Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildarkivering med tumnagelfunktioen

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasandersson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i princip, tror jag,sökt igenom alla tänkbara trådar för att hitta något svar på min fråga.

Jag har ganska nyligen börjat fotografera digitalt och vill få ordning och reda på alla bildfiler från start.

I dagsläget sparar jag alla filer på CD och använder mig av programmet CD-Finder för att kunna söka bilder, eller rättare sagt filer, offline. Detta fungerar bra men kräver att jag söker på ett nyckelord eller filnamn, jag vill även ha möjligheten att se tumnaglar av alla bilderna och sedan få en hänvisning till vilken CD originalbilderna ligger på.

Finns det något sådant program för detta? Kravet är att tumnaglar ska kunna skapas även för Canons raw-filer (*.CRW). Har tittat på Fotosstation men inte fått demon till att fungera som jag vill, kanske gör jag fel, vem vet.

Tacksam för alla tips.

Om det inte finns något enskild program som klarar av detta kanske man kan kombinera två olika program för att få funktionen.

Mvh,
Jonas
 
Jepp, detta tittar jag just nu på för att starta en bilddatabastjänst. Så jag tror jag kan svara på en del av dina frågor. Jag har tidigare använt Cantos Cumulus, men det blev för roddigt. Extensis Portfolio kan kanske vara något för dig.... Annars är det just Fotowares Fotostation som jag tittar på nu. Jag håller just på att sätta upp en tjänst för några fotografer i Umeå-området, så om du är intresserad att vara med som beta-testare så hör av dig via mail. Tjänsten utvecklas tillsammans med fotograferna, ett exempel:
-Jag behöver backa upp alla bilder jag tar från minneskortet och vara säker på att alla bilder finns kvar någonstans.

Svar:Systemet backar upp alla bilder, och du får publicera de bilder du vill på webben.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.