Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betygsättningen åt pipan.

Produkter
(logga in för att koppla)
En bra debatt för en nybörjare som mig, dessutom en syndare...haha. Sorry, inte min mening egentligen.

Men jag är ju nybörjare och ser inte dessa alla detaljer som ni "oldies" gör. Och då om bilden i mina ögon är "perfekt" då blir det lätt en 5:a eller 4:a, däremot måste jag väl skärpa till mig då och även betygsätta de bilder jag inte gillar eller de som är dåliga. Men det känns ju också rätt pissigt, ska jag komma och klanka ner på någons dåliga bild som jag antagligen själv inte kunnat göra bättre.

Jättesvårt kompisar, verkligen svårt. Kanske ni har rätt i att ev. slopa betygsystemet och istället försöker vi alla ge vettig negativ och positiv kritik.

Har sett en del kommentarer som är negativa och dessutom i vissa fall rätt korta. Då lär man sig inte mycket, förutom att man kanske struntar i att lägga upp nån fler bild.

Roine....

Nekomy skrev:
.

Men Terje är väll knappast den som behöver eller vill ha kompositions tips och råd. Han har redan slagit in på en bana och anser sig själv så duktig att han skriver om detta. Att ge honom tips om att han borde sänka horisonten för att få mer harmoni i bilden skulle te sig tämligen töntigt då han som sagt redan har slagit in på en linje han inte kan avvika ifrån.

Hans bilder om 10 år kommer säkert inte se likadana ut då som nu, och en del av hans utveckling dit han är då kan väl mycket väl vara vad "amatörer" säger om hans bilder?.
Eftersom jag är "nybörjaramatör", så kanske jag har fel, men i de flesta yrken och hobbies, så är det så att nytt blod kommer med nya infall och nya ideer, ibland vansinniga och ibland geniala.

Men Jim,

du låter som ett gnälligt litet barn som klagar över att brorsan får beröm för sin fina teckning med ett slående likt porträtt av pappa när du kommer med dina huvudfotingar...

Det finns inget som heter Slitzbilder. Det är ett ord du själv har myntat och uppenbarligen inte kan släppa eftersom du har med det i stort sett varje inlägg du skriver. Och det börjar bli väääldigt tröttsamt...

Slitz, Moore m fl är intressanta tidningar med många bra artiklar. Redaktörerna borde uppmärksammas om din smutskastning här på fotosidan eftersom den tydligen tillåts pågå i det oändliga...

Hur högt och ofta du än gapar kommer du aldrig att kunna förändra det faktum att det du kallar för slitz-bilder både är säljande och intressant för merparten av oss, oavsett kön.

En läcker bild på en läcker brud väcker känslor hos varje potent heterosexuell man och lesbiska eller bisexuella kvinnor, ä de så svårt för dig att förstå och acceptera detta faktum?

I ett par av de absoulut största Tyska kvällstidningarna har man sedan flera år tillbaka en sektion med bilder av den typ du kallar "Slitzbilder". Varför? Jo det säljer och det lockar fler köpare och är en välkommen kontrast till artiklar om krig och terrorism.

Jag har varit medlem i internationella foto-communitys i flera år (med 10ggr fler medlemmar än här på fotosidan) och ALDRIG upplevt dess like till barnsliga provokationer av den typen du och en handfull andra utsätter oss glamour/flickfotografer för.

En community som Fotosidan är inge ideell intresseklubb för professionella fjärilsfotografer om du nu trodde det. Skulle den vara det hade medlemsantalet varit en bråkdel av vad det är idag och varit ointressant för t ex annonsörer som vill nå ut till en stor publik.

Låt betygssättningen finas kvar som den är idag. Var och en som laddar upp bilder har ju möjligheten att avstå från betyg. Eller bygg ut den som på photo.net - två betyg, ett för nytänkande och ett för det estetiska i bilden.

Några konkreta förslag:
- Skapa en ny bildkategori "Glamour" eller varför inte "Flickfoto"...
- Gör det möjligt för den som laddar upp kritikbilder att stänga ute den som kommer med meningslösa och provokativa kommenterarer och medvetet ger låga betyg därför han/hon inte tål at se skönhet och sexiga tjejer.

PS. På tal om string (som du oxå ofta nämner i dina inlägg) så håller jag och en av mina modeller på att skapa en ny modell, kallad "thread", helt gjord av ett par meter fiskelina. Jag lovar att skicka upp en bild när vi är klara med den.

Senast ändrad:
Men herre Jösses Mats!
Vist är ordet Slitsbilder myntat av mig här, men det är troligen inte nytt och innebörden är nära på självklar. Men Slitzbild är inte alla nakenbilder eller modellbilder utan bara de som är relativt fantasilösa och mer är ute att sälja sex än att visa upp en konstnärlig men ändock lite erotisk bild. För till och med en flicka i aftonklänning kan vara erotisk.

Men det var som sagt inte huvud anledningen till inlägget, det jag var ute efter var att bilder blir betygsatta efter fel kriterier och då var Slitzbilder ett gott exempel då många av de bilderna med sexiga brudar har fått en femma av anledningen att bilden är sexig … nä, för att bruden i bilden är sexig. Jo, många rent av usla bilder har fått en femma av just denna dumma anledning.

Andra som fått femma är vissa som i sin kommentar tex skrivigt ut en åsikt och bilden får en femma för att någon stödjer denna åsikt, Man har helt enkelt inte bedömt bilderna efter de kriterier som finns.

Vist är många av de bilder som jag kallar för Slitzbilder bra, men de kan aldrig nå upp till en femma enligt de kriterier som finns och om de skall nå upp till en femma måste de spränga denna Slitsbarier och bli mer unika än så.

Det är inte bilderna jag klagade på utan de som betraktade bilderna och sedan röstar utan att läsa de kriterier som finns, jag ifrågasatte nuvarande röstnings system och de som blir besvikna på en trea då detta är ett bra betyg. Själv inser jag som glad amatör att mina bilder bör och borde få mellan 2 och 3 i betyg och proffs borde få mellan 3 och 4 men femman borde vara mycket.

Men statistiken visar att 4 och 5 är de populäraste resultaten och det visar nått fundamentalt fel i hela röstnings delen. Antingen att folk bara röstar på dem som är duktiga on inte behöver med uppmuntran och tips, med andra ord att man inte ger betyg och tips till dem som behöver det; eller så har de inte läst och förstått de kriterier som gäller för röstningen.

Men det är inte förbjudet att ta Slitsbilder, men de kommer av mig få en tvåa eller en trea om jag lägger min röst.

Jag håller med Mattsen.
Jag är själv inte den störst fan av "Slitzbilder" men tycker att det är löjligt att dig, Nekomy att klanka ner på en bild så fort den liknar de typiska glamourbilderna i Slitz. Om bilden är riktigt bra eller om den är dålig är skit samma för dig. Bilden är redan dömd som urkass.

Att folk kommenterar och röstar på de bilder de gillar är väl inte så svårt att förstå. Självklart blir det då fler 4:eek:r och 5:eek:r än 1:eek:r och 2:eek:r.

Läs igen det jag skrev och fundera vad jag klankade ner på.
Slitzbilder är en benämning på likvärdiga bilder som går efter samma mönster och av denna anledning kan de inte få en femma. Tag dem vidare, låt inte modellen sitta på knä men händerna på bröstet, låt henne vandra på stranden med solnedgången som bakgrund eller låt henna läsa ”krig och fred” och försök inte få henna att se sexig ut när hon tittar in i kameran. En flicka kan faktiskt vara sexig utan att behöva se sexig ut

Det finns ett oändligt antal sätt att porträttera en kvinna så varför då fastna vid ett av dessa och hänga upp sig på att man inte får en femma för att man gör det alla andra gör. Ja, varför blev makararenan en landsplåga när alla gillade och spelade den?

Det är som sagt betygsättningen jag diskuterar och Slitzbilder råkade vara ett bra exempel på bilder som kan vara bra men inte värda en femma.

-Men brukar verkligen dessa bilder få så höga betyg? Tycker det är tvärtemot att måga klagar på dem istället. Har du några exempel?

Jag tog dessa bilder som exempel. Det finns många liknande bilder där dessa bilder får kritik men lika vanligt är det då att någon sympati röstar på dessa bilder och ger dem en femma.

Men det gäller inte bara dessa bilder utan även andra.
Tex har denna bild fått 3.0 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=13042
Den här bilden är "rätt bra", "helt ok". Den är tekniskt och kompositionsmässigt "bra" eller minst "hyfsad" och har i regel något som fångar intresset.

Denna bild har fått 3.60
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=99363
För att någon gav en femma för att de sympatiserade med den politiska inställningen. Men denna bild är inte värd mer än en tvåa av flera anledningar.

Denna bild får 4.50 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=35067 och man kan diskutera varför. Jag ser den högst som en 3a.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=215666
Medelbetyg 4a för en dåligt tagen bild som krävt mycket arbeta för att fixa till. Standardpose.

Samma bild Medel 3 för sned horisint och överslag http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=214846

En femma? http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=132969

En Tvåa? http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=83966

Denna bid fick en fyra av någon men drogs nar av andra som verkar ha läst http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=77480

Osv osv osv.

Frågan är om betyg är så bra om folk inte läser och debömmer efter olika kriterier.

Det var så vi hade det från början, men det upplevdes för komplicerat och efter mycket diskussioner valde vi att bara använda en dimension.

Det som är synd är att folk missbrukar röstningen och använder den ibland som straff (röstar 1 för att man vart kritiskt eller haft annan åsikt), Sympati röstar (för att någon har samma åsikt) och humor röstar som http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=225539 och ger fyra för skoj skull. Kompis röstning förekommer också och så den berömda tutt och sex femman.

Jag gillar bedömningar och röstningar men då borde de ske på samma vikkor.

elmfeldt skrev:
Det var så vi hade det från början, men det upplevdes för komplicerat och efter mycket diskussioner valde vi att bara använda en dimension.
Ah. Ok. Men läget kanske är annorlunda nu? Om alternativen är ett betyg eller inget röstar jag på inget.

DogWalker skrev:
En bra debatt för en nybörjare som mig, dessutom en syndare...haha. Sorry, inte min mening egentligen.

Men jag är ju nybörjare och ser inte dessa alla detaljer som ni "oldies" gör. Och då om bilden i mina ögon är "perfekt" då blir det lätt en 5:a eller 4:a, däremot måste jag väl skärpa till mig då och även betygsätta de bilder jag inte gillar eller de som är dåliga. Men det känns ju också rätt pissigt, ska jag komma och klanka ner på någons dåliga bild som jag antagligen själv inte kunnat göra bättre.

Har sett en del kommentarer som är negativa och dessutom i vissa fall rätt korta. Då lär man sig inte mycket, förutom att man kanske struntar i att lägga upp nån fler bild.

Roine....

Det är sant - negativ kritik skall man vara vääldigt försiktig med. Att ge negativ och samtidigt konstruktiv kritik på ett vis som inte sårar, skrämmer eller i värsta fall ger som resultat att det ger fotografen dåligt självförtroende, är en konst skulle jag vilja påstå. Detta är faktiskt ett mycket viktigt inslag i all pedagogisk utbildning. Ha som grundregel att alltid avstå från negativ kritik om du är osäker på om du kan ge kritik som kan hjälpa istället för stjälpa. Och framförallt ge inga löjliga kommentarer bara för att du inte gillar motivet.

Nekomy skrev:

Men det är inte förbjudet att ta Slitsbilder, men de kommer av mig få en tvåa eller en trea om jag lägger min röst.

Var står det i betygsdefinitionen?
Jag fick uppfattningen att du tyckte man skulle hålla sig till den nämligen

Nekomy skrev:

Vidare kan man läsa om betygs kriterier:
”Alla aspekter, komposition, teknik, budskap och känsla ligger på en hög nivå. Bilden väcker starka känslor hos betraktaren. Känslorna kan upplevas som positiva eller negativa beroende på bildens budskap. Bilden är så bra att den utan tvekan skulle platsa hos de flesta bildbyråer.”

Jag tycker att denna definition inte funkar så bra.Den ser rätt och riktig ut, och verkar logisk " En kanonbild är rimligtvis bra ur alla aspekter"

Men så är det inte. Det funkar inte så. Tycker inte jag.

Jag vet bilder där jag skulle satt en fyra eller femma, men där tekniken inte alls ligger på en hög nivå. Är det ingen kanonbild då längre?
Jovisst.

Om man tänker sig sk "kanonbilder", bilder som är kända eller blivit "stora", kan man logiskt förklara framgången för dessa bilder genom att pricka av toppbetyg ur alla aspekter? Jag tror inte det. Kanske kan man förstå varför ( lite iallafall) men det beror nog inte ofta på avsaknad av brister.

Vad jag menar är att en lyckad bild, eller en kanonbild, borde vara en bild som når fram. Om en bild blir väldigt uppskattad, skulle man då liksom kunna säga " Nej, det är inte en kanonbild för den ligger inte på topp ur alla aspekter"

Är liksom inte själva def. av en kanonbild att den når fram och funkar jäkligt bra och att man gillar den?

OT. Jag känner knappt igen dina inlägg. Stora och små bokstäver. Klart mer lättlästa och det ger mer tyngd i dina inlägg Anna.

ariadne skrev:
Var står det i betygsdefinitionen?
Jag fick uppfattningen att du tyckte man skulle hålla sig till den nämligen
Detta pga att jag anser de s.k slitz bilderna är fotograferade efter en mall och är likvärdiga varandra. Detta har tagits upp i andra diskutioner.
Men Jag skulle kunna tänka mig att ge en femma till en modell bild, men då skall den ha nått lite extra i sig och inte se ut att den är kopierad från någon herrtidning.

ariadne skrev:
Vad jag menar är att en lyckad bild, eller en kanonbild, borde vara en bild som når fram. Om en bild blir väldigt uppskattad, skulle man då liksom kunna säga " Nej, det är inte en kanonbild för den ligger inte på topp ur alla aspekter"

Är liksom inte själva def. av en kanonbild att den når fram och funkar jäkligt bra och att man gillar den?
Just det, en bild som skulle passa på de flästa bildbyråer. Tyvär gör inte slitz bilder det, de bpassar bara i typ tidningar som Slitz. Kommer det en bild som är nått utöver det extra, där fotografen bemästrat bruset och grunigheten så det blir en del i bilden kan detta bli en femma. Men detta är som sagt en fulländad teknik.

Senast ändrad:
Nekomy skrev:
...en bild som skulle passa på de flästa bildbyråer. Tyvär gör inte slitz bilder det, de bpassar bara i typ tidningar som Slitz. Kommer det en bild som är nått utöver det extra, där fotografen bemästrat bruset och grunigheten så det blir en del i bilden kan detta bli en femma. Men detta är som sagt en fulländad teknik.

Men detta är ju en reflektion av din personliga smak och det är ju den som används när man sätter betyg. Du tycker inte om slitzbilder, andra gör det och det är ju detta som ligger som referens när man avgör om man gillar bilden eller inte. Jag har svårt att se att alla här inne skulle kunna hålla sig till ett gemensamt referensplan, då allas personliga preferenser spelar roll när man sätter betyg.

Jag ser inget problem i att sätta ett, vad som kan upplevas som ett orimligt, högt betyg eftersom jag själv oftast lägger till en förklaring varför jag tycker bilden är bra.

Jag ser inget fel i att slitzbilder får högt betyg eftersom betyget kan baseras på hur väl fotografen håller sig till genren i fråga. Om man följer mall 1A för slitzbilder så kan ju detta vara en konst i sig och visa att man förstått "verktygen" som slitz arbetar med och detta kan som sagt generera ett gott betyg. Det är ju inte direkt nyskapande - Men välhanterat.

Jag är inne på Annas spår - Om bilden når fram, berör och påverkar så kan detta mycket väl generera ett högt betyg från min sida, även om teknik och övrig hantering eventuellt är dålig.

Det är ju människor som sätter betygen och då följer även mänskliga bister, egenskaper och egenheter med i den processen. Att förklara varför man satt ett visst betyg tydliggör nog en hel del i denna process.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar