ANNONS
Annons

Betygssättning på kommentarer ökar kommenterandet?

Produkter
(logga in för att koppla)
ariadne skrev:
Som jag tänker mig systemet så tänker jag mig att det handlar om HUR man har skrivit kommentaren. Inte om det personen säger är "rätt/korrekt"
Det används ju funktionen som ett alternativ till att själv skriva en kommentar till bilden ( typ: jag håller med och sätter därför betyg bra eller jag håller inte med och sätter därför betyg dåligt)

Men om man inte kan avgöra om det man skall betygsätta är "rätt/korrekt", då blir det ju inte innehållet i kommentaren man betygsätter.

Cerwinski skrev:
Du utgår från att i prinip alla alla är idioter.
Det är vettigt egentligen, men så är inte riktigt verkligheten.

Jag utgår inte från att alla i princip är idioter. Jag ställde en fråga och skrev ett senario baserat på det du själv skrev.

jonasstensson skrev:
Men har han efter fyra månaders fotograferande,
kunskap och erfarenhet att betygsätta en kommentar?

Vilken kunskap och erfarenhet syftar du på?
Kunskap och erfarenhet av kritik av fotografier?
Det vet jag icke om alla har, men jag ser inte det som nödvändigt. Ok om man skulle skriva en avhandling och arbetade nånstans där man ville ha någon med en viss kompetens, men här vet jag inte om det känns nödvändigt?

jonasstensson skrev:
Att någon "gillar" en kommentar ger ju inte så mycket mervärde.

Till skillnad mot..?
Att man har har en gedigen erfarenhet av kritik bakom sig och har doktorerat i det?
:)

Men visst, du kanske tycker det är värdelöst.
Andra kanske sätter ett värde på att få veta om ens kommentar uppskattas eller ej.

jonasstensson skrev:
Men om man inte kan avgöra om det man skall betygsätta är "rätt/korrekt", då blir det ju inte innehållet i kommentaren man betygsätter.

Jag tänker såhär:
Är detta en kommentar som jag tycker var bra på så sätt att jag tycker den är konstruktiv, den kanske är originell, eller vad som helst, inte om den är rätt eller inte.

Att tala om rätt eller fel blir helt meningslöst i mina ögon

Sen om du inte vill fästa någon vikt vid allas tyckanden så gör du inte det. Det kan man ju välja själv. Men att alla har möjligheten att säga sin åsikt känns sympatiskt och bra jämfört med om bara vissa får göra det.

jonasstensson skrev:
Men har han efter fyra månaders fotograferande,
kunskap och erfarenhet att betygsätta en kommentar? Att någon "gillar" en kommentar ger ju inte så mycket mervärde.

Har man efter denna tiden kunskap och erfarenhet att kommentera en bild överhuvudtaget? Annars borde vi ju ta bort den funktionen för alla under 17. Eller vad tycker du? Dom är ju så oerfarna.

Självklart har alla förmågan att ta ställning i en så simpel sak som om någon har skrivit något vettigt eller inte. Det är ingen svår uppgift som kräver år av erfarenhet och kunskap. Och vem ska bestämma om någon är tillräkligt erfaren överhuvudtaget? Ska alla som inte tycker "rätt" klassas som oerfarna?

ariadne skrev:
Jag tänker såhär:
Är detta en kommentar som jag tycker var bra på så sätt att jag tycker den är konstruktiv, den kanske är originell, eller vad som helst, inte om den är rätt eller inte.

Att tala om rätt eller fel blir helt meningslöst i mina ögon

Sen om du inte vill fästa någon vikt vid allas tyckanden så gör du inte det. Det kan man ju välja själv. Men att alla har möjligheten att säga sin åsikt känns sympatiskt och bra jämfört med om bara vissa får göra det.

För att en kommentar skall vara konstruktiv, förutsätter väl att den är rätt och riktig?
Fotosidan handlar ju om att bli bättre som fotograf, och det blir man ju inte om man får felaktiga tips och råd.

jonasstensson skrev:
För att en kommentar skall vara konstruktiv, förutsätter väl att den är rätt och riktig?
Fotosidan handlar ju om att bli bättre som fotograf, och det blir man ju inte om man får felaktiga tips och råd.

Är inte smak något subjektivt? Det finns väl inget rätt eller fel där? Det jag tycker är för ljust kan någon annan älska. Det gör ingen av oss till en sämre bildbedömmare.

ganska skrev:
Är inte smak något subjektivt? Det finns väl inget rätt eller fel där? Det jag tycker är för ljust kan någon annan älska. Det gör ingen av oss till en sämre bildbedömmare.

Visst är smak något subjektivt, och det har jag aldrig ifrågasatt.

Men om du tycker att bilden är för ljus pga överexponering, så beror det på att du har kunskap och inte en speciell smak.

jonasstensson skrev:
Visst är smak något subjektivt, och det har jag aldrig ifrågasatt.

Men om du tycker att bilden är för ljus pga överexponering, så beror det på att du har kunskap och inte en speciel smak.

Om jag tycker bilden är för ljus har ju enbart med min smak att göra.

Mycket snack...

Det är ju ändå bilden som ska prata!

Visst är det kul med kommentarer och i vissa fall hjälpsamt! Och det räcker väl så.

Håller med Arleklint om att det är bilderna vi ska jaga men visst kan man bli sugen på att prata av sig emellanåt och den möjligheten används ju flitigt.

Så snacka går ju men snacka så det går är ju som bekant svårare :)

Bilagor

• sparv-äter-1554-besk-2-40k.jpg
    sparv-äter-1554-besk-2-40k.jpg
    37.8 KB · Visningar: 88
jonasstensson skrev:

Det verkar på dina inlägg som att du motsätter dig kommenterandet överhuvudtaget?
Kommentarerna finns ju redan idag. Detta skulle bara ge dom en extra knorr och mer(jo faktisk)värde.

jonasstensson skrev:

ok, du utgår ifrån att alla kommentarer är av teknisk art och innehåller specifika tips
så jo, där man väl tala om "rätt och fel"
även om det förekommer olika uppfattningar många ggr även där

men om vi tänker oss det värsta scenariot: någon ger betyg bra till en kommentar som blandannat tipsar om att underexponera bilden för att få den ljusare

ja, jag vet inte, är det så hemskt i det stora hela?

dessutom tror jag att i stort sett alla som ger sådana specifika tips vet vad de snackar om
så jag tror inte problemet uppstår helt ärligt

Cerwinski skrev:
Det verkar på dina inlägg som att du motsätter dig kommenterandet överhuvudtaget?
Kommentarerna finns ju redan idag. Detta skulle bara ge dom en extra knorr och mer(jo faktisk)värde.

Uppenbarligen har jag varit väldigt otydlig i mina inlägg.
Jag motsätter mig inte alls kommenterandet,tvärtom.Men jag tvivlar på om ett poängsystem så som Du har lagt fram det skulle ge något mervärde. Detta är naturligvis min egen åsikt och ingen vetenskap.

ariadne skrev:
ok, du utgår ifrån att alla kommentarer är av teknisk art och innehåller specifika tips
så jo, där man väl tala om "rätt och fel"
även om det förekommer olika uppfattningar många ggr även där

Nej jag utgår inte ifrån att alla kommentarer är av teknisk art och innehåller specifika tips. Men om, en kommentar skulle göra det, då är det väl rimlig att den som skall kunna sätta poäng också har kunskap att kunna avgöra riktigheten i kommentaren?

men om vi tänker oss det värsta scenariot: någon ger betyg bra till en kommentar som blandannat tipsar om att underexponera bilden för att få den ljusare

ja, jag vet inte, är det så hemskt i det stora hela?

Nej, men det ger väl inget mervärde i att en felaktighet premieras med poäng?

jonasstensson skrev:
Nej jag utgår inte ifrån att alla kommentarer är av teknisk art och innehåller specifika tips. Men om, en kommentar skulle göra det, då är det väl rimlig att den som skall kunna sätta poäng också har kunskap att kunna avgöra riktigheten i kommentaren?

jag tycker inte det är rimligt, iochmed att det inte handlar om att betygsätta eventuell korrekthet i kommentaren. sen om det slinker igenom någon kommentar som innehåller rent felaktiga påståenden (vilket jag tror är högst ovanligt) i de fall man KAN tala om rätt och fel så får det väl vara så tycker jag.
det känns för mig mera rimligt än att man ska ha en viss kunskap för att kunna ge feedback på kommentarer här på fotosidan.

Det jag tänker är att det hela kan få motsatt effekt, man vågar inte ge kommentarer, framförallt om man är ny på sajten, för att man ska bli bedömd. och att det känns som att det kan bli plottrigt, mkt funktioner, mkt kryssrutor och grejor.

Samtidigt så kan det väl vara trevligt med lite feedback på kommentarerna. Sen om detta förslag är det bästa vet jag icke

na carlsson (ariadne) skrev:[/i]
jag tycker inte det är rimligt, iochmed att det inte handlar om att betygsätta eventuell korrekthet i kommentaren. sen om det slinker igenom någon kommentar som innehåller rent felaktiga påståenden (vilket jag tror är högst ovanligt) i de fall man KAN tala om rätt och fel så får det väl vara så tycker jag.
det känns för mig mera rimligt än att man ska ha en viss kunskap för att kunna ge feedback på kommentarer här på fotosidan.

Det jag tänker är att det hela kan få motsatt effekt, man vågar inte ge kommentarer, framförallt om man är ny på sajten, för att man ska bli bedömd. och att det känns som att det kan bli plottrigt, mkt funktioner, mkt kryssrutor och grejor.

Samtidigt så kan det väl vara trevligt med lite feedback på kommentarerna. Sen om detta förslag är det bästa vet jag icke
[/QUOTE]

Nu hänger jag inte med...

Magnus idé går ju ut på att det skall bli fler och mer genomtänkta kommentarer med ett poängsystem. Men hur skall en kommentar bli mera genomtänkta om det inte är rimligt att Den som skall bedömma om en kommentar med konstruktiv kritik är bra, dålig, eller neutral, har kunskap att avgöra detta. Då blir det väl bara ändå mer ryggdunk på FS.

Så du tycker att folk i allmänhet har "kunskap" nog att kommentera och göra en bedömning, men inte att sedan tycka om en annans kommentar är bra eller dålig?

Det känns som tanken fastnar i en vinkelvolt på nå´t sätt...

Cerwinski skrev:
Så du tycker att folk i allmänhet har "kunskap" nog att kommentera och göra en bedömning, men inte att sedan tycka om en annans kommentar är bra eller dålig?

Det känns som tanken fastnar i en vinkelvolt på nå´t sätt...

Nej jag tycker inte alla på FS har fotografisk kunskap att kommentera fotografering, men det är en annan diskution. Den här tråden handlar om Din idé om ett poängsystem.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar