju priset lite rimligare om man kan visa att man studerar.

Jag är dock inte student... :)

Men det är klart att gratis alltid är trevligt, men jag ska gå in och läsa lite om det iaf.
Tack för tipset!

Är det någon annan som sitter inne med nåt annat förslag så är det välkommet!

Det låter som om du skulle gilla Iphoto. Fast det förutsätter förstås att du har en Mac...

iPhoto om du kör Mac är ett bra förslag, annars kolla på Windows Live Photo Gallery eller Google Picasa om de täcker dina behov.

digiKam använder jag, men bara med erfarenhet på GNU/Linux. Det går att få in i Windows men det är lite knepigt och blir ganska mycket beroenden att installera. (Behöver stora delar av KDE.)

Går även att köra på MAC.

/Anders

Om du kan tänka dej att göra en del av jobbet själv kan du ladda ner gratisprogrammet Faststone Image Viewer som finns på faststone.org (ladda ner från site 2, det är enklast)

Från en mapp med osorterade bilder tagna olika datum kan programmet med hjälp av en överföringsfunktion som ligger under Arkiv, flytta bilder, skapa en mapp med tex datum och stoppa in bilderna i rätt mapp baserat på när de är tagna. Det kan programmet göra från en kamera, kortläsare eller annan (osorterad) mapp på datorns hårddisk eller usb-minne. Om du inte aktivt trycker på en knapp som raderar bilderna i källmappen (minneskort eller annan mapp) så ligger originalen kvar där du hämtade dem. Det fungerar om du tycker att sortering på datum kompletterat med kort innehållsbeskrivning räcker för dina behov. Tex 2011-04-07 Moster Agda Hundbilder Kompisar
Programmet skapar först en årtalsmapp och sedan datummappar i årtalsmappen. Det har räckt för mina behov i omkring 10 år. Fördelen är att du inte låser dej i någon programspecifik databas innan du vet vilka behov du har egentligen. Själv kopierar jag över bilder från minneskorten utan hjälp av något program och lägger dem i datummappar som jag skapar själv. Men har du en massa bilder osorterade och tagna vid olika tillfällen i en stor mapp fungerar programmet utmärkt.

Kom ihåg att bilder är inte säkert lagrade förrän de ligger på minst två olika lagringsställen. Två olika diskar eller på en disk + en cd/dvd eller en disk + ett usb-minne eller en disk + annan säker back-up plats. Själv raderar jag inte minneskorten förrän jag vet att bilderna ligger på minst två hårddiskar på olika datorer eller på en dator och en extern lagringsdisk. En liten extern lagringsdisk finns tex på Clas Olsson och andra ställen för omkring 500 kr. Ordspråket "Lätt fånget, lätt förgånget" passar sällsynt väl in på digitala bilder.

Det här programmet kan en massa andra konster också, bla kan det visa rawfiler från de flesta kameror, det är ett utmärkt visningsprogram, det kan göra rätt mycket redigering med en mängd olika verktyg och det är väldigt snabbt, det gäller särskilt efter att bilderna laddats in en första gång. Det är dessutom på svenska numera.

Programmet behöver ställas in efter ens egna önskemål, det kan annars verka lite rörigt och oberäkneligt.
Om du kontaktar mej med FS kontaktfunktion så kan jag sända över en del underlag för att ställa in programmet som jag tycker fungerar bra. Jag har använt programmet i alla versioner sedan omkring 2005 och använder det istället för det synnerligen tröga Bridge, som följer med Photoshop, för att sortera och välja ut bilder som ska visas eller redigeras.

Lightroom är mycket bra men dyrt för icke-studenter eller lärare. Tillvänjningsriaken är stor. Men att köpa det bara för att katalogisera bilder, även om det är en viktig del av programmets funktioner, är väl att ta i. Men så småningom kommer du säkert att vilja redigera bilder också, och då är det mycket bra, men kanske inte så lättanvänt för en ren amatör.

När jag laddar ur bilder från kameran eller en minneskortsläsare låter jag Lightroom importera. Programmet sorterar bilderna i mappar efter den dag de är tagna. Mapparna finns "på riktigt" på hårddisken så du är inte beroende av LR för att hitta dem. Sen kan man tagga bilderna med allt möjligt för att lätt söka och hitta dem i LR.

Jag använder förutom Lightroom också även DxO Pro. Pris ca 1000:- Det har ingen bildsorteringsfunktion dock, men är mycket bra på att automatiskt fixa till bilder. Amatören kan låta det jobba helt automatiskt. Avancerade och professionella kan göra redigeringen själva och möjlighetrena är enorma, i vissa delar mer avancerat än Lightroom.

Innan jag skaffade LR gjorde jag mappar själv i Windows. Det gick bra det med. Och Windows har ju nujmera tag-funktioner och inbyggda enklare redigeringsprogram, som man kommer en bit med i alla fall. Så man får fundera på vad man behöver egentligen, efter vilka ambitioner man har.

Om du fotar i Raw-format klarar du dig inte med funktionerna i Windows. Både LR3 och DxO Pro är mycket bra raw-konverterare och de har automatiska funktioner för att korrigera obkjektivfel. Men det kanske är överkurs för dig än så länge, men fastnar du i fotohobbyn är du snart där!

Tack

Tack så hemskt mycket för alla svar och den tid ni lagt för att hjälpa. Väldigt snällt av er.
Jag ska gå igenom det här närmare och läsa mer om det.

Har någon fler tips är det välkommet.

Jag använder sedan några år tillbaka Imatch, som är ett kraftfullt bildsorteringsverktyg. Du lägger in bilderna i en databas som är sökbar på längden och tvären, endast fantasin sätter gränser. Priset är modesta 500 kr.

http://www.photools.com/products.php

Men nu ser det ändå ut som om jag kommer migrera över till Lightroom, detta för att jag vill kunna jobba effektivt med mina råformatbilder. Jag behöver bara ett program istället för två, både Imatch och Photoshop ersätts av Lightroom. Detta trots att Imatch på många sätt är överlägsen när det gäller sortering och organisering, men om du ändå inte är speciellt intresserad av bildbehandlingsdelen skulle jag säga att Imatch är ett klockrent val.

Jag använder sedan några år tillbaka Imatch, som är ett kraftfullt bildsorteringsverktyg. Du lägger in bilderna i en databas som är sökbar på längden och tvären, endast fantasin sätter gränser. Priset är modesta 500 kr.

http://www.photools.com/products.php

Men nu ser det ändå ut som om jag kommer migrera över till Lightroom, detta för att jag vill kunna jobba effektivt med mina råformatbilder. Jag behöver bara ett program istället för två, både Imatch och Photoshop ersätts av Lightroom. Detta trots att Imatch på många sätt är överlägsen när det gäller sortering och organisering, men om du ändå inte är speciellt intresserad av bildbehandlingsdelen skulle jag säga att Imatch är ett klockrent val.

Hej !

Jag letade lite efter registerprogram, fann picajet:
http://www.picajet.com/en/index.php

vilket verkar rätt lika Imtch.

en fråga: Visar Im tumnaglar på bilder som inte fysiskt
finns på ansluten enhet, ex CD/DVD ?
Picajet gör detta.

-----------

Det finns fördelar med separata program, möjligeterna att byta övriga delar
hänger inte då på ex sorteraren, ex vill man av någon anledning byta ut LR
till nått annat så faller inte bildregistret.

----------

Picajet finns som gratis lightverision, med lite begränsade sökmöjligheter mm, annars
ca 500.

//Magnus

Senast ändrad:
Hej!

/C

Hej !

Picasa
Gimp gimp.org
paint.net

fasstone
ifranview
rawtheraphee

//Magnus

en fråga: Visar Im tumnaglar på bilder som inte fysiskt
finns på ansluten enhet, ex CD/DVD ?
Picajet gör detta.

Ja, Imatch kan visa "tumnaglar" (du kan själv bestämma storleken) för bilder som är "off line". Jag använder dock inte den funktionen själv utan har hela bildarkivet "on line".

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto