Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Bevakning"

Produkter
(logga in för att koppla)

linnean

Aktiv medlem
Hej,
Mitt kontor ligger i en gammal och intressant byggnad. Nu ska den byggas om lite och vi har haft en diskussion om att placera en kamera som kan ta bilder med vissa tidsintervall på en lämplig plats, så att man kan göra en film av dem.

Vilken utrustning behöver vi då? Helst skulle kameran skicka bilderna till en dator, helt trådlöst....
PS jag har sökt forumet och inte hittat någon tråd som hjälper mig!!!!
 
Kan detta möjligen betecknas som kameraövervakning, så krävs det tillständ från Länsstyrelsen. Kolla.
Hej,
Mitt kontor ligger i en gammal och intressant byggnad. Nu ska den byggas om lite och vi har haft en diskussion om att placera en kamera som kan ta bilder med vissa tidsintervall på en lämplig plats, så att man kan göra en film av dem.

Vilken utrustning behöver vi då? Helst skulle kameran skicka bilderna till en dator, helt trådlöst....
PS jag har sökt forumet och inte hittat någon tråd som hjälper mig!!!!
 
Det finns utrustning att köpa på dustin.se
sök på övervakningskameror.

Innehavet måste sedan anmälas till länsstyrelsen.
Ska det filmas på allmän plats måste tillstånd inhämtas och det är svårt att få.
 
Det är ändå roligt att folk direkt börjar OT:a om tillstånd och dylikt.

För att svara på din fråga:

Under förutsättningen att du har en någorlunda avancerad kamera (läs: inte kompaktkamera) så borde det räcka med att köpa t.ex. denna trådlösa remote. Då har du möjlighet att ställa in kameran att ta foton med vissa tidsintervaller.

Sedan kan det kanske vara bra att köpa ett stativ att ställa kamera på...

Till sist behöver du ett program till datorn som kan lägga ihop alla bilder på kameran till en s.k. "time-lapse"-film. Vad jag har hört så går detta att göra via gratisprogrammet iMovie som kommer med alla Mac:ar. Har du Windows har jag tyvärr inga gratis-tips, men det e bara att googla så borde du hitta ngt gratisprogram.

Ett tips är dock att kolla till kameran då och då, så att inte batteriet dör, samt att ingen råkat ställa något stort och fult framför linsen.
 
Det är ändå roligt att folk direkt börjar OT:a om tillstånd och dylikt.

Och vad är problemet om vi tipsar om ett möjligt problem?? Svårt att låta bli att läsa eller?

Från Länsstyrelsens hemsida:

Tillstånd till allmän kameraövervakning
Tillstånd till allmän kameraövervakning behövs om man avser att övervaka en plats som är fritt upplåten för allmänheten. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är ett offentligt eller privat område. Strikt privata utrymmen eller områden som inte anses upplåtna för allmänheten är till exempel bostäder, villatomter, trappuppgångar i flerfamiljehus eller utrymmen och områden på arbetsplatser där allmänheten inte tillåts uppehålla sig. Om det är fråga om kameraövervakning av plats dit allmänheten inte har tillträde så kan personuppgiftslagens regler angående behandling av personuppgifter bli tillämpbara. Det är Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för personuppgiftslagen.
 
Jag läste frågeställningen igen....

Är det tänkt att dokumenteras hur bygget fortlöper så är ju övervakningskameror fel väg att gå.

En systemkamera ansluten till dator med fotointervall på 30minuter vore kanske lagom?
48 foton per dag borde fungera lite beroende på hur lång tid bygget ska ta.
 
Tack Danliel och Dennis

Tack för hjälpsamma svar.
Jag har en nikon D80 och en D700 (700:an använder jag i jobbet och kan inte avvara under detta projekt. Jag har mac så iMovie finns redan på min dator.
Ni har förstått rätt angående tanken, att följa byggets utveckling. En annan fundering kring kamera är att en byggplats är väldigt dammig och jag vill inte så gärna utsätta min kamera för det. Finns det ingen billigare kompakt som kan göra jobbet?

Till er andra: tack för omtanken, men jag har bara ansvar för den tekniska delen av projektet.

Linnea


Det är ändå roligt att folk direkt börjar OT:a om tillstånd och dylikt.

För att svara på din fråga:

Under förutsättningen att du har en någorlunda avancerad kamera (läs: inte kompaktkamera) så borde det räcka med att köpa t.ex. denna trådlösa remote. Då har du möjlighet att ställa in kameran att ta foton med vissa tidsintervaller.

Sedan kan det kanske vara bra att köpa ett stativ att ställa kamera på...

Till sist behöver du ett program till datorn som kan lägga ihop alla bilder på kameran till en s.k. "time-lapse"-film. Vad jag har hört så går detta att göra via gratisprogrammet iMovie som kommer med alla Mac:ar. Har du Windows har jag tyvärr inga gratis-tips, men det e bara att googla så borde du hitta ngt gratisprogram.

Ett tips är dock att kolla till kameran då och då, så att inte batteriet dör, samt att ingen råkat ställa något stort och fult framför linsen.
 
Med quicktime (Pro??) kan man sammanfoga bilder till film och omvänt spitta film till de ingånde bilderna. Har jag använt några gånger med bra resultat.
 
eye-fi är ett minneskort som kan skicka bilderna trådlöst till din dator. Vet inte hur bra/dåligt det funkar, men kanske kan det var något att kika på.
 
Till er andra: tack för omtanken, men jag har bara ansvar för den tekniska delen av projektet.
För domstolen så gissar jag att det inte kommer att spela ngn roll.
Troligtvis räknas det som medhjälp.
Men om du talar om vad som gäller via ett mail för den som sätter upp prylarna så har du ju ryggen fri. Ja, om du sparar mailet förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.