Annons

Bild på Leica M8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Knapparna ser väldigt små ut. Kolla bara på menyknappen, man lär ju få använda naglarna för att trycka ner den.

Skulle gissa på att nån grabb har snickrat ihop den i något 3d-program, men jag kan ju ha fel.

Andreas,
Jag tror du har fel. Det ser rätt trovärdigt ut och jag vet inte om jag tycker att knapparna ser så små ut. Det märker man nog först när man använder dom i så fall.

Knapparna är rätt lika de som sitter på deras DMR bakstycke vilket gör det trovärdigt. De knapparna fungerade dessutom bra. Man ska komma ihåg att det är en rätt liten kamera det rör sig om också jämfört med de flesta DSLR kamerorna.

Inget vackert direkt och en menyknapp (pilhjul) som sitter helt fel ergonomiskt sett (alldeles för lågt). Det där kan dom inte mena allvar med?

Nu får man börja hålla i plånboken :)

Jag vet att jag kommer få ett galet sug efter M8'an :)

kent.

Nu finns en film med Leica M8 här http://www.lightmediation.com/blog/index.php?2006/09/06/25-leica-m8-digital-numerique-exclusif

Och här finns en artikel med en hel del bilder http://www.macandphoto.com/2006/09/prise_en_main_d.html#more

Allting är på franska men texten går ju att översätta med hjälp av Google eller Altavista. Alla detaljer och specifikationer finns dock inte med. Verkar vara en väldigt intressant kamera dock mycket tack vare 16 bitars A/D omvandling som bara digitala bakstycken använder sig av, 1/8000 sek, DNG med mera...

TBStoor skrev:
Nu finns där bilder även på nytt objektiv och sökare.
http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?p=362511#post362511

sökaren ser en aning avancerad ut ...

Men digtal rangefinder är en intressant upplevelse. Det finns ju också ett otroligt utbud av objektiv. Hittade en Industar-22 till R-D:n och den fungerar ypperligt.

Visst är en digital mätsökare mycket intressant....
(men det finns ju redan tidigare)
och samma "problem" kvarstår ;)
den lilla sensorn...
Som gör att alla (gamla) gluggar blir teleobjektiv.... ;)

Jag försöker nog vänta ut Zeiss mätsökarkamera med fullformatsensor där de nya Zeiss-objektiven ingår...

Men visst är M8 ganska snygg! :)

Och borde inte en digital M-Leica heta tex DM8? ;)

Nja, kanske inte telegluggar direkt, men lite längre.
Bortsett från brännvidsförlängningen har M8 väldigt många fördelar jämfört med sina analoga brödrar.

MartinB skrev:
Nja, kanske inte telegluggar direkt, men lite längre.
Bortsett från brännvidsförlängningen har M8 väldigt många fördelar jämfört med sina analoga brödrar.

Nja...fördelar...!? ;)

Allt finns i betraktarens öga...

Tiden, rummet
och även fördelar med olika kameror..

Bengan,
Fördelarna med den är följande:

* Den är digital vilket 95% eller mer av folk och kunder vill ha idag. Dokumentärfotografer kommer säkert bli väldigt glada eftersom det nu finns ett digitalt alt.

* Den går till 1/8000 sek vilket gör det möjligt att plåta med ljusstark optik utan filter i starkt ljus vilket var nästan omöjligt tidigare med MP och M7.

* Den kommer ha bättre upplösning, dynamiskt omfång och mindre brus än de bästa 35mm filmerna på marknaden.

* Den har inbyggd motor. Det här ju egentligen en smaksak men snabbare går det. Låter iofs lite mer vilket kan störa vissa.

* Andra uppenbara fördelar med det digitala såsom RAW format, vitbalans, ändra ISO när du vill och nästan obegränsat antal bilder, förhandsvisning osv..

Och vill du använda analogt finns ju kamerorna och optiken kvar trots allt. Jag är ingen motståndare till analogt alls. Har en Leica MP själv som jag troligen kommer att behålla och rent subjektivt är resultaten med film väldigt väldigt trevliga.

Du har helt rätt. Jag tänkte mer i Leica M termer. Ljudet blir ju alltid lägre med manuell framdragning av filmen.

tormig skrev:
Är inte just det dynamiska omfånget digitalkamerornas stora svaghet?

Nej, faktiskt tvärtom. Dock har många kompaktkameror väldigt dåligt omfång så lite sanning finns det i det. Men en kamera med lite större sensor och RAW format har ofta väldigt bra omfång. Lägg där till 16-bitar A/D omvandling som M8 kommer ha så blir det nog riktigt riktigt bra.

Benganbus skrev:
Visst är en digital mätsökare mycket intressant....
(men det finns ju redan tidigare)
och samma "problem" kvarstår ;)
den lilla sensorn...
Som gör att alla (gamla) gluggar blir teleobjektiv.... ;)

Jag försöker nog vänta ut Zeiss mätsökarkamera med fullformatsensor där de nya Zeiss-objektiven ingår...

Men visst är M8 ganska snygg! :)

Och borde inte en digital M-Leica heta tex DM8? ;)

Det låg ju en länk här i en av trådarna om Epson RD-2 med fullstor CMOS sensor på 12,5 mp, den kanske kommer att kunna bli något?
Tycker själv det är konstigt att Leica av alla inte valde FF på en sådan prestigemodell som M8 antagligen kommer att bli, men men.......den är ju grymmt snygg iallafall (vilket Epson också är).
Tyvärr lär jag ju själv aldrig ha råd att köpa en ha ha.

Mvh.

Ascona75 skrev:
Det låg ju en länk här i en av trådarna om Epson RD-2 med fullstor CMOS sensor på 12,5 mp, den kanske kommer att kunna bli något?

Nä, det var en bluff..

[EDIT]
Att Leica inte valde en fullstor sensor beror på att man ännu inte har någon fullgod lösning på problemet med ljusbortfall i kanterna (en sensor har inte samma egenskaper som film i det avseendet och fungerar dåligt när ljuset har stor infallsvinkel).
[/EDIT]

/Anders

Som sagt lättare sagt än gjort med fullsensor i en mätsökare. Epson hade en hel del problem med ljusbortfall med en ännu mindre sensor. Leica verkar ha löst problemet med detta, men än så länge bara med 1.33x crop sensor.

andgi skrev:
Nä, det var en bluff..

[EDIT]
Att Leica inte valde en fullstor sensor beror på att man ännu inte har någon fullgod lösning på problemet med ljusbortfall i kanterna (en sensor har inte samma egenskaper som film i det avseendet och fungerar dåligt när ljuset har stor infallsvinkel).
[/EDIT]

/Anders

Som sagt, man är inte riktigt klart med fullformatsensor till riktiga vidvinkeloptikkonstruktioner! ;) ;)

Jag hoppas på Zeiss som sagt!
För den mätsökaroptik som Zeiss nu utvecklat,
är inte gjord för någon "halvformatsensor".. ;)

Ps.
Det där med riktiga vidvinkelkonstruktioner,
betyder mindre/kompaktare, och oftast bättre optik... ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto