Annons

Bildbedömning utan att skriva kommentar eller sätta betyg..

Produkter
(logga in för att koppla)
forstheim skrev:
Kommenterar du alla bilder du tittar på Lotta? .......
............................................
Varför är inte detta positivt för både dig och fotografen? Förklara gärna..
Långt ifrån. Jag kommenterar i perioder beroende på kommenterarhumör. Känns det som att jag inte har nåt att säga låter jag bli, känns det som jag bara inte hinner/vill knappa på tagentbordet låter jag också bli. Jag tror inte min titt i statistiken är någon förlust för de flesta bildägare, jag ser det inte heller som att "skit, nu har 300 klivit förbi, vad tyckte de"? om jag har 301 tittar och en kommentar. Jag är nog tacksam för den kommentar jag fått i stället.

För mig personligen känns det oviktigt att veta om mängden gillar eller ogillar min bild. Jag är mer intresserad av att få ord på och kanske hjälp till nya ideér, förbättringar e t c. Kort sagt så får jag inte det av färger, siffror. Jag tytcker inte det ger ett dugg, därför är det inte det minsta positivt i mina ögon.

jimh skrev:

Personligen tycker jag att redaktionen skall lägga krut enbart på sånt de tror stenhårt på. Och hellre på det som jag tycker är själen hos fotosidan, kommenterandet, än att låta annat ta den dyrbara tiden i anspråk.

Okej Jim..tala om för mig vad som har fört kommenterandet framåt på fotosidan den senaste tiden. På vilket sätt har redaktionen försökt göra så att feedbacken till fotografer som inte får några kommentarer har ökat? Är nedskärningar av antalet bilduppladdningar en medlem får göra ett kreativt förslag som ökar kommenterandet? Jag tycker inte det i alla fall.

Jag känner lite så här att jag kan hålla med om Jonas att då man får många tittare så vill man ju även veta vad de tycker om bilden. Jag har tex en bild som har visats ca 1000 gånger, men har bara fått 22 kommentarer. Det hade ju varit roligt om man fick veta vad den stora massan tycker.

Nu är det kanske jobbigt att koda in en sån sak för att bara testa det. Men om det inte är det, så borde man ju kunna göra det och låta det existera i tex en månads tid och därefter låta oss på fotosidan genom en vanlig röstning avgöra om den ska finnas kvar eller inte.

Jag kan förstå om man på fotosidan inte kan lägga till en massa nya saker hela tiden, men ibland måste man kanske prova idéer för att utvecklas.

/ Marcus

forstheim skrev:
Okej Jim..tala om för mig vad som har fört kommenterandet framåt på fotosidan den senaste tiden.
Jag har inte påstått att det har gjorts massor. Det jag påstår är att jag tycker att det här förslaget vore ett steg bakåt. Och jag vet att de har andra, vettigare grejer på lut. Då tycker jag personligen att de hellre bör samla krafter för att implementera dem.

jimh skrev:
Jag har inte påstått att det har gjorts massor. Det jag påstår är att jag tycker att det här förslaget vore ett steg bakåt. Och jag vet att de har andra, vettigare grejer på lut. Då tycker jag personligen att de hellre bör samla krafter för att implementera dem.

Ett steg bakåt?

Se det positivt istället Jim..det gör det möjligt för fler att göra sin röst hörd. De som inte kommer att kommentera med ord om systemet införs, kommenterar förmodligen inte speciellt mycket nu heller. Däremot kommer många som nu kommenterar också att använda sig av "knapparna" på bilder de annars inte hade gett feedback på. Således är jag övertygad om att det positiva överväger det negativa.

Det låter intressant att se vad redaktionen har för något på gång. Upp till bevis som Sven Melander säger..

Brummelisa skrev:
Jag känner lite så här att jag kan hålla med om Jonas att då man får många tittare så vill man ju även veta vad de tycker om bilden. Jag har tex en bild som har visats ca 1000 gånger, men har bara fått 22 kommentarer. Det hade ju varit roligt om man fick veta vad den stora massan tycker./ Marcus

Precis Marcus! Om man har fått tex 22 jättepositiva kommentarer är det lätt att tro att bilden är helt perfekt. Det finns inget att förbättra helt enkelt. Men om det visar sig att 700 personer har röstat med röd knapp (att de inte gillar bilden), 278 medlemmar är likgiltiga inför samma bild och endast 22 gillar den..då blir plötsligt verkligen en helt annan. Eller hur!?

Visserligen får du inte reda på vad som inte gillas med bilden. Men det får dig att stanna upp och själv tänka igenom vad det är som gör att bilden inte tilltalar den stora massan. Och att själv tänka efter kan knappast vara något negativ.

Vad är förresten fotografi? Jo..att fotografera är ett sätt att kommunicera med en "publik". Om publiken tycker bilden är skräp har man förmodligen inte lyckats med att föra fram sitt budskap. Åtminstone inte i den stora utsträckning som man hade hoppats på.

jimh skrev:
Jag tror att det i praktiken skulle göra det. Att erbjuda den "enkla vägen" skulle minska intresset för kvalificerade kommentarer mer och riskera att döda det. Jag ser inte heller någon större poäng med en kvantitativ återkoppling om jag skall vara ärlig.

Jag håller med totalt. Många skulle nog gå över till "den snabba vägen" istället. Själv skulle jag aldrig använda den. Jag skulle heller inte välja till funktionen på mina egna bilder. Ska nån bedöma mina bilder vill jag att de iaf ska ta sig tid att skriva några ord, annars kan det lika gärna vara för mig.

Jag kommenterar absolut inte alla bilder jag kollar på, men vissa bilder är speciella på ett eller annat sätt, och de försöker jag skriva några ord till och berätta vad jag gillar/inte gillar. Att sitta och klicka i färgade knappar känns riktigt trist faktiskt.

Jag är dock inte emot funktionen i sig, inför den gärna, men gör det för guds skull frivilligt, precis som betygen.

Jag har faktiskt ändå ett förslag på hur man skulle kunna redovisa de tre färgerna utan att behöva räkna en massa poäng (det påminner ju ändå om betygen). Varför inte ha tre olika staplar, en för varje färg, och där redovisa hur många knapptryck varje färg fått? Det tycker jagverkar smidigare och mer lättöverskådligt än nån slags summa som man ändå inte skulle förstå sig på med adaptiva värden etc. ;D

::F skrev:

Jag är dock inte emot funktionen i sig, inför den gärna, men gör det för guds skull frivilligt, precis som betygen.

Jag har faktiskt ändå ett förslag på hur man skulle kunna redovisa de tre färgerna utan att behöva räkna en massa poäng (det påminner ju ändå om betygen). Varför inte ha tre olika staplar, en för varje färg, och där redovisa hur många knapptryck varje färg fått? Det tycker jagverkar smidigare och mer lättöverskådligt än nån slags summa som man ändå inte skulle förstå sig på med adaptiva värden etc. ;D

Självklart tycker jag också att det ska vara en frivillig grej..precis som betygen.

Staplar skulle jag också vilja se som ett komplement till totalsumman. Jag skrev inte det i första inlägget eftersom jag inte ville "skrika efter mycket" på en gång.. ;=).

Hur svårförståeligt kan det vara med siffror!? Om totalsumman är över 0 är massan positiva till bilden..är totalsumman på minus gillar den stora massan inte bilden. Svårt? Nää.. :=)

Jaja..då sopar vi väl även det här förslaget under mattan. Det ska bli mig ett sant nöje att se vad som är på G för att öka feedbacken till de fotografer vars bilder inte får några kommentarer ;=). För det är ju för de bilderna/fotograferna mitt förslag i första hand vänder sig till. Och inte till de som redan får en mängd kommentarer på sina bilder.

Det är väldigt lätt att rata någon annans förslag, men väldigt svårt att själv vara kreativ och försöka komma med goda idéer. Det märker man inte minst här på fotosidan.

Sorry att jag låter lite negativ nu..men ibland upplever jag bara att människor har svårt för att visionera - att se hur en sak skulle kunna te sig i framtiden. Också det att man enbart ser till sina egna behov och inte till andras (i detta fallet på de som inte erhåller några kommentarer överhuvudtaget). Men visst..det är möjligt att behovet av att få veta vad den stora massan tycker inte alls existerar hos de kommentarslösa. Jag tvivlar dock på att så skulle vara fallet..

ett bra föslag som sabbades med gul knapp.

Röd = 0
LjusBlå = +1
Grön = +2

sen så tar man medelvärdet

antal röstande 6st
som röstade så här 0+0+1+1+2+2=6
6/6 = 1
ett trevligt medlevärde.

e bilden mindre än 1 så e den kass, större än 1 så e den bättre :) är den prick 1, ja då e det en bild som är bättre än kass.

Fast det e lite tråkigt för den som tagit foto att inte få reda på vad som var bra/dåligt med sitt foto. har bara en poäng att gå efter.

bra va !?
gillar Ljusblå bättre än Gul.

RawBeer skrev:
ett bra föslag som sabbades med gul knapp.

Röd = 0
LjusBlå = +1
Grön = +2

sen så tar man medelvärdet

antal röstande 6st
som röstade så här 0+0+1+1+2+2=6
6/6 = 1
ett trevligt medlevärde.

e bilden mindre än 1 så e den kass, större än 1 så e den bättre :) är den prick 1, ja då e det en bild som är bättre än kass.

Fast det e lite tråkigt för den som tagit foto att inte få reda på vad som var bra/dåligt med sitt foto. har bara en poäng att gå efter.

bra va !?
gillar Ljusblå bättre än Gul.

Nä, det var inte lika bra! ;=)

Genom att ta ett medelvärde kommer en bild enbart att kunna få en totalpoäng mellan 0 och 2. Det ger inte fotografen en riktigt tydlig uppfattning om vad den stora massan tycker. Med mitt förslag kan en bild få en totalsumma på tex +29 eller -17. Vad det säger är att massan klart gillar eller ogillar din bild.

Det kan förstås också hända att totalsumman blir tex +2 eller -1 med mitt förslag. Vad det innebär är att bilden då antingen inte säger så mycket eller att de som betraktat bilden har väldigt skilda åsikter om den är bra eller dålig. För att veta om bilden är intetsägande eller om åsikterna går totalt isär bland de röstande skulle staplarna vara ett bra komplement till själva totalsumman.

Jo, det är lite tråkigt att inte få reda på vad det är som är bra eller vad som är dåligt. Men det är ju något som de kommentarslösa ändå inte skulle få reda på. Eller hur!? Nu får de åtminstone någon form av feedback på sina bilder..

Jag gillar också ljusblått! Men jag tyckte gult passade bra eftersom man finner samma färgsättning på tex stoppljus.. ;=)

lotelo skrev:
.......................Denna diskussionen likanar den du startat tidigare om tumme upp, tumme ner..

det skulle ju vara bättre tror jag och anges i %

kanske modifiera det till tumme upp/ner och netral sommed färgerna ja det skulle vara bra sätt. Många bilder man bara inte orkar komentare så att säga pga det bara är en bild som inte är mer än bara en bild. ja då kunde man endå visa sin närvaro utan att sätta ett betyg som defetift tar "mer" tid...

Jag kan kolla på ca 500-5000 bilder per natt jag jobbar beroende på vad som finns att göra och då vill man inte ta tills törre angasemang till att stanna och bestämma sig vart på 1-5 skalan man skulle lägga sig. De bilder som förtjänar en komentar får ju det...

Kvalitet framför kvantitet

Jag kan inte se några fördelar med att man genom ett knappsystem eller liknande kan lämna en snabb "värdering" av bilden som dessutom ska vara anonym. Jag är en av de som gärna studerar bilder utan att lämna kommentarer, men jag läser gärna andras kommentarer och "lär" mig av dessa. Att kommentarerna dessutom inte är anonyma är bara bra, då kan man få en uppfattning om personen som även lämnat kommentaren, vilket jag ser som en fördel.

Jag tror nog att ett snabbt knappsystem kan leda till fler röster men färre konstruktiva kommentarer som inte bara fotografen kan ha nytta av utan även betraktaren.

Så kvalitet framför kvantitet!

forstheim skrev:
Det är väldigt lätt att rata någon annans förslag, men väldigt svårt att själv vara kreativ och försöka komma med goda idéer. Det märker man inte minst här på fotosidan.
Men när du lyfter upp ett förslag så här så måste du ju faktiskt vara beredd på att alla inte håller med om att det är bra. Det är väl ändå själva poängen med ett diskussionsforum, att diskutera?

Vad beträffar kreativiteten så har jag skissat på ett par förslag. Men jag har valt att inte ta dem via forumet för att risken är så stor att de vattnas ur via såna här diskussioner.

Jag tycker förslaget är bra.
Känner att jag aldrig har riktigt tid att sitta och skriva kommentarer men skulle gärna dela med mig på ett snabbare smidigare sätt.
Håller helt med Jonas i alla hans inlägg.

Väldigt, väldigt många skriftkommentarer innehåller ju inte mera än korta inlägg som, jättefin bild, kanonbra jobbat etc.etc vilket inte säger mer än ett snabbt betyg.
De som ger konstruktiva kommentarer tror jag fortsätter göra det av samma anledning som de gör det nu. De har ju redan nu möjlighet att välja en lättare väg med att ge ett kort påstående istället för en lång konstruktiv kommentar.

Jodå, jag är naturligtvis beredd på att alla inte håller med mig när ett förslag läggs fram. Men ibland känns det som om man inte vågar köra på idéer som kommer från vanliga medlemmar. Jo, förutom att lägga till nya motivkategorier och andra mindre omvälvande förändringar förstås. Jag menar..det här med betygsdefinitionen har jag för mig att de flesta ratade fullständigt när det togs upp i forumet..men den infördes ändå. Hur kom det sig!?

Jag har kommit med ett antal nya idéer nu för att försöka föra fotosidan framåt..men som vanligt blir det ingenting av det hela. Och jag är inte ensam om att komma med förslag som inte går igenom. Det finns flera andra exempel..även sådana som det inte ens svaras på från redaktionens sida. Nu kan man förstås inte genomföra alla idéer, men något förslag borde vara mer intressant än andra tycker jag.

När är det förresten tänkt att du ska syna dina idéer Jim? Eller vi medlemmar ska inte få säga vårt innan en av dessa idéer införs..!?

Jag ber om ursäkt för min uppgivna attityd just nu, men det känns ganska meningslöst att lägga upp förslag i fotosidanforumet i framtiden. För det är alltid några enstaka personer som inte gillar ens förslag..och dessa enstaka personer blir då "rättesnöret" för alla andra 26 000 medlemmar. Ni har kanske helt rätt att systemet inte fyller någon som hellst funktion för någon, men det hade varit intressant att se om det verkligen förhåller sig på det viset.

Är det möjligt att genomföra en röstning på det hela åtminstone?

Fast risken är väl att det är de mest aktiva medlemmarna (och de med minst behov av systemet) som tar ton och röstar emot förslaget. Precis som i den här tråden.. ;=)

Nä, nu ger jag mig. Jag ska gå ut och spana efter örnar istället :=))

Som sagt..jag vill ändå be om ursäkt om jag trampat någon på tårna eller om mina inlägg har upplevts som tjatiga. Men en god idé vill man ju inte gärna släppa.. ;=)

Andreas74 skrev:
Jag tycker förslaget är bra.
Känner att jag aldrig har riktigt tid att sitta och skriva kommentarer men skulle gärna dela med mig på ett snabbare smidigare sätt.
Håller helt med Jonas i alla hans inlägg.

Väldigt, väldigt många skriftkommentarer innehåller ju inte mera än korta inlägg som, jättefin bild, kanonbra jobbat etc.etc vilket inte säger mer än ett snabbt betyg.
De som ger konstruktiva kommentarer tror jag fortsätter göra det av samma anledning som de gör det nu. De har ju redan nu möjlighet att välja en lättare väg med att ge ett kort påstående istället för en lång konstruktiv kommentar.

Precis så Andreas. Tack för ditt medhåll! :=)

forstheim skrev:
När är det förresten tänkt att du ska syna dina idéer Jim? Eller vi medlemmar ska inte få säga vårt innan en av dessa idéer införs..!?
Jag har inte större inflytande än någon annan medlem. Det är som helt vanlig medlem jag har delgett redaktionen de förslag jag har skickat in och de har inte större sannolikhet att genomföras än förslag från andra medlemmar. Där hoppas jag att David & co bara utgår från kvaliteten på idéerna och hur väl de synkar med deras strategi för fotosidan. Och med tanke på att förslagen inte är genomförda så kan vi nog utgå från att det är så ;-)

Angående röstning och dylikt tycker jag personligen att såna förfaranden för att genomföra förändringar i webbplatser av den här typen kan vara riskabla. Risken är att man vänder rocken efter vinden och som upphovsman glömmer bort sitt syfte. För det kanske inte är så att det är den majoritet som har uppstått som är den huvudsakliga målgrupp man vill tillfredställa. Observera att jag inte säger vare sig att det är så på fotosidan, eller att David & co delar min åsikt.

Men så tycker jag och med det drar jag mig ur den här diskussionen som jag inte förstår varför jag blandade mig i från början.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar