Annons

Bild dröjer vid blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Har några funderingar angående blixtbilder och rörliga motiv.

Säg att jag vill använda blixt och autofokus och det är lite skumt el mörkt. Motivet rör sig, en person som passerar t ex. Jag följer motivet i sökaren, och trycker av. Det tar då (ofta) retfullt lång tid innan autofokusen låst och bilden tas. Jag missar motivet.

Detta borde vara en rätt vanlig situation för reportagefoto t ex när någon person passerar utan att man helt kan förutse var och när (så det blir svårt att ställa skärpan i förväg och köra på manuell fokusering).

1. Hur tar man vettigast en sån bild? Finns nåt bra knep?

2. Minskar problemet med ljusstarka objektiv?

3. Är det stor skillnad mellan olika kameramodeller och då tänker jag i första hand på skillnaden mellan olika Canon-modeller 350d vs 30d, 30d vs 5d o s v?

Vore kul om nån ger nån åsikt ang detta!
 
Om du har en extern blixt så är det en fokuslampa på den så du fokusera snabbare .
 
Du får alltid en blixt direkt om avståndet redan är inställt. Ofta kan man förutsäga rätt bra var man ska ställa in avståndet.

Dessutom hälper det till om man kör med mindre bländare, det stora skärpedjupet gör att det inte är så viktigt att ställa skärpan exakt rätt.

Ljusstarka objektiv med 2,8 eller större bländare kan ge säkrare autofokus i svagt ljus. Men 100 procentigt säkert är att ställa in skärpan i förväg.

Skillnaden mellan olika systemkameror är inte stor, även om skillnader finns. Däremot kan en del kompakter vara rätt hopplösa. Oftast är de helt beroende av att man ställer in skärpan i förväg.

Kör man One Shot får man hjälp med AF-belysning med extern blixt. Oftast finns också AF-belysning till den interna blixten. I AI Servo är dock AF-belysningen avstängd.
 
Det framgår inte om kameran du använder dig av har inbyggd blixt. Men om så är fallet är min erfarenhet att kameran är långsammare om den dessutom har någon form av röda ögon-reducering inställd.
Stäng av denna förblixt så hjälper det något.
 
Kijana skrev:
Det framgår inte om kameran du använder dig av har inbyggd blixt. Men om så är fallet är min erfarenhet att kameran är långsammare om den dessutom har någon form av röda ögon-reducering inställd.
Stäng av denna förblixt så hjälper det något.

Med förinställd autofokus ska den inte sega, men visst ska röda-ögon-finessen vara urkopplad.
 
froderberg skrev:
Med förinställd autofokus ska den inte sega, men visst ska röda-ögon-finessen vara urkopplad.

Tack för era svar! Jag har kört med extern 550EX.

Magnus, "förinställd autofokus", menar du då manuell fokusering eller att jag ställer skärpan där jag tror att personen dyker upp och fortfarande kör med autofokus?
 
Arlemo skrev:
Magnus, "förinställd autofokus", menar du då manuell fokusering eller att jag ställer skärpan där jag tror att personen dyker upp och fortfarande kör med autofokus?

Det senare, men det blir ju samma sak. Låst autofokus brukar man väl säga.
 
Tar upp frågan igen, kanske lite modifierad.

I mörka förhållanden händer följande.

Jag trycker knappen halvvägs och får skärpan att fästa. Grön lampa lyser. Sen när jag trycker knappen i botten dröjer det ett "ögonblick" innan bilden tas. Varför denna fördröjning när skärpan redan sitter?

Vad kan jag ändra?

Canon 40D
 
Tänkte först att det kunde ha nåt med brusreduceringen att göra, men märker ingen skillnad.

Nån som stött på nåt liknande, alltså att det dröjer något innan bilden tas från det att man trycker ner knappen?
 
Hur mycket fördröjning uppskattar du att det är? Är det bara med blixt? Bara vid vissa slutartider?

Tja, vad kan det handla om? När det gäller att fånga ett visst ansiktsuttryck kan en sekund vara ofantligt lång tid. Det kanske är en halv sekund.

Tycker att jag har märkt det både med på- och avstängd blixt. Har märkt det på höga iso och relativt långa tider (har jag för mig) och då gissar jag 1/50-del sådär. MEN jag har inte gjort nån test på kortare tider just nu.

Det märkliga tycker jag är att det dyker upp när den gröna lampan redan lyser.
 
Du har inte ställt in synk på andra ridån? I detta läge avfyras blixten i slutet av exponeringen och du får då en fördröjning motsvarande den inställda slutartiden.
 
Jag var inne på samma spår som Sara, men då uppstår det ju inte vid foto utan blixt och det har ingen betydelse vilket ISO du använder. Men kolla för säkerhets skull eftersom du inte verkar helt säker på vilka situationer det handlar om.

I denna tråden finns det en som upplevt liknande problem som du, även om det inte är exakt de samma.
 
Om det är sant att exponeringstiden var 1/50 s spelar det ingen roll vilken ridå man ställer in att den ska synka efter. Det blir första ridån i alla fall.

Jag testade med några olika 580 EX II på fyra olika kameror. Under motsvarande förutsättningar tar de bilden omedelbart när jag trycker ner knappen. Det skiljer lite i reaktionstid från enklaste till dyraste kameran, men det är det enda.
 
Jag var inne på samma spår som Sara, men då uppstår det ju inte vid foto utan blixt och det har ingen betydelse vilket ISO du använder. Men kolla för säkerhets skull eftersom du inte verkar helt säker på vilka situationer det handlar om.

I denna tråden finns det en som upplevt liknande problem som du, även om det inte är exakt de samma.

Tack för era svar! Problemen i tråden du tipsade om känns bekanta. Ska testa under andra ljusförhållanden också!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.