ANNONS
Annons

Betygsinflation på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Orren

Ny medlem
Har bara varit medlem en vecka eller så men har kollat runt en hel del redan. Så vitt jag kan se råder en betygsinflation på fotosidan. Folk delar ut 5:eek:r till höger och vänster.

Kanske skulle inflationen kunna stävjas något om man fick sätta 1-10 som betyg på bilderna?

Nedan följer definitionen på betyg 5 för en bild. Många av bilderna som får 5:eek:r är inte ens i närheten av denna definition.

5. Klockren

Den här bilden kunde knappast ha gjorts bättre (även om man aldrig ska säga "aldrig") och hör till fotosidans bästa i sin genre. Bilden fångar snabbt betraktarens uppmärksamhet och/eller tål att tittas länge på.

Alla aspekter, komposition, teknik, budskap och känsla ligger på en hög nivå. Bilden väcker starka känslor hos betraktaren. Känslorna kan upplevas som positiva eller negativa beroende på bildens budskap. Bilden är så bra att den utan tvekan skulle platsa hos de flesta bildbyråer.

Någon som håller med eller är jag helt ute och cyklar tycker ni? Ser fram emot era svar!

PS: Jag tänker inte ge några exempel då detta med all säkerhet skulle såra personen i fråga. Inflationen gäller den stora massan. DS

Mvh Oskar

Orren skrev:
Har bara varit medlem en vecka eller så men har kollat runt en hel del redan. Så vitt jag kan se råder en betygsinflation på fotosidan. Folk delar ut 5:eek:r till höger och vänster.

Kanske skulle inflationen kunna stävjas något om man fick sätta 1-10 som betyg på bilderna?

Nedan följer definitionen på betyg 5 för en bild. Många av bilderna som får 5:eek:r är inte ens i närheten av denna definition.

5. Klockren

Den här bilden kunde knappast ha gjorts bättre (även om man aldrig ska säga "aldrig") och hör till fotosidans bästa i sin genre. Bilden fångar snabbt betraktarens uppmärksamhet och/eller tål att tittas länge på.

Alla aspekter, komposition, teknik, budskap och känsla ligger på en hög nivå. Bilden väcker starka känslor hos betraktaren. Känslorna kan upplevas som positiva eller negativa beroende på bildens budskap. Bilden är så bra att den utan tvekan skulle platsa hos de flesta bildbyråer.

Någon som håller med eller är jag helt ute och cyklar tycker ni? Ser fram emot era svar!

PS: Jag tänker inte ge några exempel då detta med all säkerhet skulle såra personen i fråga. Inflationen gäller den stora massan. DS

Mvh Oskar

hellre för många höga betyg än taskiga kommentarer, hämndbetyg osv. tycker jag.
för höga betyg är väl lika fel ur en rättvisesynpunkt, men det är viktigare att fotosidan är en trevlig site än att den står för en objktiv sanning ( hur nu det skulle gå till)
tycker jag.

sen undrar jag hur du kan utse dig själv till domare och bestämma vad som är en femma och inte? jag skulle tex kunna hävda att de betyg du gett inte stämmer. för jag tycker inte att bilderna väcker känslor. jag tycker inte att de är slående eller enastående. osv.
men det är ju du som satt betyget och det är ditt tyckande som står bakom, inte mitt.

Kanske lite som på imdb då (fast där handlar det ju om filmer). :)

Fast om man skall rangordna så jämnar det nog ut sig så till vida att om en "bra" bild får 4.32, så kommer en "jättebra" bild få 4.78 (siffrorna naturligtvis tagna ur luften). Givet naturligtvis att tillräckligt många har röstat.

/mattias

Är inte en del av problemen de olika "kompisgängen" som verkar har hemliga klubbar och delar glatt ut 5:eek:r till varandras bilder oavsett hur bra de är?

nu har inte jag härjat runt på så många andra sajter och har inte så mkt att jämföra med, men jag tycker att fotosidan är rätt bra vad gäller kommentarer överlag. inte helt sällan personliga tolkningar, konstruktiv kritik osv.

känns som det glöms ibland (inte riktat till endast dig oskar) men det blir väl så att man mest talar om det negativa.

vilket man ska få göra förstås!

Kanske skulle man kunna ha en sök-funktion som sorterar efter medelbetyg, givet att man sållar bort medelbetyg med hög (skattad) standardavvikelse?

Kanske skulle man kunna få se, utöver medelbetyget, skattad standardavvikelse på betygen, för att få ett mått på "tyngden" av medelbetyget?

Eller är det lite för nerdigt kanske?

Ja, jag håller med om att många bilder får väldigt höga betyg. Och bra iochförsig, det visar att betraktare blir berörda av bilderna. Sen kan det vara svårt att ge konstuktiv kritik. Fotosidan är ju ämnad (i viss del)att ge respons och ideér till ganska unga människor som vill hålla på med foto. Som flera skriver på sina sidor, att de har svårt att ge konstruktiv kritig för att de saknar erfarenhet i bildseénde/teknik och vill lära sig det, genom Fotosidan.
Bilderna som visas sträcker sig över ett stort fält, och är från fotografer som är gamla i gemet och nyupptäckat fotografer.
Jag vill se att fler ger bildkritik, och diskuterar bildinnehåll. Med det stora inflödet av bilder är det svårt att ge kommentarer till alla, men till några bilder per dag försöker jag ge kritik.

matnyttige skrev:
Är inte en del av problemen de olika "kompisgängen" som verkar har hemliga klubbar och delar glatt ut 5:eek:r till varandras bilder oavsett hur bra de är?

Som en rollfigur på tv (för länge sedan) brukade säga, "tänkte inte på det".

Brukar inte rösta så mycke själv. Dessutom har jag inga kompisar här. ;)

Hej

Tycker inte betygen här på fotosidan spelar så stor roll. Sidan är juh till för att vi ska lära oss och inte vinna en tävling.
Därför tycker jag det är bättre att det blir lite för höga betyg så att folk blir uppmuntrade att fotta mer.
Komentarerna därimot har större vikt här på fotosidan. Det är dom vi utvecklas av.

Eller har jag fel?

Mickey

matnyttige skrev:

eller så kanske det är folk som står utanför kompisgängen som vill in och så fjäskar man?

nej, men alltså, jag tror att många klarar av att vara kritiska även mot de som man står närmare än andra. och jag tror också att många av de betyg som sätts på bilder där man känner fotografen är ärligt menade.

sen finns det alltid undantag.

ariadne skrev:
eller så kanske det är folk som står utanför kompisgängen som vill in och så fjäskar man?
Det kan nog vara så också. Jag försöker själv att inte ropa "Hurra! Toppen!" för varje ny bild av personer som jag tycker är duktiga, om inte bilden i fråga verkligen är bra.

Mickey skrev:

Tycker inte betygen här på fotosidan spelar så stor roll. Sidan är juh till för att vi ska lära oss och
...
Komentarerna därimot har större vikt här på fotosidan. Det är dom vi utvecklas av.

Jag tycker att du i stort har rätt.
Dock så tycker jag att betygen ibland kan ha en viss betydelse, det är då man (vilket händer ibland någon gång sådär) fördriver tiden med att bläddrar igenom listor av bilder (t ex bildkategorier) och kolla på bilder.
Då tenderar i alla fall jag att kolla på bilder med högre betyg.

Fast om jag själv har lagt upp en bild så har jag större glädje åt en kommentar än åt ett betyg.

/Mattias

slabbe skrev:
Jag tycker att du i stort har rätt.
Dock så tycker jag att betygen ibland kan ha en viss betydelse, det är då man (vilket händer ibland någon gång sådär) fördriver tiden med att bläddrar igenom listor av bilder (t ex bildkategorier) och kolla på bilder.
Då tenderar i alla fall jag att kolla på bilder med högre betyg.

Fast om jag själv har lagt upp en bild så har jag större glädje åt en kommentar än åt ett betyg.

/Mattias

Du har hellt rätt!
Betygen har juh en viktigt uppgift också.

Det här har ju diskuterats till leda i detta forum! Det beror säkert på att vissa personer inte känner till betygskriterierna eller bryr sig inte. Å andra sidan kan det ju vara så att vissa personer inte vill bedöma bilder som de tycker är dåliga eller halvdåliga. De kanske sätter betyg endast på bilder de bedömer t ex som 4:eek:r eller 5:eek:r. Det finns säkert även personer som ”undervärderar” vissa bilder och vill förvisa dem till de personliga fotoalbumen. S.k. kompisgäng som Mats tar upp har jag sett vid några tillfällen och reagerat emot. Det har ju t.o.m. funnits personer som registrerat sig under olika namn och kört från olika datorer för att lura systemet… Att öka intervallet till 1-10 kan knappast förändra något. Hur ska man skriva dessa betygsdefinitioner?
Bildbedömaren ska helst bara göra sin bedömning och motivera den. Det måste också vara tillåtet att t ex fråga fotografen om tekniska och/eller bildmässiga saker. Däremot ska inte bildbedömningen vara ett diskussionsforum utan där ska endast den aktuella bilden bedömas. Så har i varje fall jag uppfattat regelverket.
Jag har satt en 5:a idag och den skäms jag inte ett ögonblick för! Däremot kanske jag skäms lite grann för att jag hör till dem som inte gärna vill ge låga betyg. Jag ger då hellre en kommentar utan något betyg.
Anna skrev: …”sen undrar jag hur du kan utse dig själv till domare och bestämma vad som är en femma och inte?…”
Detta är givetvis kärnfrågan! Vi vill få våra bilder upplevda och bedömda av just den brokiga skara som finns här på fotosidan!
/Harald

Harald:
Sen finns det dom fotografer som kanske inte tagit så mycke bra bilder och ser andra bilder, som är halv bra, som jättebra bilder och sätter ett högre betyg än vad den bör få. Eller också känner dom att dom inte kan ge för lågt betyg för att dom själva inte tar mycke bättre bilder.

Förstår du hur jag menar?

måste bara säga att detta att man sätter fler högre betyg (ärligt menade) än ger låga betyg på de bilder man inte tycker är bra tycker jag är ett sundhetstecken och ganska mänskligt. därmed inte sagt att man är osund eller dum i huvvet för att man ger ris då och då, men som sagt det vore rätt märkligt om man bara kommenterade de bilderna man tyckte var dåliga. det vore värre. då är det mera förståeligt att man gör tvärtom tycker jag.

Här går det undan minsann... Tack Anna för att du håller liv i diskussionen.

Tro nu inte att jag inte älskar fotosidan, mitt inlägg till trots. Blev medlem för en knapp vecka sedan och har redan betalat bronspengarna. Här kommer jag förmodligen spendera en hel drös med tid.

Håller med Anna i det att jag hellre ser för många höga betyg än taskiga kommentarer, hämndbetyg osv. och att det är viktigare att fotosidan är en trevlig site än att den står för en objektiv sanning. Men varför skulle det inte kunna gå att kombinera båda dessa egenskaper.

Hur skulle det gå till?
Det var egentligen det jag var mest intresserad av att diskutera. Min kanske något enkla lösning som jag föreslog i mitt startinlägg var att bredda betygskala från 1-10. Kanske inte ändrar så mycket men jag tror ändå att folk i allmänhet skulle fundera längre innan de gav en bild en 10:a än de gör när de delar ut en 5:a. Det skulle i alla fall jag göra.

Detta är absolut inget stort problem som jag ligger sömnlös om nätterna över men jag tyckte ändå det var värt att diskutera lite omkring.

Nej, nu måste jag sticka från jobbet innan larmet går… Vi hörs kanske i morgon?

Mvh Oskar

Mickey,
visst kan det vara så. I den mån vi utvecklas som fotografer så borde dock rimligen ”felbedömningarna” bli färre. Ett sätt att motverka inflation är kanske också att alltid ha en print på betygskriterierna bredvid sig när man sysslar med bildbedömning.
/Harald

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar