Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bil mitt i naturen tillstånd?
- Trådstartare KristoferS
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Chano skrev:
Jag får bära ut vad jag vill på min privata mark.
Om den inte lyder under något skydd.
Nyckelbiotop, reservat eller annat som gör att min mark fått ett skydd av någon instanns eller mig själv.
Ja kanske du får bära ut en bil om du orkar. Men du får inte köra ut den med något fordon. Då måste du ha tillstånd, även om du äger marken själv. Terrängkörningslagen gäller även markägaren. Du får alltså inte köra själv för nöjes skull eller låta någon annan göra det på din mark. Då krävs tillstånd från länsstyrelsen. Samma gäller med t.ex strandskyddslagen. Du får inte kringå den utan dispens från tillståndsmyndighetyen även om du äger marken. Endast skogsarbete och ev. övriga nyttotransporter som är undantagna kan du göra utan tillstånd. Men jag kanske har fel i detta? Har själv suttit i plan-miljönämnd och då gällde dessa regler. Det kan t.ex finnas vattendrag eller våtmarker där du kör som står i förbindelse med skyddade vatten eller de skyddsobjekt du själv nämnde i ditt inlägg.
KristoferS
Aktiv medlem
Det där med att bara nyttotransporter och utryckningsfordon får köra utan tillstånd stod också där i lagboken.
Hur kommer man i kontakt med tillståndsmyndighetyen?
Hur kommer man i kontakt med tillståndsmyndighetyen?
cw-op
Aktiv medlem
Graal har så rätt...
Länstyrelsen OCH markägaren om man ska köra efter regelboken - vilket nog är bra. Tyvärr om det vill sig illa KAN det bli långbänk eftersom det kan tänkas att ärendet först måste gå på remiss till Miljönämnden och Polisen. Oavsett vad markägaren säger - Inte ens han får tuta runt i sin egen skog utan dispens från Länstyrelsen!
Många harvar ju fyrhjuling i naturen men det är oxo tvär-otillåtet utan tillstånd. Som sagt inte ens körning på egna tomten är legal. I ditt speciella fall BORDE det gå att få till nåt snabbt? Ta kontakt med Länstyrelsen/Juridiska avdelningen på orten så hjälper dom säkert en seriös kille som du... Lycka till! JANNE
Länstyrelsen OCH markägaren om man ska köra efter regelboken - vilket nog är bra. Tyvärr om det vill sig illa KAN det bli långbänk eftersom det kan tänkas att ärendet först måste gå på remiss till Miljönämnden och Polisen. Oavsett vad markägaren säger - Inte ens han får tuta runt i sin egen skog utan dispens från Länstyrelsen!
Många harvar ju fyrhjuling i naturen men det är oxo tvär-otillåtet utan tillstånd. Som sagt inte ens körning på egna tomten är legal. I ditt speciella fall BORDE det gå att få till nåt snabbt? Ta kontakt med Länstyrelsen/Juridiska avdelningen på orten så hjälper dom säkert en seriös kille som du... Lycka till! JANNE
Chano
Aktiv medlem
det kan vara svårare i andra delar av landet än där jag bor. Mer folk och så.
Nyttotransport. Vad är en nyttotransport.
Du kan aldrig bli fälld för något om du gör som markägaren säger. I värtsa fall kan du bli ålagd att ta bort bilen innan du hinner ta en bild.
Tror knappast någon bryr sig om du inte stör någon eller förstör något.
Men som sagt är det skydd på marken då blir det genast krångligt.
Är det skog som ligger under skogsvårdsstyrelsens omsorg och i skogvårdsplan, så kan jag då alls inte se att det finns några hinder om den som äger skogen och därmed riskerar att du trampar ner hans träd godkänner ditt tilltag.
Men det är klart man kan gå den krångliga vägen.
Sen beror det så mycket om det finns andra människor i närheten förstås. Då kommer det ju in störningsdetaljer och sådant.
Människor är vi ju inte vana med här uppe.:0)
Nåja.ska bli kul att höra hur det går och vilka turer du väljer i slutändan.
Mvh/-Anders
Nyttotransport. Vad är en nyttotransport.
Du kan aldrig bli fälld för något om du gör som markägaren säger. I värtsa fall kan du bli ålagd att ta bort bilen innan du hinner ta en bild.
Tror knappast någon bryr sig om du inte stör någon eller förstör något.
Men som sagt är det skydd på marken då blir det genast krångligt.
Är det skog som ligger under skogsvårdsstyrelsens omsorg och i skogvårdsplan, så kan jag då alls inte se att det finns några hinder om den som äger skogen och därmed riskerar att du trampar ner hans träd godkänner ditt tilltag.
Men det är klart man kan gå den krångliga vägen.
Sen beror det så mycket om det finns andra människor i närheten förstås. Då kommer det ju in störningsdetaljer och sådant.
Människor är vi ju inte vana med här uppe.:0)
Nåja.ska bli kul att höra hur det går och vilka turer du väljer i slutändan.
Mvh/-Anders
Graal
Avslutat medlemskap
Chano skrev:
Vad är en nyttotransport.
Du kan aldrig bli fälld för något om du gör som markägaren säger.
Lagtexten klargör vad som klassas som nyttotransport.
Du kan bli fälld för terrängkörning även om markägaren säger att du får köra på hans mark. Men det fordras ju en anmälan för att något ska hända och vet bara du och markägaren om att du kör där så är det nog inte så stor risk, såvida du inte lämnar några spår som i efterhand kan föranleda någons anmälan. Sen kan ju någon bärplockare, fotograf, joggare eller liknande finnas i närheten och då finns ju också risk för anmälan.
Visst kan det vara svårare att ha att göra med folk på olika platser i landet. Men lagen gäller överallt, oavsett vad vi själva tycker eller hur vi löser saker och ting. Är det ok att köra i naturen för den som äger marken så finns det ju ingenting som säger att jag inte skulle kunna bli anmäld eller fälld för detta ändå.
ulfc
Aktiv medlem
Plantera bilen? ;.)
Nu vet jag inte riktigt vad du tänkt dig för bilder på "bil i natur" men på Gotland finns det ju fina vägar i reservaten längs stränderna som gör att du har lätt att få med den "karakteristiska" gotländska naturen. Om du vill plantera bilen i naturen så misstänker jag att länsstyrelsen vill ha ett eller annat ord med i laget
Det finns ju även en terrängkörningsbana strax söder om Visby där folk kör omkring med fyrhjulsdrivna bilar (om jag inte minns fel)
KristoferS skrev:
plantera bilen?
Nu vet jag inte riktigt vad du tänkt dig för bilder på "bil i natur" men på Gotland finns det ju fina vägar i reservaten längs stränderna som gör att du har lätt att få med den "karakteristiska" gotländska naturen. Om du vill plantera bilen i naturen så misstänker jag att länsstyrelsen vill ha ett eller annat ord med i laget
Det finns ju även en terrängkörningsbana strax söder om Visby där folk kör omkring med fyrhjulsdrivna bilar (om jag inte minns fel)
KristoferS
Aktiv medlem
Detta stod i en av de gotländska tidningarna idag:
""
Ett filmföretag får köra bilar vid sidan av vägar.
Stink Stockholm AB har fått länsstyrelsens tillstånd att köra i terrängen med bilar för att kunna spela in en reklamfilm. Tillståndet avser undantag från terrängkörningslagen och gäller på Visborgsslätt i Visby.
All körning skall ske på gummimattor eller sandmattor.
""
""
Ett filmföretag får köra bilar vid sidan av vägar.
Stink Stockholm AB har fått länsstyrelsens tillstånd att köra i terrängen med bilar för att kunna spela in en reklamfilm. Tillståndet avser undantag från terrängkörningslagen och gäller på Visborgsslätt i Visby.
All körning skall ske på gummimattor eller sandmattor.
""