Annons

Bildarvode

Produkter
(logga in för att koppla)

erikssonandreas

Ny medlem
Hejsan,

Jag ska sälja en bild exklusivt till en större tidning på en händelse som ännu inte finns med i media. Hur mycket är rimligt att kräva för denna bild?

Tacksam för snabba svar!

Sfoto.se. Är bilden väldigt exklusiv, dra till med en jäkla summa, sedan följer antagligen förhandling!

Mvh
André

Precis som Andre så så är det bara att säga en (enligt dig) drömsumma! Stora tidningar är villiga att betala massor för "exklusiva" bilder.

Definiera "jäkla summa" *s*

100 000 SEK för en engångspublicering i dagstidning. Då är jag nöjd.

Har du skickat bilden till flera större tidningar? Kan tänka mig att det är lättare att få vad man vill ha då, man kan ju "hota" med att ge konkurrenten exklusiv användningsrätt om denne inte betalar en rimlig summa. Och ha pokerface, dessa går ut ruskigt lågt, ta i rejält och visa att du menar allvar, sedan är det som jag sa förut förhandling som följer.

Edit:Dock kan jag tänka mig att det handlar om drygt 15-30 000 kr, beroende på hur bra du är på att förhandla.

100 000 SEK för en engångspublicering i dagstidning. Då är jag nöjd..
För engångspublicering är det nog väldigt svårt att få så mycket. Det går ju inte att räkna hem ens för kvällstidningarna. Men om bilden är riktigt intressant kan man få sexsiffriga summor om köparen får rätt att använda bilden fler gånger och att sälja den vidare.

Det egentligen omöjligt att säga vad du kan begära eftersom man inte sett bilden. Om du känner att bilden är helt unik och riktigt intressant för alla att se kan du nog begära mycket pengar. Typ, två krockande jumbojets i luften ovanför Stockholm kan nog ge sköna slantar. Det mesta jag fått av en rikstäckande dagstidning är 16000 kr. Den var förvisso unik, men det var en planerad fotografering och inget lucky shot.

Jag ställde alla rikstäckande tidningar mot varandra och tog det högsta budet. Det kan löna sig. Lycka till!

Senast ändrad:
För engångspublicering är det nog väldigt svårt att få så mycket. Det går ju inte att räkna hem ens för kvällstidningarna. Men om bilden är riktigt intressant kan man få sexsiffriga summor om köparen får rätt att använda bilden fler gånger och att sälja den vidare.

Nej det är lite väl, ville bara definiera en "jäkla summa" för KGS :) därav editeringen där jag lade till en mer rimlig summa!

100 000 SEK för en engångspublicering i dagstidning. Då är jag nöjd.

Har du skickat bilden till flera större tidningar? Kan tänka mig att det är lättare att få vad man vill ha då, man kan ju "hota" med att ge konkurrenten exklusiv användningsrätt om denne inte betalar en rimlig summa. Och ha pokerface, dessa går ut ruskigt lågt, ta i rejält och visa att du menar allvar, sedan är det som jag sa förut förhandling som följer.

Edit:Dock kan jag tänka mig att det handlar om drygt 15-30 000 kr, beroende på hur bra du är på att förhandla.

Okej, jag fick runt 25 för den här bilden http://www.expressen.se/1.132605 + att den drog in en del pengar i efterhand när den visades i andra media och på TV. Då gick den som löpsedelsbild, förstasida och uppslag i tidningen. Och nu har den varit publicerad på deras website en himla massa dagar... borde jag begära en slant per dag? *s*

Då tycker jag att du ska vara bra nöjd KG :) Att den är fortsatt publicerad på deras hemsida är nog en avtalsfråga, vad kom ni överens om? Det känns som om jag har två människor i mig. Den ena säger att 25 000 är lite för en bra exklusiv nyhetsbild och att man bör dra in mer (då det inte händer speciellt ofta), medans den andra sidan (förmodligen den unga) säger att det är hur mycket pengar som helst och inte förstår hur en tidning kan betala så mycket för en (1!!!) bild.

Skall även tillägga att sifforna och tipsen jag ger bara är vilda chansningar på vad man kan ta då faktum är att jag endast är 19 år och aldrig sålt en bild till en tidning. Hellre det dock än att sitta och vara tyst och inte lära mig någonting! :)

Trådskaparen, hur har det gått med bildaffären?

Aftonbladet/Expressen betalar 3-5 tusen för en bild på trafikolycka. Om den är smaskig=dödlig. Teknisk bildkvalité betyder inget.

Då tycker jag att du ska vara bra nöjd KG :) Att den är fortsatt publicerad på deras hemsida är nog en avtalsfråga, vad kom ni överens om? Det känns som om jag har två människor i mig. Den ena säger att 25 000 är lite för en bra exklusiv nyhetsbild och att man bör dra in mer (då det inte händer speciellt ofta), medans den andra sidan (förmodligen den unga) säger att det är hur mycket pengar som helst och inte förstår hur en tidning kan betala så mycket för en (1!!!) bild.

Skall även tillägga att sifforna och tipsen jag ger bara är vilda chansningar på vad man kan ta då faktum är att jag endast är 19 år och aldrig sålt en bild till en tidning. Hellre det dock än att sitta och vara tyst och inte lära mig någonting! :)

Trådskaparen, hur har det gått med bildaffären?

Det är helt okej för mig att den ligger på deras hemsida. Jag trodde inte jag skulle få något mer alls för bilderna när de sålde dem vidare i sin tur till andra media, men det har jag fått. Än idag ramlar det in någon krona på Scanpix-kontot emellanåt. Jag är nöjd med tanke på att de var en ren slump att jag råkade vara just där just då. Att jag hade kameran redo var däremot ingen slump, det har jag alltid *s*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar