Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild till ett CV

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilic

Avslutat medlemskap
Nu i dåliga tider så har i alla fall jag behövt ett CV. Jag vill ha ett självporträtt men jag vet inte hur jag skall utforma det.
Vilken pose, vilket ljus, vilken bakgrund ska jag ha för att arbetsgivaren skall få upp ögonen för just mig?

Posta gärna bilder som ni själva skulle använda och motivera varför.
Har ni inga bilder så gör det ingenting, posta gärna ett svar ändå!

Här är mitt första försök.
 

Bilagor

  • hej-7.jpg
    hej-7.jpg
    77.8 KB · Visningar: 1,614
Cv

Beroende på sökt jobb hade jag möjligen bytt ut T-Shirt mot något med krage..
lite framåtvinklad så ena sidan är närmare kameran, mindre kropp och hela huvudet hade jag nog haft.

Har dock aldrig i hela mitt liv sökt ett jobb så vem är jag att kommentera:)
 
Det beror helt klart på vilken typ av arbete du söker.

Det första jag skulle fundera över om jag var du är vad jag skulle villa förmedla med bilden som arbetsgivaren för den typen av jobb du söker mest troligen skulle vilja se. Välj därefter kläder, pose och ljussättning utefter det.

Om jag t.ex. skulle söka jobb idag så skulle det troligtvis bli någon form av ledarroll inom mjukvaruutveckling för webb/e-handel. Det jag då skulle vilja förmedla som ligger i linje med min personlighet är i så fall troligtvis ledarförmåga, kreativitet och självförtroende.

Jag skulle därför troligtvis ta en bild som liknar denna...samma typ av klädsel, men något "mjukare" pose.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1568849.htm?set=mp
 
Posen är alldeles utmärkt, du ser precis så trevlig ut som jag gissar att du är. Men ljuset är inte bra, det ska nog inte vara så mycket konstfoto. Prova utomhus, det tror jag är enklast, om du inte har tillgång till studioljus. Låna en kompis som fotograf, också, det är besvärligt att springa fram och tillbaka för att se hur det ser ut.

Även jag skulle rekommendera att byta ut t-shirten, men det är ju givetvis beroende av vilket jobb du söker. Gärna med krage, men åtminstone inte utsliten.

Per.
 
Beroende på sökt jobb hade jag möjligen bytt ut T-Shirt mot något med krage..
lite framåtvinklad så ena sidan är närmare kameran, mindre kropp och hela huvudet hade jag nog haft.

Har dock aldrig i hela mitt liv sökt ett jobb så vem är jag att kommentera:)

Jag är 20 år och har inget mer än utbildning på gymnasienivå. Så det handlar om ett lagerjobb eller produktionsjobb inom elektronik. (Ericsson AB)

Ska ta ett nytt foto senare idag, skall testa med en skjorta och svart bakgrund.

Det beror helt klart på vilken typ av arbete du söker.

Det första jag skulle fundera över om jag var du är vad jag skulle villa förmedla med bilden som arbetsgivaren för den typen av jobb du söker mest troligen skulle vilja se. Välj därefter kläder, pose och ljussättning utefter det.

Om jag t.ex. skulle söka jobb idag så skulle det troligtvis bli någon form av ledarroll inom mjukvaruutveckling för webb/e-handel. Det jag då skulle vilja förmedla som ligger i linje med min personlighet är i så fall troligtvis ledarförmåga, kreativitet och självförtroende.

Jag skulle därför troligtvis ta en bild som liknar denna...samma typ av klädsel, men något "mjukare" pose.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1568849.htm?set=mp

Vilken pose och ljussättning skulle du tagit i min position? Som jag skrev ovan så är det lager/produktionsjobb det handlar om. Inget direkt kvalificerat.

Jag är helt grön när det gäller studiofotografering så jag kan inte så mycket om poser eller ljussättning. Inte mer än att jag har testat mig fram.

Posen är alldeles utmärkt, du ser precis så trevlig ut som jag gissar att du är. Men ljuset är inte bra, det ska nog inte vara så mycket konstfoto. Prova utomhus, det tror jag är enklast, om du inte har tillgång till studioljus. Låna en kompis som fotograf, också, det är besvärligt att springa fram och tillbaka för att se hur det ser ut.

Även jag skulle rekommendera att byta ut t-shirten, men det är ju givetvis beroende av vilket jobb du söker. Gärna med krage, men åtminstone inte utsliten.

Per.

Tack tack :)
Jag föredrar studioljus själv och jag har tillgång till 2 blixtar med vit och svart bakgrund.
Som jag skrev ovan så är jag helt ny inom studiofotografering så jag har inte så bra koll på ljussätning.

Hur skulle du sätta ljuset?

Tack för alla svar hittills!
 
Hur skulle du sätta ljuset?

Frågar du mig? Gör inte det, det finns massor av kloka studiofotografer här. Jag hade nog provat 1A, dvs belysning från bägge håll, den ena lägre än den andra. Men som sagt, det finns folk du borde lyssna mer på, de kickar säkert in.

Per.
 
Vilken pose och ljussättning skulle du tagit i min position? Som jag skrev ovan så är det lager/produktionsjobb det handlar om. Inget direkt kvalificerat.

Jag tycker att det är viktigaste är att bilden avspeglar delar av din personlighet som stämmer överens med vad en potentiell arbetsgivare kan vara intresserad av.

Tänk såhär: Vad skulle du svara på en intervju om arbetsgivaren ställer frågan "Varför tror du att du skulle passa för det här jobbet?". Försök sedan att gestalta det i din bild. Tänk bara på att det är viktigt att det verkligen är egenskaper som du har. Kongruens är viktigt; stämmer inte bilden med det du skriver i ansökan och/eller den uppfattning du ger på en intervju så blir det svårt, i alla fall är det så jag resonerar när jag anställer folk.

Vad gäller klädsel så tycker jag inte att det är fel med en skjorta även om det är frågan om ett okvalificerat jobb. Inte en stram skjorta, men en som är lite mer casual, t.ex. de som är populära nu som inte ska strykas.

Vad gäller ljussättning så kan jag tyvärr inte hjälpa dig, är själv ingen studiofotograf.
 
Tänk såhär: Vad skulle du svara på en intervju om arbetsgivaren ställer frågan "Varför tror du att du skulle passa för det här jobbet?". Försök sedan att gestalta det i din bild. Tänk bara på att det är viktigt att det verkligen är egenskaper som du har. Kongruens är viktigt; stämmer inte bilden med det du skriver i ansökan och/eller den uppfattning du ger på en intervju så blir det svårt, i alla fall är det så jag resonerar när jag anställer folk.
hmmmm det kanske var därför som min, för länge sedan, chefs hustru slängde sekreteraransökan för henne som låg på sängen på bilden.
Fullt påklädd givetvis.
 
Jag tycker att det är viktigaste är att bilden avspeglar delar av din personlighet som stämmer överens med vad en potentiell arbetsgivare kan vara intresserad av.

Tänk såhär: Vad skulle du svara på en intervju om arbetsgivaren ställer frågan "Varför tror du att du skulle passa för det här jobbet?". Försök sedan att gestalta det i din bild. Tänk bara på att det är viktigt att det verkligen är egenskaper som du har. Kongruens är viktigt; stämmer inte bilden med det du skriver i ansökan och/eller den uppfattning du ger på en intervju så blir det svårt, i alla fall är det så jag resonerar när jag anställer folk.

Vad gäller klädsel så tycker jag inte att det är fel med en skjorta även om det är frågan om ett okvalificerat jobb. Inte en stram skjorta, men en som är lite mer casual, t.ex. de som är populära nu som inte ska strykas.

Vad gäller ljussättning så kan jag tyvärr inte hjälpa dig, är själv ingen studiofotograf.
Tack för svaret!
Det hjälpte mig en bit på vägen. Jag är mer nöjd med min bild nu än efter första bilden.
Det är väl bara ljuset jag är osäker på nu igentligen. Får se om det kommer någon duktig studiofotograf och kan ge något tips!
 
Mycket är redan sagt, men det som slog mig är att hela huvudet inte är med. En beskäring med hela huvudet hade jag uppskattat...
 
Att ha med en bild i en ansökan är jättebra, det gör att den som går igenom ansökan får någon slags uppfattning om den sökande. Det gör att den skrivna texten inte blir så neutral utan faktiskt får en "personlighet" som man kopplar till bilden. En bild till en ansökan bör helst bara vara ansiktsbild, med lite av överdelen på klädsel.
Syns klädseln så generellt så bör man vara klädd ett snäpp "bättre" än arbetsklädseln men inte vara överklädd. Dvs. söker man jobb på en arbetsplats där man normalt går i t-shirt så bör man på bilden ha en skjorta, men inte slips och kostym. Bilden bör förmedla din personlighet och visa en positiv framtoning och vara naturlig, så inte ha en studiobild med för mycket make up eller stylat hår eller olika poser.
Jag tycker att din bild är helt utmärkt, du ser trevlig och positiv ut men skulle byta till skjorta och ta med hela huvudet.

Kanske yrkesskadad av att ha anställt för mycket personal.
//Frevik
 
Att ha med en bild i en ansökan är jättebra, det gör att den som går igenom ansökan får någon slags uppfattning om den sökande. Det gör att den skrivna texten inte blir så neutral utan faktiskt får en "personlighet" som man kopplar till bilden. En bild till en ansökan bör helst bara vara ansiktsbild, med lite av överdelen på klädsel.
Syns klädseln så generellt så bör man vara klädd ett snäpp "bättre" än arbetsklädseln men inte vara överklädd. Dvs. söker man jobb på en arbetsplats där man normalt går i t-shirt så bör man på bilden ha en skjorta, men inte slips och kostym. Bilden bör förmedla din personlighet och visa en positiv framtoning och vara naturlig, så inte ha en studiobild med för mycket make up eller stylat hår eller olika poser.
Jag tycker att din bild är helt utmärkt, du ser trevlig och positiv ut men skulle byta till skjorta och ta med hela huvudet.

Kanske yrkesskadad av att ha anställt för mycket personal.
//Frevik

Tack så mycket!

Känner mig mer säker på mitt CV nu än för 1 månad sedan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.