Annons

Betygssättning på kommentarer ökar kommenterandet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Cerwinski skrev:

En person kan betygssätta samtliga kommentarer på varje bild.

Anta att en bild (inte din, utan vemsomhelsts bild) har fått fem kommentarer. Tre av dessa tycker du är väldigt vettiga. En är "sådär" och en håller du inte alls med. Då sätter du tre positiva, en neutral och en negativ.

Frågan är om man sätter sig och läser igenom varje kommentar och betygsätter alla. Det är det jag menar är risken att bara dom i "ändarna" får betyg ocm det är lite fler kommentarer.

Greve Nickon skrev:
På vilket sätt har jag bidragit till bilden bedömning genom att betygstätta kommentarerna? Om jag lägger upp en bild så vill jag ju ha kommentarer och betyg på bilden, inte på kommentarerna som har gjorts på bilden.

Alla ser på varje kommentar vilken poäng den har fått.

Så om någon har gett en kommentar som du helt håller med om så kan du genom att enbart ge den en poäng visa vad du tycker. Förutom att självklart själv ge din egen kommentar och kritik.

Att som Janne säger locka till kommentarer med bra bilder är en väg, men de som inte kan göra det då och faktiskt behöver några vettiga kommentarer på vägen, ska de bara uteslutas från att få kommentarer helt då?

Jag tycker ett sådant system iaf borde prövas. Då kommentarer är neutrala i grundläget så är det ju på ett bra utgångsläge. När man läser kommentaren och tycker att den är givande, hur jobbigt är det då att trycka på en pil upp som ligger i kommentarsfältet. Samma sak med negativa kommentarer, ett tryck på en pil ner.

De kommentaren som inte säger så mycket kommer stanna på neutralt. Idag kan jag lägga 1000 kommentarer, men vad spelar det för roll om alla säger, bra bild eller schysst. Inte ett smack.

De som söker sig till kritikbildspoolen för att endast få lite ryggdynk och inte igentligen avser att få någon utveckling kanske borde söka sig till psykolog istället. Den verkar uppenbarligen ha lite problem med sin självkänsla som inte tycker det räcker med utställningsalbumen.

Något som jag själv tycker skulle hjälpa väldigt är att den som läger ut bilden skriver en rad själv om den. Det finns mängder av både bra och dåliga bilder utan något som helst utgångsläge, hur ska man då veta vad fotografen vill. Det är ofta inget problem i normala bilder, men de riktigt bra eller riktigt dåliga är extremt svårkommenterade om man inte vet vad fotografen är ute efter.

Cerwinski skrev:
Om någon markerar en kommentar du har skrivit som "bra" så får du "poäng" för det.

Vad ska man ha poängen man samlar ihop till? Ska det bara vara ett sorts mätinstrument på hur duktig man är på att kommentera eller "får" man något för sina poäng?

Pia, som inte tror på poängsystemet

Re: Re: Betygssättning på kommentarer ökar kommenterandet?

Piha skrev:
Vad ska man ha poängen man samlar ihop till? Ska det bara vara ett sorts mätinstrument på hur duktig man är på att kommentera eller "får" man något för sina poäng?

Pia, som inte tror på poängsystemet

Det är det enda som jag ser som negativt här oxå. Som jag skrev: På det stora hela är jag emot "poängsystem" på användare på communitys, men i detta fall tror jag det skulle vara enormt givande för siten.

Poängen fyller egentligen ingen som helst funktion.

Damocles skrev:
De som söker sig till kritikbildspoolen för att endast få lite ryggdynk och inte igentligen avser att få någon utveckling kanske borde söka sig till psykolog istället. Den verkar uppenbarligen ha lite problem med sin självkänsla som inte tycker det räcker med utställningsalbumen.

Dom som är mest negativa åt ett sådanhär system tror jag är dom som lägger upp bilder och helst vill ha lite ryggdunk tillbaka. För den typen av kommentarer kommer plötsligt inte att bli lika värdefulla och antalet meningslösa kommentarer som enbart handlar om motivet, inte bilden, kommer antagligen att minska.

Och i omvänd ordning så kommer bilder som i dagsläget kanske inte får några kommetarer alls att få mera givande kommetarer. Detta eftersom folk som kan hjälpa till gärna gör det med en utvecklande kommentar. Som dom då antagligen får pluspoäng för.

Så en kommentar från en yrkesfotograf, skall kunna bedömas och betygsättas av en 15-årig frilandsfotograf som började fotografera 2005?

Ni får göra hur ni vill.
Bara man kan få välja bort att slippa få betyg eller poäng, tårtor, rosor eller annat..
Mvh/-Anders

jonasstensson skrev:
Så en kommentar från en yrkesfotograf, skall kunna bedömas och betygsättas av en 15-årig frilandsfotograf som började fotografera 2005?

Öh, ja?
Varför ska inte den 15-åringen få ge sin bedömning på om densamma tycker just den kommentaren är bra eller dålig? Skulle det vara något negativt?

Cerwinski skrev:
Öh, ja?
Varför ska inte den 15-åringen få ge sin bedömning på om densamma tycker just den kommentaren är bra eller dålig? Skulle det vara något negativt?

Men ger det något mervärde?
Tycka kan alla göra, men för att göra en bedömning krävs det kunskap.

jonasstensson skrev:
Men ger det något mervärde?
Tycka kan alla göra, men för att göra en bedömning krävs det kunskap.

Ja det ger mervärde.
För idag finns inget värde eller vikt alls bakom en kommentar.

Jag skulle t.ex. på en perfekt exponerad bild kunna gå in och skriva "Den är extremt underexponerad, men annars bra" och fotografen (som kanske är väldigt oerfaren) kanske tar åt sig det. "Hmm, underexponerad. Ok..".

Med ett sådant här system skulle alla som inte håller med om att den är underexponerad klicka "negativt" på min kommentar. Dom personerna kan då, utan att behöva skriva en egen kommentar (vilket man såklart fortfarande ska/kan), påvisa att min kommentar om underexponering nog är ute och cyklar.

Vad är det som är en bedömning?
Det som denna 15-åring (om vi nu ska fortsätta med samma exempel) gör är att markera den erfarne pressfotografens kommentar som värdefull. I sina ögon sett.

Cerwinski skrev:
Ja det ger mervärde.
För idag finns inget värde eller vikt alls bakom en kommentar.

Det beror väl på vem som står för kommentaren. Medlemsprofilen kan ju ge en viss fingervisning.

Jag skulle t.ex. på en perfekt exponerad bild kunna gå in och skriva "Den är extremt underexponerad, men annars bra" och fotografen (som kanske är väldigt oerfaren) kanske tar åt sig det. "Hmm, underexponerad. Ok..".

Med ett sådant här system skulle alla som inte håller med om att den är underexponerad klicka "negativt" på min kommentar. Dom personerna kan då, utan att behöva skriva en egen kommentar (vilket man såklart fortfarande ska/kan), påvisa att min kommentar om underexponering nog är ute och cyklar.

Jag förutsätter att du menar, att den som skriver en sådan kommentar på en perfekt exponerad bild, själv är väldigt oerfaren? Men tänk om dom som sen betygsätter kommentaren själva av oerfarenhet tycker att bilden är underexponerad. Då har ju poänsystemet inte tillfört någonting, tvärtom.

Vad är det som är en bedömning?
Det som denna 15-åring (om vi nu ska fortsätta med samma exempel) gör är att markera den erfarne pressfotografens kommentar som värdefull. I sina ögon sett.

Ja, om han/hon upplever den som värdefull. Men jag tror många oerfarna misstolkar konstruktiv kritik som negativ kritik. En riktig bedömning kräver kunskap och erfarenhet.

Jag håller med om att det är alldeles för mycket ryggdunkande och dåliga kommentarer på FS. Men jag tror inte ett poängsystem kommer att ändra på den saken, det behövs nog större förändringar för det.

jonasstensson skrev:
En riktig bedömning kräver kunskap och erfarenhet.

Det tycker jag inte alls.

Vem "bedömer" om en bild är bra?
15-åringen, eller 50-åringen med 25 års proffsfotograferfarenhet?

Jag tycker bådas bedömning är lika mycket värd. undra om inte 15-åringens ofärgade, oerfarna bedömning kommer före...

jonasstensson skrev:
Jag förutsätter att du menar, att den som skriver en sådan kommentar på en perfekt exponerad bild, själv är väldigt oerfaren? Men tänk om dom som sen betygsätter kommentaren själva av oerfarenhet tycker att bilden är underexponerad. Då har ju poänsystemet inte tillfört någonting, tvärtom.

Du utgår från att i prinip alla alla är idioter.
Det är vettigt egentligen, men så är inte riktigt verkligheten.

Senast ändrad:
Cerwinski skrev:
Ett sätt att få upp antalet (vettiga och givande) kommentarer skulle kanske vara att införa ett betygssystem liknande det på photosig.

För er som inte vet hur det funkar ska jag försöka förklara det kortfattat:

På varje bildkommentar en bild har fått kan man ange om man anser att den är bra, dålig, eller neutral.
Om någon markerar en kommentar du har skrivit som "bra" så får du "poäng" för det.

På det stora hela är jag emot "poängsystem" på användare på communitys, men i detta fall tror jag det skulle vara enormt givande för siten.

Man skulle antagligen få flera kommentarer som är mera genomtänkta..

Vet inte riktigt vad jag tycker, känner mig inte helt igenom negativ till det iallafall.

Det jag tänker är att fotografen själv kanske inte ska ha möjlighet att betygsätta de kommentarer han/hon får. För att undvika hämnd och sånt. Samtidigt så är det förmodligen fotografen själv som kommer bry sig mest och vara den som vill betygsätta? Men jag vet inte, det kanske inte måste vara så. Man läser ju en del kommentarer och faller lusten på så kanske man vill visa om man tyker kommentaren är bra eller dålig.Eller så kanske man skulle ha som sporre att man ger kommentarer på kommentaterna till kommentarerna (fast det blir nog lite halvjobbigt)

Sen undrar jag lite vad en bra kommentar är?
Ska det finnas nån slags gemensam def. av det?

Om någon skriver att bilden är alldels för mörk och bla,bla....och jag inte håller med om det betyder ju inte att kommentaren är dålig?
Eller att kommentaren enbart är positiv betyder ju inte heller att kommentaren är dålig.

jonasstensson skrev:

En 15-årig frilandsfotograf kan ju bedöma och betygsätta en yrkesfotograf bild, så varför inte kommentaren?

:)

Cerwinski skrev:
Det tycker jag inte alls.

Vem "bedömer" om en bild är bra?
15-åringen, eller 50-åringen med 25 års proffsfotograferfarenhet?

Jag tycker bådas bedömning är lika mycket värd. undra om inte 15-åringens ofärgade, oerfarna bedömning kommer före...

Nu är det väl ändå lite skillnad att bedömma en bild ur fotografisk synvinkel eller bedömma om en bild är vacker att titta på eller inte.

jonasstensson skrev:

Som jag tänker mig systemet så tänker jag mig att det handlar om HUR man har skrivit kommentaren. Inte om det personen säger är "rätt/korrekt"
Det används ju funktionen som ett alternativ till att själv skriva en kommentar till bilden ( typ: jag håller med och sätter därför betyg bra eller jag håller inte med och sätter därför betyg dåligt)

En negativ sak förresten är väl om man är ny på sajten. Man kanske är nervös och osäker när man ska ge kommentarer första gångerna. Om man sen dessutom ska bli bedömd så kanske vi får motsatt effekt...

ariadne skrev:
En 15-årig frilandsfotograf kan ju bedöma och betygsätta en yrkesfotograf bild, så varför inte kommentaren?

:)

Men har han efter fyra månaders fotograferande,
kunskap och erfarenhet att betygsätta en kommentar? Att någon "gillar" en kommentar ger ju inte så mycket mervärde.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto