Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild på Leica M8!

Produkter
(logga in för att koppla)
11.1 EV med 6.8 µmx6.8 µm pixlar hos Kodak's CCD

Kodaks sensor i den snart 4 år gamla Olympus E-1 är KAF-5101CE, vilken med sina större pixlar ger denna ett större dynamiskt omfång än i de nyare modellerna E-300 och E-500, bl.a. genom ökad tålighet mot blooming. Många menar att E-1 är den Olympus kamera som ger bäst bildkvalitet och färger, huruvuda det nu är Olympus färger eller Kodaks?.

KAF-5101CE (sensorn i E-1) har en pixelstorlek på 6.8x6.8 µm, vilken här ger ett linjärt omfång på 67.4 dB.

KAF-8300CE (sensorn i E-300) har en pixelstorlek på 5.4x5.4 µm, vilken här ger ett linjärt omfång på 64.0 dB.

KAF-10010 (som jag förmodar är släkt med sensorn i Leica M-8) har en pixelstorlek på 6.8x6.8 µm, vilken här ger ett linjärt omfång på 67 dB.

Jag skulle därför tro att om man uppskattar E-1:ans fina färger och stora dynamik, så kommer man inte att bli besviken med en M-8, som dessutom genom den större sensorstorleken (APS-H) erbjuder mer pixlar totalt.

Formatet APS-H är ju större än Nikon DX, som i sin tur är större än APS-C, som i sin tur är större än 4/3-System, så om i framtiden alla har tillgång till samma sensorteknologi, så talar i alla fall detta till Leicas fördel. Få se om man får budget till en Leica någongång...

Ref:
beräkning av sensordynamik

Bengt,
Jag tror det kommer dröja väldigt länge innan Zeiss kommer med ett digitalt hus. Har Leica dessutom patent på sin lösning för att reducera vignettering genom 6-bit och mikrolinser då får Zeiss det väldigt tufft att släppa ett hus, speciellt ett med fullsensor. Jag tror helt klart att Leica är långt före.
Jag tror faktiskt ett manuellt digitalt SLR hus med fullsensor ligger närmre till hands för Zeiss eftersom det innebär mycket mindre problem..
Ska bli intressant om det går att 6-bit koda Zeiss gluggar också. I så fall blir en Zeiss 21mm väldgt intressant för min del :)

Re: Re: Prislapp

ThomK skrev:
Vet någon vad M8 huset kommer att kosta.
/Thomas

Det senaste jag hörde på RFF var någon italiensk fotohandlare hade viskat om 4500 euro inklusive moms (som tydligen är 20% i Italien). Som hittat mao.. XP

[EDIT]
Fast jag såg en ny Epson RD-1 gå för så lite som 950£ på eBay härom dan. Så en digital mätsökare börjar nästan bli uppnålig..
[/EDIT]

/Anders

Senast ändrad:
Jag pratade med Leica Danmark som är distributör för Sverige och de sa
ca 42 500 skr inkl. moms. Ett bra pris med tanke på att det bara är 10 000 kr mer än en M7 eller MP.

MartinB skrev:
Bengan,
Fördelarna med den är följande:

* Den är digital vilket 95% eller mer av folk och kunder vill ha idag. Dokumentärfotografer kommer säkert bli väldigt glada eftersom det nu finns ett digitalt alt.

* Den går till 1/8000 sek vilket gör det möjligt att plåta med ljusstark optik utan filter i starkt ljus vilket var nästan omöjligt tidigare med MP och M7.

* Den kommer ha bättre upplösning, dynamiskt omfång och mindre brus än de bästa 35mm filmerna på marknaden.

* Den har inbyggd motor. Det här ju egentligen en smaksak men snabbare går det. Låter iofs lite mer vilket kan störa vissa.

* Andra uppenbara fördelar med det digitala såsom RAW format, vitbalans, ändra ISO när du vill och nästan obegränsat antal bilder, förhandsvisning osv..

Och vill du använda analogt finns ju kamerorna och optiken kvar trots allt. Jag är ingen motståndare till analogt alls. Har en Leica MP själv som jag troligen kommer att behålla och rent subjektivt är resultaten med film väldigt väldigt trevliga.

"Den är digital vilket 95% eller mer av folk och kunder vill ha idag....."

Jag vet, så är det ju,
men området 4-5% funkar fortfarande hyffsat för mig! :) ;)
/B

Benganbus skrev:
"Den är digital vilket 95% eller mer av folk och kunder vill ha idag....."

Jag vet, så är det ju,
men området 4-5% funkar fortfarande hyffsat för mig! :) ;)
/B

Jo det finns inget roligare tycker jag än med folk som är trogna analogt (ärligt alltså). :)

Ja, den verkar ju lite roligare än Digilux 3, även om den inte är för vanliga dödliga, som jag. Iof ser den OK ut.. men att ha sigma-gluggar på en Leica..?

Jens,
Jo, givetvis är den flera mil mer intressant än Digilux 3. Digilux 3 är bara en rebrandad Panasonic tyvärr..:(
Leica M8 är deras egen rakt igenom och som du kan använda den bästa optiken som tillverkats på..

11.9 EV med 6.8 µmx6.8 µm pixlar hos Kodak's CCD

Sundvisson skrev:
KAF-10010 (som jag förmodar är släkt med sensorn i Leica M-8) har en pixelstorlek på 6.8x6.8 µm, vilken här ger ett linjärt omfång på 67 dB.
Såg just att i Leica M8 är det en nyare och anpassad Kodak Fullframe CCD KAF-10500, som både har lägre brus och samtidigt högre tålighet mot sensor blooming, sammantaget en större dynamik, ca ett steg jämfört med gamla E-1:an, om mitt kalkylark stämmer. De analoga kretsarna för att läsa ut signalen torde också ha förbättrats för att kvantisera en så bra signal som möjligt. Det ska bli intressant att få se bildresultaten så smånigom.

Ref:
beräkning av sensordynamik

Bilagor

• kodaksensors.gif
    kodaksensors.gif
    8.3 KB · Visningar: 109
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar