Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbedömning utan att skriva kommentar eller sätta betyg..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Alla har upplevt fenomenet..betydligt fler tittar på bilder än det skrivs kommentarer eller betygsätts. Helt naturligt givetvis. Detta tror jag dock inte behöver betyda att betraktaren tycker bilden är ointressant eller att denne inte har några tankar om bilden. Personligen händer det inte sällan att jag ser flera bra bilder när jag tittar igenom en dags bildskörd, men har inte riktigt tiden eller energin att kommentera samtliga. Nu till förslaget..

Jag skulle vilja se en möjlighet att som betraktare snabbt kunna sätta ett omdöme på en bild. Jag tänker mig att det intill kritikbilden ska finnas tre "knappar" (tex i färgerna röd, gul, grön) som representerar betraktarens inställning till bilden. De olika knapparna ger skilda "poäng" som kontinuerligt summeras.

Exempelvis:

Röd knapp betyder att man tycker bilden har för många brister..alternativt att man helt enkelt inte gillar den. Röd knapp ger 1 minuspoäng.

Gul knapp betyder att det är en okej bild, men att man är ganska likgiltig inför den. Gul knapp ger antingen minus 0,5 poäng eller plus 0,5 poäng. Detta beroende på om totalsumman för tillfället är på minus eller på plus.

Grön knapp betyder att man tycker bilden är bra eller att den helt enkelt berör en positivt. Grön knapp ger följdaktligen 1 pluspoäng.

Räkneexempel:

Låt säga att 11 medlemmar har avgett sina "röster". Inom parantes syns den kontinuerligt ihopräknade poängsumman.

Medlem 1: Röd (-1)
Medlem 2: Röd (-2)
Medlem 3: Gul (-1,5)
Medlem 4: Grön (-0,5)
Medlem 5: Grön (+0,5)
Medlem 6: Röd (-0,5)
Medlem 7: Grön (+0,5)
Medlem 8: Grön (+1,5)
Medlem 9: Gul (+1)
Medlem 10: Grön (+2)
Medlem 11: Gul (+1,5)

Poängsumman är således +1,5 efter 11 röstningar. Den kunde dock lika gärna ha varit +11p, -11p eller kanske +5,5p. Endast den totala poängsumman bör vara synlig naturligtvis. På så sätt får fotografen en klar indikation på vad medlemmar som tittar (men inte kommenterar) känner för hans/hennes bild).

För den som inte har tid eller inte tycker sig kunna kommentera bilder tror jag systemet är ett bra komplement till det traditionella kommenterandet. Personligen skulle jag antagligen avge en sådan "röst" på varje bild jag betraktar eftersom det är så lätt gjort. Och som upphovsman skulle jag också tycka det var intressant få en indikation på vad medlemmar som inte kommenterar egentligen tycker om mina bilder. Bra för både upphovsman och bildbetraktare alltså!

Nu blev det ett ganska detaljerat inlägg. Hoppas att syftet och det funktionella i förslaget gick fram till er..!?

Senast ändrad:
Umm den gula knappen är ju lite skum ;)

Om många tycker bilden är bra, då ger den gula knappen ett negativt värde..

Om många tycker bilden är dålig, då ger den gula knappen ett positivt värde..

Men... ser du vad som är fel här Jonas?

Om man då kommer som betraktare, och tycker den inte säger så mycket, då ska ju bilden ha 0p, annar ger du en intetsägande bild +0.5p bara för att den är dålig (enligt andra då). Likaså ger du en bra bild (dom du står likgiltig inför) -0.5p...

Känns motsträvigt..

Är detta enklare eller bättre än att klicka i ett betyg? Jag tror inte det.

Jag tror det är bättre att försöka uppmuntra bilddiskussioner

Jo, jag förstår att du tycker att det känns motsträvigt med den gula knappen Jeppe.. ;=).

Jag tänkte först föreslå den som "0". Problemet är ju då att knappen inte fyller någon som hellst funktion. Enbart en röd och en grön knapp hade i så fall räckt. Vilket inte är tillräckligt många alternativ för en betraktare. Många gånger är man bara likgiltig inför en bild.

I den presenterade skalan står 0 för likgiltighet inför en bild. Om totalsumman är +3p på en bild och jag som betraktare röstar med "gul knapp" så kommer totalsumman bli +2,5p istället. Vad innebär det..jo att man som betraktare låter totalsumman gå mot 0, dvs ett likgiltigt värde.

Samma sak om totalsumman är -1,5p. Om jag som betraktare tycker bilden är okej (men inte dålig) så röstar jag med gul knapp. Totalsumman blir nu istället -1p. Alltså går totalsumman efter min röstning mot 0 (som är ett likgiltigt värde). Betraktarens röstning har alltså påverkat totalsumman åt "rätt håll" för just den betraktaren.

Finurligt..eller hur!? ;=)

Så jag ser alltså inget motsträvigt i det..

Hustomten skrev:
Är detta enklare eller bättre än att klicka i ett betyg? Jag tror inte det.

Jag tror det är bättre att försöka uppmuntra bilddiskussioner

Jo, det är mycket enklare!

Först och främst är det bara att klicka på en av det tre knapparna. Du behöver inte ta ställning till 5 betyg och var på skalan man ska "lägga sig". Du kan gå mer på din känsla än att följa fotosidans betygsdefinition.

En annan sak är att man inte behöver vara rädd för att "göra bort sig". Det syns ju inte vem som har avlagt en röst, vilket sker då man röstar med betyg.

Det enda tråkiga är att man kommer nog lära folk att ha bråttom vid sitt granskande. En del bilder jag lägger upp här och tänker lägga upp här kommer kräva att tittaren tänker lite.

Men man skulle kanske kunna välja om man vill ha de tre knapparna eller inte.

/ Marcus - som annars tycker idén är bra (kanske skulle betygssättet bytas ut mot din idé)

Det gula knappen ska förtydligas för Jeppe och er andra..

Om totalsumman är "0" så ger en röstning med gul knapp naturligtvis inget utslag. Det är bara vid plus eller minus som "den gula" påverkar totalsumman. Men det förstod ni förstås.. :=)

Vad säger poäng eller färger om hur bilden kan förbättras? Varför är den bedömningen över huvudtaget intressant? Personligen är jag glad för konstruktiv kritik i ord, siffror och färger skulle inte ge mig nåt.

Denna diskussionen likanar den du startat tidigare om tumme upp, tumme ner..

Vitsen var väl att oftast har man inte tid att skriva något om bilden, men vill ändå visa fotografen om betraktaren tycker bilden är bra eller inte.

Här på fotosidan tycker jag ändå man får många kommentarer. Om man jämför med photo.net så kan man ju få väldigt många betyg utan en endaste kommentar.

Det jag är rädd för om man skulle införa det här systemet rakt av är att betraktaren kommer kunna gradera väldigt många bilder på en dag utan att egentligen det gagnar fotografen något.

Men många tror jag inte tittar på bilderna för att hjälpa fotografen utan kanske hjälpa sig själva plus att det är kul att titta på andras bilder.

/ Marcus

lotelo skrev:
Vad säger poäng eller färger om hur bilden kan förbättras? Varför är den bedömningen över huvudtaget intressant? Personligen är jag glad för konstruktiv kritik i ord, siffror och färger skulle inte ge mig nåt.

Denna diskussionen likanar den du startat tidigare om tumme upp, tumme ner..

Har jag någonsin påstått att det här systemet ska ersätta kommenterandet Lotta!? Tror inte det..

Ibland verkar det som om man själv ser möjligheter i saker och ting som andra inte ser. Poängen säger givetvis huruvida folk gillar bilden eller ej. Jag förstår inte varför det inte är positivt att få den feedbacken?

Om du har lagt upp en bild och du i statistiken ser att det är 30 personer som har tittat på den..hur ska du då veta vad de tycker om den om de inte kommenterar med ord? Förmodligen är din tanke att de flesta tycker bilden är skit..

Men med systemet kanske 20 av dessa 30 personer väljer att "rösta" med knapparna. Om du då ser att totalsumman av deras röster ligger på +18 så vet du att folk faktiskt överlag gillar din bild..

Jag begriper inte varför ni är negativa till ett så enkelt system!? Det är ju bara en ytterligare möjlighet att kunna få mer feedback på sina bilder. Även från de som normalt aldrig skriver kommentarer.

De som skriver kommentarer kommer att fortsätta skriva kommentarer i samma utsträckning..men med ovanstående system samlar man upp även många som inte kommenterar med ord.

Ibland verkar det som om en del personer har bestämt sig för att sätta sig emot förslag utan att egentligen ha förstått innebörden av det hela. Ditt konstanterande att du är glad för konstruktiv kritik, men att siffror och färger inte ger dig något tyder på att du inte läst mitt inlägg så noga..eller inte har förstått syftet med förslaget.

"Tummen upp, tummen ned" är väl snarlikt detta förslag. Jag tyckte det var värt att ta upp det igen då jag själv tror på det stenhårt. Men tydligen verkar man inte vilja föra fotosidan framåt, vilket jag tycker förslaget gör. Det gynnar ju både betraktaren och fotografen.

Är det inte positivt för medlemmar som inte får kommentarer att i alla fall få en indikation via en siffra!? Vilken feedback får dessa personer annars?? Förklara gärna det för mig Lotta..

forstheim skrev:
Har jag någonsin påstått att det här systemet ska ersätta kommenterandet Lotta!? Tror inte det..
Jag tror att det i praktiken skulle göra det. Att erbjuda den "enkla vägen" skulle minska intresset för kvalificerade kommentarer mer och riskera att döda det. Jag ser inte heller någon större poäng med en kvantitativ återkoppling om jag skall vara ärlig.

Precis som Jim skrev tror jag också, alltså att det i praktiken skulle kunna bli färre kommentarer med en sån alternativ funktion. Det vore synd om slappheten tog överhand i kommenterandet. Att kommentera är väl också nyttigt för sin egen utveckling? Att välja en färg på nån sekund ser jag inte alls lika utvecklande, varken att sätta eller få..

Brummelisa skrev:
Vitsen var väl att oftast har man inte tid att skriva något om bilden, men vill ändå visa fotografen om betraktaren tycker bilden är bra eller inte.

Det jag är rädd för om man skulle införa det här systemet rakt av är att betraktaren kommer kunna gradera väldigt många bilder på en dag utan att egentligen det gagnar fotografen något.

/ Marcus

Jo, precis det är vitsen med systemet. Plus att den fångar upp medlemmar som ändå aldrig skriver några kommentarer.

Det finns säkert de som enbart kommer använda ett sådant här system och inte skriva några vanliga kommentarer. Men det gör faktiskt inte mig något eftersom dessa personer förmodligen inte skulle kommentera med ord i alla fall.

Jag kan bara gå till mig själv. Jag skulle kommentera med ord i samma utsträckning som tidigare..men också ge feedback med hjälp av knapparna då jag inte har tid eller energi att kommentera ett tiotal bilder en och samma kväll. Som det är nu får alltså inte dessa fotografer någon feedback överhuvudtaget från mig. Och det är väl trist?

Jag tycker också att det är trist att man inte ens vågar sig på att testa om systemet håller. Om det inte fungerar är det ju fullt möjligt att plocka bort funktionen igen..

Jonas. Hur hade du tänkt med alla oss som valt bort betyg? Skulle vi bli påtvingade siffror genom färger nu eller hade du tänkt det som valfritt om man vill ta emot färger?

lotelo skrev:
Precis som Jim skrev tror jag också, alltså att det i praktiken skulle kunna bli färre kommentarer med en sån alternativ funktion. Det vore synd om slappheten tog överhand i kommenterandet. Att kommentera är väl också nyttigt för sin egen utveckling? Att välja en färg på nån sekund ser jag inte alls lika utvecklande, varken att sätta eller få..

Tro är en sak..att veta är en annan. Varför inte testa och se vad resultatet av det hela blir..!?

Självklart vill jag också att folk ska skriva konstruktiva kommentarer. Och självklart ger det mer än en poäng. Men om du vaknar upp så märker du att verkligheten ser annorlunda ut på fotosidan. Alla medlemmar kommenterar inte bilder. De bara tittar! Jag tittar själv på ett antal bilder utan att ge fotograferna feedback..trots att jag mycket väl har något att säga. Men tiden eller energin finns inte där att kommentera samtliga bilder jag tittar på. Så är det bara..och jag är förmodligen inte ensam.

Kommenterar du alla bilder du tittar på Lotta? Hur ger du annars feedback på bilderna du inte kommenterar? Kanske du mejlar varenda fotograf i efterhand och uttrycker din åsikt!? Nä..själv tror jag att dessa fotografer vars bilder du tittar på (men inte kommenterar) inte får någon feedback överhuvudtaget från dig..

Med systemet kan du ju fortsätta kommentera i precis samma utsträckning..men också ge en viss feedback på de bilderna som du annars hoppar över. Varför är inte detta positivt för både dig och fotografen? Förklara gärna..

lotelo skrev:
Jonas. Hur hade du tänkt med alla oss som valt bort betyg? Skulle vi bli påtvingade siffror genom färger nu eller hade du tänkt det som valfritt om man vill ta emot färger?

Ja, det skulle väl kunna vara valfritt..precis som det är med betyg.

forstheim skrev:
Jag tycker också att det är trist att man inte ens vågar sig på att testa om systemet håller. Om det inte fungerar är det ju fullt möjligt att plocka bort funktionen igen..
Jag tror inte det är så enkelt att ta bort funktioner. Det finns alltid några som fäster sig vid dem och kämpar emot högljutt vilket drar ner hela fotosidan under isen under en period. Kommer du ihåg topplistorna t ex?

Personligen tycker jag att redaktionen skall lägga krut enbart på sånt de tror stenhårt på. Och hellre på det som jag tycker är själen hos fotosidan, kommenterandet, än att låta annat ta den dyrbara tiden i anspråk.

jimh skrev:
Jag tror att det i praktiken skulle göra det. Att erbjuda den "enkla vägen" skulle minska intresset för kvalificerade kommentarer mer och riskera att döda det. Jag ser inte heller någon större poäng med en kvantitativ återkoppling om jag skall vara ärlig.

Skulle du Jim kommentera mindre om ett sådant system fanns? Själv skulle jag inte göra det, utan istället skulle det vara en möjlighet för mig att ge fotografen en gnutta feedback som denne annars helt skulle bli utan.

Till skillnad från betyg (som inte är rättvist) kommer det här systemet mer att vara som ett "känslosystem". Gillar betraktarna bilden, gillar de den inte eller är de kanske helt likgiltiga inför den. Det är lätt att ta ställning till en sådan simpel skala till skillnad från att försöka sätta rättvisa betyg på en 1-5 skala.

forstheim skrev:
Skulle du Jim kommentera mindre om ett sådant system fanns?
Jag tror inte att det är möjligt att åstadkomma med tanke på mitt tempo på kommenterandet just nu ;-)

Men som sagt, oavsett vad så tycker jag att kvantitativ feedback är helt ointressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar