Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild stulen för bröllopstidning

Produkter
(logga in för att koppla)

Microsaftcom

Aktiv medlem
En vän upptäckte en av mina bilder i en annons i en gratistidning med bröllopstema. Upplaga 500.000

Det var en hårsalong som gjort en annons av en av mina bilder... klippt bort min logotype. Dessutom var bilden lågupplöst och annonsen såg inte bra ut.


Nu idag får jag veta att det är modellen på bilden som gjort en deal med hårsalongen där de fritt får använda bilden, utan att prata med mig.


Jag påpekade för hårsalongen att det var min bild. De ringer tillbaka och är riktigt arga och säger att jag inte alls är fotografen?!? och är inte intresserade av att ersätta mig.


Jag vet inte exakt vad man kan kräva som ersättning... vad som är rimligt... Jag har försökt fakturera dem 5000 kr för bilden och användande, men de är inte intresserade av att betala.

Hur skulle ni tackla situationen?

Vad är publiceringen värd som annons?

Är bildombudsmannen bra?

Att fakturera höga priser är en sak... men vad får man egentligen ut om det går till domstol?

/F
 
Hej Fredrik,

vilket avtal har du med modellen?
Har du orginalet i RAW format?

MVH,

//Volker
 
Jo, orginalet i RAW finns och i avtalet medges inte att modellen "säljer" till tredje part i reklamsyfte...

Men det är ju hårsalongen som har skyldighet att kolla att bilden är laglig... ...vad än modellen säger.

/F
 
Microsaftcom skrev:

Vad är publiceringen värd som annons?


Enligt SFF:s prisrekommendation är priset för en annonsbild i en tidning med en upplaga mellan 250.000 och 500.000 ex mellan 7.400 och 17.000 kr beroende på bildens storlek.

Stefan
 
När du har bevis att de är din bild (din RAW bild)

och dom har även klippt bort din logo så är de nog inte så mycket att snacka om tycker jag...

Försök igen att prata med dom, gör klart att de är du som är fotograf och har upphovsrätt att du ta betald för dina bilder (ha företag) och om de verkligen inte ger resultat prata med en advokat.

Som jag ser det kan du bara vinna - de enda är kanske att Ö-vik är liten, alla känna alla som här i Sundsvall... dom tänker "bröllopp" du gör samma sak ser jag i din profil.

MEN om jag vare du så skulle jag nog radera texten

" Du har fri möjlighet att kopiera/ändra eller sälja bilderna du får av mig, medan andra fotografer inte brukar ge den förmånen utan ska sälja varenda kopia dyrt."

som står på din hemsida under leverans & rättigheter innan du gå vidare!

De var anledning att jag frågade efter avtalet med modellen ;-)

Lycka till!

//Volker
 
volkers skrev:
"Du har fri möjlighet att kopiera/ändra eller sälja bilderna du får av mig, medan andra fotografer inte brukar ge den förmånen utan ska sälja varenda kopia dyrt."
Med den formuleringen blir det nog svårt att hävda att modellen på bilden inte hade rätt att låta salongen publicera bilden...
 
...exakt, vad är problemet? Du skriver ju själv på hemsidan att det är helt okej att göra som hon har gjort? Eller menar du något annat med den formuleringen än vad som är tänkt?
 
Ok ok ok...

Det gäller inte mig... utan en vän som råkat ut för det. Som bryr sig om sina bilder, men han har inte konto här.

Så kan vi utgå från det istället?

(Trodde inte det skulle spela roll för problemet at hand.)

Känns som om ni researchar fel ände av problemet.

Utgå från att modellen inte hade tillstånd att sälja bort bilderna i reklamsyfte.

Finns det några siffror man kan luta sig mot?

Straff för att loggan klipps bort etc?
/F
 
Senast ändrad:
Du skriver att du fått en bild stulen och att de använt den till en annons i en tidning med 500.000 i upplaga.
Sen hittar de som svarat denna text
"" Du har fri möjlighet att kopiera/ändra eller sälja bilderna du får av mig, medan andra fotografer inte brukar ge den förmånen utan ska sälja varenda kopia dyrt."

Då säger du att bilden tillhör någon annan !! Och de som svara här reseachar i fel ände !!!!

Du skulle kanske uppge rätt uppgifter fråm början så folk här kan börja i rätt ände. Och du verkar ju redan ha bestämmt vilka svar du vill ha.........

Och hårsalongen hade ju rätt när de ringde tillbaka till dig och sa att du inte alls var fotografen :)
 
Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:

Och hårsalongen hade ju rätt när de ringde tillbaka till dig och sa att du inte alls var fotografen :)

Det var ju då alltså inte MIG de ringde utan min vän...



Försök att se detta som en generell förfrågan för ett givet scenario....trots att det faktiskt hänt.

Jag trodde inte det skulle spela roll om det hänt mig eller någon annan. Visste inte att ni skulle ifrågasätta mig eller forska fram gamla skelett i garderoben för att kullkasta min position.

Jag är fortfarande inne på att det är hårsalongen som gjort fel. Inte min vän....



/F
 
Senast ändrad:
-Det gäller en "vän".

Haha, när man kar klantat till det kan man alltid skylla på Mållgan.


Edit: Jag tror knappast Mållgan är ett tillförlitligt vittne i en domstol.
 
Frågorna lyder:

Hur skulle ni tackla situationen?

Vad är publiceringen värd som annons?

Är bildombudsmannen bra?

Att fakturera höga priser är en sak... men vad får man egentligen ut om det går till domstol?
 
Re: -Det gäller en "vän".

David G skrev:
Haha, när man kar klantat till det kan man alltid skylla på Mållgan.

Trodde det skulle ses för blekt och fejk ut om jag startade tråde med "en vän till mig har råkat ut för... "

Så jag skrev det i jagform... för att få mer stuns och identitet till det...



/F
 
Ärligheten är blek och fejk, det behövs lite stuns, är säkert ett bra råd att ta med sig till domstolen.
 
Microsaftcom skrev:
Visste inte att ni skulle ifrågasätta mig eller forska fram gamla skelett i garderoben för att kullkasta min position.

Det är det fotoside-folket riktigt bra på..

Riktiga härskar-tekniker. Omoget.
 
Har Mållgan ingen egen dator? Eller saknar den internetanslutning?

Det räcker med alla jag-har-blivit-bestulen-på-min-bild trådar som medlemmarna skapar å sina egna vägar, varför skall man göra det åt någon annan? Mållgan kan skapa ett eget konto, tar väl en minut eller så. Eller rent av söka på "bildstöld" utan att vara medlem och få träff på ett par hundra befintliga trådar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.